درباره اختلال روان تنی چه می دانید؟

درباره اختلال روان تنی چه می دانید؟


منبع: آرگا

173

1399/4/15

00:36


در این مقاله شما را با بیماری روان تنی و نحوه کنترل آن آشنا می کنیم و در ادامه بیماری هایی که ممکن است بر اثر این اختلال برای شما ایجاد شود را مطرح می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بیماری های روان تنی یکی از انواع بیماری هایی می باشند که منشاء آن ها عوامل روانی اند و استرس و اضطراب در شروع آنها اثرات بسیار زیادی دارند و گاها با تشدید موقعیت های استرس زا این بیماری ها افزایش می یابند. باید بدانید که این اختلالات عوامل دیگری هم دارند اما می توان گفت استرس و اضطراب و عوامل روانی به عنوان عوامل تسریع کننده قرار دارند.

بیماری های سایکوسوماتیک

بیماری های سایکوسوماتیک

کاتالیزور ها می توانند باعث تسریع فعالیت های شیمیایی شوند ولی خودشان مستقیما وارد واکنش نمی شوند. عوامل روانی یکی از کاتالیزور هایی کی باشد که می تواند باعث ایجاد اختلال روان تنی شود و گاها این بیماری ها را تشدید می کند. باید بدانید که در بیماری آسم اولین موردی که می تواند بر سایر عوامل مقدم باشد آلرژی می باشد و در دیابت این عامل مقدم زمینه ژنتیکی می باشد. باید بدانید که کاتالیزور های مهم در بدن انسان ویتامین ها می باشند. در واقع ویتامین ها می تواند باعث افزایش متابولیسم سلول ها شوند ولی اگر به یک نفر فقط ویتامین بدهند زنده نمی ماند و اگر ویتامین ها نباشند باز هم ادامه زندگی میسر نمی باشد. باید بدانید که نقش ویتامین ها در بدن مانند نقش عوامل روانی در بیماری های سایکوسوماتیک  می باشد.

نشانه های بیماری روان تنی

باید بدانید که اختلال روان تنی به طور ناگهانی ظاهر نمی شود و نشانه های خاص خودش را دارد. ابتدایی ترین نشانه های این اختلال حالت تهوع، تپش قلب و رنگ پریدگی می باشد که می تواند به ندرت بر سیستم بدن اثر گذاشته و باعث ایجاد این بیماری ها می شود و مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد می کند.

نشانه بیماری روان تنی

مکانیسم بیماری های سایکوسوماتیک

در نظر داشته باشید که در بوجود آمدن این بیماری چندین مکانیسم اثر دارد که در ادامه آن ها را برای شما مطرح می کنیم.

سیستم عصبی مرکزی

یکی از مکانیسم هایی که بیماری های روان تنی ایجاد می کند سیستم عصبی مرکزی می باشد. این سیستم در برابر استرس و عوامل استرس زا مقاومت می کند که به آن سندروم سازگاری عمومی می گویند. بر اساس نظریه سلیه اگر این محور در سیستم عصبی انسان ها وجود نداشت انسان با کوچک ترین استرس از بین می رفت.

سیستم عصبی خود مختار

این سیستم دارای دو سیستم دیگر با نام های سمپاتیک و پارا سمپاتیک می باشد. این دو سیستم می توانند با ترشحاتی که دارند شرایط بدن را برای شرایط آرام و یا سرایط استرس زا فراهم کنند. این دو سیستم تحت تاثیر سیستم عصبی اتونومیک می باشد. در نظر داشته باشید که اگر فعالیت این سیستم افزایش پیدا کند ممکن است فرد را به زخم معده مبتلا کند.

نظریه های مربوط به اختلال روان تنی

فرضیه ها و نظریه های بسیار زیادی برای این اختلال وجود دارد و هر کدام یک مسئله را درباره این بیماری سایکوسوماتیک بیان می کنند که در ادامه آن ها را مطرح می کنیم.

نظریه استرس

این نظریه طرفدادان بسیار زیادی دارد و یکی از فرضیه هایی می باشد که استرس را عامل بروز بسیاری از بیماری های روان تنی می داند. در واقع افرادی که معتقد این دیدگاه هستند بیان می کنند که یک استرس قوی و یا چند استرس تکرار شونده با فاصله زمانی کوتاه می تواند بیماری های زیادی ایجاد کند.

نظریه اختصاصی بودن

این نظریه بیان می کند که استرس به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد بروز بیماری شود و باید یک پویای در شخص وجود داشته باشد که روان افراد را آزرده می کند و می تواند با افزایش استرس بیماری های روان تنی را برای شما ایجاد کند.

آسیب پذیری عضوی

برخی از افراد معتقد اند که باید آسیب پذیری عضوی در فرد وجود داشته باشد و با افزایش تنش ها و عوامل تنش زا این عضو آسیب پذیر تر شده و مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد می کند.

نظریه التقاطی

این نظریه بیان می کند که استرس، پویایی روان و آسیب پذیری عضو می تواند بر ایجاد یک بیماری سایکوسوماتیک اثر داشته باشد و با تشدید هر کدام ممکن است این اختلال افزایش پیدا کند.

انواع بیماری های روان تنی

انواع بیماری های سایکوسوماتیک

بیماری های سایکوسوماتیک گستردگی بسیار زیادی دارد که شامل انواع سردرد ها، بیماری های تنفسی، دیابت نوع دو، چاقی و افزایش ضربانت قلب و … می شود. در ادامه این بیماری ها را برای شما دسته بندی می کنیم.

بیماری های گوارشی

در نظر داشته باشید که بیماری روان تنی می تواند اختلالاتی در دستگاه گوارش ایجاد کند. در واقع افزایش اسید معده در شرایط استرس زا و عدم کنترل آن توسط دستگاه گوارش می تواند مشکلات بسیار زیادی برای شما از قبیل زخم معده و بیماری های گوارشی ایجاد کند..

ورم روده بزرگ

کولیت مزمن یکی از بیماری هایی می باشد که با استرس رابطه مستقیمی دارد و در صورت افزایش استرس ورم روده بزرگ افزایش می یابد. این حالت در آدم های حساس و زود رنج دیده می شود که بیش تر از دیگران درونگرا هستند.

فشار خون

باید بدانید که فشار خون اگر در اثر بیماری های دیگر ایجاد شده مدنظر ما نیست زیرا این فشار خون اثرات ثانویه بیماری های دیگری می باشند. فشار خونی که علت ندارد می تواند و ممکن است ارثی باشد مورد نظر ماست و در بیماری های سایکوسوماتیک مورد بررسی قرار می گیرد. افرادی دچار این بیماری روان تنی می شوند که انعطاف پذیر نیستند و کمال طلبی بسیار زیادی دارند.

درد های استخوانی

یکی دیگر از بیماری هایی که در اثر اختلال روان تنی ایجاد می شود درد های استخوانی و مفصلی می باشد. ورم مفاصل و آرتریت روماتوئید معمولا در افراد پر جنب و جوش و خوش قلب دیده می شود. در واقع ورم مفصل ها در صورتی افزایش می یابد که افراد خشم خود را کنترل کنند و آن را بروز ندهند. اگر افرادی با این صفات در نزدیکی شما وجود دارد بهتر است بیش تر مراقب آن ها باشید تا بتوانید زیرا اختلالات سایکوسوماتیک آن ها را تهدید می کند.

درد های استخوانی در اختلال روان تنی

درد های ستون فقرات

در نظر داشته باشید که ایبن درد ها به دلایل مختلفی بروز می کند که شامل دیسک کمر، ساییدگی مهره های کمری، تومور های نخاعی و … می باشند. اما این درد ها نمی توانند به دلیل اختلالات سایکوسوماتیک باشند زیرا علت عضوی دارند ما از آن درد هایی حرف می زنیم که در مهره های بالایی ایجاد می شود و بیش تر مهره های گردنی و پشتی را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع این بیماری برای افرادی ایجاد می شود که نمی توانند خود را با محیط تطبیق بدهند و هیجان های خود را سرکوب می کنند. در واقع می توان گفت این اختلال برای افرادی با خلق پایین ایجاد می شود.

بیماری های غددی

در نظر داشته باشید که استرس یکی از پر خطر آسیب هایی می باشد که می تواند به بدن شما وارد شود زیرا پس از آن ممکن است افراد دچار کم کاری تیروئید و یا حتی پرکاری تیروئیدی شوند. البته علاوه بر استرس ممکن است مشکلات تغذیه ای هم اختلالات غددی ایجاد کنند و در نتیجه باعث کاهش کیفیت زندگی شما می شوند.

آمنوره شدن زنان

یکی دیگر از اختلالات روان تنی فقدان چرخه قاعدگی در زنان می باشد. فقدان قاعدگی یا آمنوره شدن زنان به وقفه یا عدم جریان عادت های ماهیانه گفته می شود. این بیماری بیش تر برای زنانی ایجاد می شود که به زن بودن خود اعتراض دارند و روحیه ای پرخاشگری دارند و از بیش تر زندگی خود نا راضی هستند. این افراد یک سری استرس های دائمی برای خود ایجاد می کنند و مشکلات بسیار زیادی را برای خود ایجاد می کنند.

بیماری های پوستی

فردی که دچار بیماری روان تنی می باشد ممکن است به بیماری های پوستی نظیر اگزما، آکنه، قرمزی پوست صورت و لیتوگویا که باعث سفید شدن پوست دچار شود. باید بدانید افرادی که به این بیماری ها دچار می شوند اعتماد به نفس کافی ندارند و موقعیت اجتماعی آن ها بسیار ضعیف می باشد و نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

سردرد های میگرنی

باید بدانید که سردرد های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آن ها سردرد های میگرنی می باشد که بسیار دردناک هستند. اگر دچار اختلال روان تنی هستید ممکن است به این نوع سردرد دچار شوید. این سردر بیش تر در افرادی ایجاد می شود که بسیار بسیار مهربان و کمال طلب هستند ولی خشم خود را سرکوب می کنند.

بیماری های قلبی

درد هایی که در اثر بیماری های سایکوسوماتیک ایجاد می شود حدودا ۱ الی ۳ دقیقه طول می کشد. این درد ها معمولا در سمت چپ بدن و بیش تر در سر و گردن ایجاد می شود. این درد ها در افرادی ایجاد می شود که دائما در حال تلاش هستند و استرس بیش از حدی را تحمل می کنند. باید بدانید که افراد جاه طلب و عجول بیش تر از سایرین در معرض سکته های قلبی و مغزی هستند.

سردرد های میگرنی و رابطه آن با اختلال روان تنی

نحوه کنترل بیماری های روان تنی

در نظر داشته باشید که راه های بسیاری برای کنترل این نوع از بیماری ها و جلوگیری از عوارض آن ها وجود دارد اما همه آن ها راه های موفقی نیستند. باید بدانید که تحقیقات و پژوهش های آماری نشان می دهند که همبستگی بین مشکلات روانی و فشار های زندگی حدودا ۳ درصد می باشد. باید بدانید که افرادی که اختلال روان تنی دارند بیش تر از سایرین فشار های زندگی و استرس ها را تحمل کرده اند و بهتر است برای آن ها محیطی سالم و عاری از استرس تهیه کنید تا بتوانید عوارض این اختلال را کاهش دهید.

واکنش صحیح

یکی از راه های کنترل بیماری های سایکوسوماتیک واکنش صحیح نشان دادن در برابر استرس می باشد. در واقع فرد در حال رو به رو شدن با مشکلات باید کمی از حس مسئولیت پذیری خود را کاهش داده و روش های کاهش استرس را یاد بگیرد. افراد باید برای کاهش بیماری های روان تنی وقت مناسبی را برای استراحت داشته باشند و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهند تا بتوانند از استرس خود بکاهند.

 

کنترل بیماری های سایکوسوماتیک

ایجاد تغییر

افراد باید بتوانند برای کنترل این نوع از بیماری ها عوامل بیرونی را با محیط زندگی خود تطبیق بدهند. در واقع با بهبود وضعیت مالی، سیاسی و اجتماعی و افزایش روابط خود با افراد می توانند سلامت خود را تضمین کنند و نقش بسیار مهمی را در جامعه برای سلامت روانی انجام دهند. زیرا سلامت روانی فرد بر سلامت روانی جامعه اثر گذاری بسیار زیادی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو