عادل بزدوده: وضعیت شغلی هنرمندان هرچه سریع‌تر به تصویب برسد / صداوسیما در ایام شیوع کرونا چه گلی به سرجامعه زده است؟

111

1399/4/15

11:14


عادل بزدوده گفت: باید حفظ جان و سلامتی فعالان عرصه هنر و مخاطبان آن‌ها در راس امور قرار گیرد و به هر قیمت و براساس تصمیمات دور از واقعیت سالن‌های سینما و تئاتر بازگشایی نشود.

عادل بزدوده: وضعیت شغلی هنرمندان هرچه سریع‌تر به تصویب برسد / صداوسیما در ایام شیوع کرونا چه گلی به سرجامعه زده است؟

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها" به کارگردانی عادل بزدوده که قرار بود از 20 فروردین‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه رود به دلیل تعطیل شدن فعالیت‌های فرهنگی هنری اجرای آن متوقف شد. این نویسنده، کارگردان و عروسک‌ساز در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این نمایش در این روزها که فعالیت‌های هنری از سر گرفته شده است، گفت: این روزها باید شرایط به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا را جدی بگیریم اما دوستانی که در مسند تصمیم‌گری هستند، بدون در نظر گرفتن نکات بهداشتی، بخشنامه‌هایی را به منظور از سرگیری فعالیت‌ها صادر می‌کنند.

او در ادامه افزود: واقعیت این است که مسئولان فرهنگی هنری در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کنند در صورتی‌که باید حفظ جان و سلامتی فعالان این عرصه و  مخاطبان آن‌ها را در راس امور قرار دهند و به هر قیمت و براساس تصمیمات دور از واقعیت، سالن‌های سینما و تئاتر را بازگشایی نکنند.

بزدوده با بیان اینکه ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سعی‌مان بر این است تا در این شرایط با واقعیت امر مواجه شویم، عنوان کرد: حفظ سلامت و جان همکاران و مخاطبان واجب‌تر از اجرای این نمایش است. من و دیگر عوامل و بازیگران نمایش "حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها" مترصد آن هستیم تا در اولین فرصت نمایش را به صحنه آوریم اما در زمان مناسب و با رعایت کامل مسائل بهداشتی.

او ضمن اشاره به اینکه در این وضعیت دغدغه اصلی من سلامت جامعه است، در ادامه افزود: زمانی‌که صدا و سیمای ما اعلام می‌کند در وضعیت قرمز قرار داریم چه دلیلی دارد در این شرایط آسیب‌ها را بیشتر کنیم؟ اکنون باید مراقبت‌های ویژه را جدی بگیریم و بی‌گدار به آب نزنیم. هر چند گروه نمایش من باید کار کنند تا زندگی خود را بگذرانند.

این کارگردان تئاتر همچنین اضافه کرد: کاش وزارت کار و امور اجتماعی هر چه سریع‌تر وضعیت شغلی هنرمندان را به تصویب می‌رساند تا آن‌ها هم این امکان را داشته باشند همچون دیگر مشاغل جامعه در این شرایط از امکانات بیمه بیکاری استفاده کنند.

عادل بزود با بیان اینکه در این شرایط به چه قیمتی باید نمایش خود را به صحنه آورم؟ اظهار کرد: در این وضعیت باید خردجمعی را برای راهکار گذر از این بحران به کار گیریم. باید در این موقعیت بسیار مراقب باشیم تا بتوانیم بهره مناسبی از آن ببریم. اکنون به صدا و سیما بسیار معترض هستم چراکه به جز اعلام آمار مبتلایان و  مرگ و میر ناشی از بیماری و اعلام وضعیت قرمز هیچ کمکی به مخاطبان خود نمی‌کند.

او در ادامه افزود: بیش از 4 ماه است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، آیا صدا و سیما تاکنون به منظور سرگرمی و روحیه‌بخشی به خانواده‌ها کاری انجام داده است؟ صداوسیما در این مدت چه گلی به سرجامعه زده است؟ وظیفه اصلی آن‌ها در این وضعیت چیست؟ چه کارهایی می‌توانسته در این مدت انجام دهد و انجام نداده است؟ اثرات و تاثیرات صدا و سیما در این شرایط کجاست؟

این عروسک‌ساز در پاسخ به این سوال که در این شرایط در صورتی‌که هنرمندان فعالیت خود را تعطیل کنند، چگونه باید امرار معاش کنند، یادآور شد: باید توپ را در زمین دولت انداخت. چرا بیش از چهل سال است که حرفه هنرمندان مانند دیگر مشاغل، شغل محسوب نمی‌شود؟ هنرمند نیز مانند دیگر مشاغل درس خوانده و باید به لحاظ صنفی چارچوبی داشته باشد تا در زمان بیکاری تامین معاش شود.

او در ادامه گفت: هنرمندان در حاکمیت مجلس و دولت، محلی از تعریف جامع ندارند. هر چند که در نظر ندارم بگویم تاکنون کاری انجام نشده و اتفاقی نیفتاده، اما باید وضعیت شغلی ما با کمک وزارت کار و امور اجتماعی هرچه سریع‌تر عملیاتی شود تا ما نیز صاحب صنف و سندیکا باشیم. در صورتی‌که پیشتر اقداماتی در این زمینه شده بود اکنون در پله نخست نبودیم. ما باید از طریق حرفه‌مان زندگی خود را سروسامان دهیم.

عادل بزدوده در پایان صحبت‌هایش گفت: خوشبختانه مسائل شغلی هنرمندان این روزها از طریق خانه تئاتر، خانه سینما و ... در حال پیگیری و حل و فصل است و این مسئله باعث می‌شود در این شرایط راهکار قانونی وجود داشته باشد و نسل‌های آینده از حمایت‌های قانونی برخوردار باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو