جنجال تولد نوه جدید رجب طیب اردوغان و دردسر تازه ترکیه برای کاربران توییتر

جنجال تولد نوه جدید رجب طیب اردوغان و دردسر تازه ترکیه برای کاربران توییتر


منبع: روزیاتو

168

1399/4/15

14:42


رجب طیب اردوغان ، رییس جهمور ترکیه قول داده که کنترل بر شبکه های اجتماعی را افزایش خواهد داد. این واکنش پس از آن اتفاق افتاد که کاربران توییتر به ادعای آقای اردوغان به داماد و دختر او توهین کرده بودند. روز سه شنبه گذشته برات البایراک، داماد اردوغان که وزیر اقتصاد ترکیه نیز هست، در پیامی توییتری تولد چهارمین فرزندش با نام حمزه صالح را اعلام کرده بود. بدنبال این توییت، برخی از کاربران شبکه های اجتماعی و به طور ویژه توییتر، ظاهراً به همسر اول، اسرا البایراک ۳۷ ساله که در واقع دختر آقای رییس جمهور است توهین کرده اند، مسئله ای که به هیچ عنوان به مذاق اردوغان خوش نیامده و باعث شده که وی تصمیم به کنترل بیشتر بر شبکه های اجتماعی ترکیه بگیرد.

رجب طیب اردوغان

دختر و داماد رجب طیب اردوغان

یک روز بعد رییس جمهور ترکیه در یک سخنرانی پخش شده از تلویزیون این کشور خطاب به اعضای حزب عدالت و توسعه گفت که دولت او قانونی را برای وادار کردن کمپانی های شبکه های اجتماعی به حضور فیزیکی در ترکیه و پاسخگو بودن در زمینه شیوه استفاده از پلتفرم های خود در داخل این کشور تصویب خواهد کرد. این قانون در صورت تصویب بدین معنا خواهد بود که این کمپانی ها باید از لحاظ مالی به مقامات قضایی ترکیه پاسخگو بوده و دادگاه های ترکیه نیز می توانند احکام خود را به آن ها تحمیل نمایند.

رجب طیب اردوغان

اردوغان در واکنش به توهین های ادعایی به داماد و دخترش گفته است: «حالا می بینید که چرا ما با شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، توییتر، نتفلیکس و غیره مخالفیم؟ برای از بین بردن این چنین بی اخلاقی ها. ضروری است که این کانال ها تحت کنترل درآیند. ترکیه یک جمهوری موزی نیست. ما کسانی که به اعضای اجرایی و قضایی این کشور توهین کنند را پاسخگو خواهیم کرد». وی در ادامه افزود: «ما به تعقیب این ترسوهایی که به یک خانواده و ارزش هایی که آن ها باور داشته و از طریق یک کودک به نمایش گذاشته اند ادامه خواهیم داد. ما در گذشته نیز شاهد حملات مشابهی بوده ایم. نبود کنترل بر این پلتفرم ها نقش مهمی در افزایش این گونه رفتارهای غیراخلافی دارد. این پلتفرم ها مناسب این کشور نیستند. ما می خواهیم که این پلتفرم ها ممنوع شده و تحت کنترل درآیند».

رجب طیب اردوغان

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه نیز ادعا کرده که پلیس این کشور برخی از کاربران توییتری که به وزیر اقتصاد و همسر او توهین کرده اند را شبانه دستگیر کرده است. دفتر مرکزی پلیس ترکیه در روز چهارشنبه و در یک بیانیه اعلام کرده است که ۱۱ مورد از ۱۹ اکانت توییتری که محتوای توهین آمیز نسبت به البایراک و خانواده اش را به اشتراک گذاشته بودند دستگیر شده اند. همچنین سیاستمداران ترک و برخی کاربران همسو با سیاست های اردوغان، با برگزاری یک تجمع و راهپیمایی، حمایت خود را از داماد و دختر رییس جمهور اعلام کرده و توهین و حمله به اسرا البایراک را محکوم کردند.

رجب طیب اردوغان

دولت ترکیه مدت هاست که در نظر دارد غول های عرصه شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب را تحت کنترل درآورد. در صورت تصویب قانون ادعایی اردوغان، این کمپانی ها مجبور خواهند بود که محتواهای مورد اعتراض این کشور را از پلتفرم های خود حذف کرده یا با جریمه های سنگین یا دسترسی محدود به پلتفرم هایشان در ترکیه مواجه شوند. منتقدان بر این باورند که اردوغان تلاش دارد با محدود کردن شبکه های اجتماعی، بیش از پیش دسترسی مردم این کشور به بنگاه های خبری مستقل را در فضایی که تحت حاکمیت مطلق رسانه های طرفدار دولت قرار دارد محدود سازد.

رجب طیب اردوغان

دولت رجب طیب اردوغان در سال های اخیر دسترسی به هزاران وبسایت را بسته و رسانه های مستقل بسیاری را به تعطیلی کشانده است. دولت ترکیه در ژانویه گذشته و پس از دو سال، بدستور دادگاه عالی این کشور ناچار به رفع فیلتر وبسایت ویکی پدیا شد. این دایره المعارف آنلاین پس از آنکه دستور دولت اردوغان برای حذف محتوایی که از دید رهبر این کشور توهین آمیز بود را نادیده گرفته بود در ترکیه فیلتر شد. به نظر می رسد که با افزایش انتقادها نسبت به دولت اردوغان در زمینه های اقتصادی و امنیتی کردن کشور پس از کودتای اخیر در این کشور، قوانین محدود کننده فعالیت شبکه های اجتماعی در ترکیه با هدف مقابله با سیاستمداران، روزنامه نگاران، اساتید و حقوقدانان مخالف و برای خفه کردن صدای آنان در فضای آنلاین اتخاد شده باشد.

رجب طیب اردوغان

اردوغان هفته گذشته در حالی که مشغول سخنرانی با جوانان این کشور پیش از شروع امتحاناتشان بود با سیلی از دیسلایک ها در توییتر مواجه شد به طوری که بخش کامنت های این چت زنده تصویری به سرعت بسته شده و باعث راه افتادن ترندی در توییتر با نام No Votes شد. لازم به ذکر است که برات البایراک وزیر سابق انرژی ترکیه بوده و انتصاب او به وزارت اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۸ با انتقادها و واکنش های زیادی مواجه بود به طوری که با اعلام خبر انتصاب او، ارزش لیر ترکیه به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. همچنین شایعاتی در مورد دخالت و ارتباط داماد رجب طیب اردوغان با ماجرای خرید نفت از داعش در دوران قدرت این گروه تروریستی در سوریه وجود داشت.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته جالب در مورد بوراک اوزدمیر ؛ سرآشپز جوان و مشهور ترکیه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو