نحوه بازی و قوانین بازی منچ + تاریخچه

منبع: ستاره

125

1399/4/15

00:48


بازی منچ یکی از بازی‌های صفحه‌ای (بُردگیم) قدیمی و بسیار پرطرفدار در جهان است. این بازی را به سادگی و با کمترین امکانات می‌توان بازی کرد و به‌ خصوص در شرایط فعلی که بهتر است در خانه بمانیم، سرگرمی مناسبی برای گذران وقت خانواده‌ها در کنار یکدیگر است.

نحوه بازی و قوانین بازی منچ

 

ستاره | سرویس سرگرمی – بازی منچ چگونه اجرا می‌شود و چه قوانین دارد؟ منچ یکی از قدیمی‌ترین بُردگیم‌هایی است که همیشه جذابیت و طرفداران خود را در سنین مختلف حفظ کرده است. این بازی را می‌توان دو، سه یا چهار نفره انجام داد. در این متن قصد داریم شما را با تاریخچه، نحوه بازی و قوانین بازی منچ آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

 

تاریخچه بازی منچ

منچ یک بازی اصالتاً آلمانی است که نام اصلی آن به آلمانی در واقع «Mensch ärgere Dich nicht» به معنای «عصبی نشو مرد!» است. این بازی در ایران منچ (Mensch) نامیده می‌شود که در آلمانی به معنای «مرد» یا «انسان» است. این بازی در سال ۱۹۰۷-۱۹۰۸ با الهام از بازی‌هایی قدیمی توسط یوزف فریدریش اشمیت ابداع شد. این بازی تاریخچه بسیار جالبی دارد. مشهور است که فریدریش اسمیت زمانی که این بازی را به بازار عرضه کرد، استقبال خوبی از آن نشد. اشمیت تصمیم گرفت که سه‌هزار نسخه از این بازی را به سربازان آلمانی درگیر در جنگ جهانی اول ببخشد. زمانی که جنگ تمام شد، بسیاری از سربازان این بازی را به خانه بردند و خیلی زود، منچ به بازی‌ای محبوب در جمع‌های خانوادگی بدل شد. امروزه این بازی به شبکه‌های آنلاین نیز راه یافته و در موبایل، تبلت و... نیز قابل بازی کردن است.

 

نحوه بازی و قوانین بازی منچ

 

نحوه بازی منچ

این بازی می‌تواند توسط ۲ تا ۴ نفر اجرا شود. برای این بازی نیاز به صفحه منچ، مُهره‌های رنگی و یک عدد تاس است؛ اما اگر به صفحه منچ دسترسی ندارید، می‌توانید خودتان با یک مقوا صفحه آن را درست کرده و از حبوبات یا هر چیز مُهره‌مانندی به عنوان مُهره‌های بازی استفاده کنید.

در این بازی، هر بازیکن در حالی که چهار مهره دارد از یک طرف صفحه شروع به تاس ریختن می‌کند. قاعده کلی بازی چنین است که هر کسی باید مهره‌های خود را وارد بازی کند و آن‌ مهره‌ها را به انتهای صفحه رسانده و وارد ستون‌های هم‌رنگ مهره‌های خود کند. برنده بازی بازیکنی است که زودتر از بقیه بتواند هر چهار مهره خود را وارد ستون نهایی کند.

در ابتدا همه مهره‌ها باید خارج از صفحه قرار داشته باشند و بازیکنان شروع به تاس ریختن کنند. هر بازیکنی که تاس 6 بیاورد، مجوز دارد که یک مهره‌اش را وارد بازی کند و شروع به پیش رفتن در صفحه نماید. همچنین اگر مهره‌ای که در حال پیش رفتن است (فرض کنید مهره آبی)، با مهره رنگ دیگری (مثلاً سبز) در یک نقطه تلاقی کند و به اصطلاح آن مهره سبز رنگ را بزند، مهره سبز دوباره باید به بیرون از صفحه بازی بروند و با تاس ۶ بعدی به بازی بیاورید.

 

قوانین بازی منچ

  • دو روش برای بازی کردن منچ وجود دارد. اول اینکه هر بازیکن وقتی تاس ۶ آورد و مهره اولش را وارد بازی کرد، باید این مهره را به انتها برساند و سپس دوباره منتظر بماند تا تاس ۶ بیاورد و مهره بعدی را وارد بازی کند؛ اما روش دیگری که در ایران بیشتر بازی می‌شود این محدودیت را ندارد، یعنی بازیکن می‌تواند با هر تاس ۶، یکی از چهار مهره خود را وارد بازی کند.
  • قرارداد دیگری که در این بازی وجود دارد این است که تاس ۶ جایزه دارد! یعنی شما با آوردن تاس ۶ می‌توانید یک بار دیگر تاس بیندازید.
  • در صفحه بازی برای هر بازیکن نقطه شروعی وجود دارد. یعنی شما وقتی تاس ۶ بیاورید و بتوانید مهره خود را وارد بازی کنید، مهره خود را روی این نقطه شروع قرار می‌دهید. اولاً که این نقطه، نقطه امن شما محسوب می‌شود و اگر مهره شما روی آن باشد، مهره رنگ دیگری نمی‌تواند مهره شما را بزند؛ ثانیاً اگر شما یک مهره در حال بازی داشته باشید و یک مهره دیگر را نیز با تاس ۶ روی نقطه شروع قرار دهید، تا زمانیکه مهره دوم را از این نقطه شروع پیش نبرید نمی‌توانید مهره سومی را وارد بازی کنید، حتی اگر تاس ۶ داشته باشید. در تصویر بالا نقطه شروع هر رنگ مشخص شده است.

 

سخن پایانی

بازی منچ یک بازی صفحه‌ای یا رومیزی (بُردگیم) گروهی است که از اوایل قرن بیستم تا امروزه بی‌وقفه بازی شده است. این بازی بسیار ساده اما مفرح است که می‌تواند توسط ۲ تا ۴ نفر بازی شود. حتی اگر صفحه مخصوص این بازی را در خانه ندارید، می‌توانید آن را روی کاغذ یا مقوایی بکشید و با اعضای خانواده خود بازی کنید. این بازی و بازی‌های دیگر گروهی ، سرگرمی مناسبی برای خوش‌گذرانی خانوادگی و گذران وقت است. اگر علاقه دارید با دیگر بازی‌های خانگی از جمله دوز یا ماروپله آشنا شوید، خواندن مطلب «معرفی انواع بازی های خانگی هیجان انگیز برای کودکان و بزرگسالان» را به شما توصیه می‌کنیم.

شما تا به حال منچ بازی کرده‌اید؟ نظرتان را درباری این بازی و همین طور درباره این نوشته با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو