پرورش فرفیون و نکاتی برای مراقبت از این گیاه

پرورش فرفیون و نکاتی برای مراقبت از این گیاه


منبع: آرگا

79

1399/4/15

16:35


گل فرفیون یا گل مرجان یکی از انواع گیاهان آپارتمانی زیبا می باشد که بومی ماداگاسکار می باشد، این گیاه برای گلدهی بالا نیاز به نور آفتاب زیادی دارد اما در سایه نیز به رشد خود ادامه می دهد. گیاه فرفیون به سادگی در آپارتمان قابل نگهداری است و پرورش آن نیاز به تبحر خاصی ندارد.

گل فرفیون یکی از انواع گیاهان آپارتمانی است که با نام گل مرجان نیز شهرت دارد، فرفیون گیاه زیبایی است که به آسانی می توانید آن را در آپارتمان خود نگهداری نمایید، برای آشنایی با روش های نگهداری و نحوه مراقبت از این گل در این مطلب همراه ما باشید.

پرورش گل فرفیون

فرفیون یا گل مرجان گیاهی زیبا و قدیمی است که از گذشته های دور تحت عنوان یک گیاه آپارتمانی از آن نگهداری می شود. مراقبت از گل مرجان خیلی راحت و آسان می باشد و شما می توانید به راحتی و رعایت برخی از نکات خیلی جزئی این گل زیبا را سالها در آپارتمان خود نگهداری نمایید و زیبایی خاصی به محل زندگیتان بدهید. گل فرفیون در واقع به ماداگاسکار تعلق دارد و بومی این منطقه است. اگر این گیاه را درون یک باقچه بکارید بعد از مدتی به یک بوته بزرگ تبدیل خواهد شد اما اگر بخواهید آن را داخل گلدان و در منزل نگهداری کنید خیلی کوچکتر از یک بوته می شود. فرفیون زیبا به خانواده گیاهان افوربیا تعلق داشته و همچنین دارای ریشه ای سفید و سمی است، فرفیون ساقه خاکستری رنگی دارد که پوشیده شده از خار بوده و دارای برگ هایی با طول ۲ تا ۱۵ سانتی متر است. این گیاه بعد از بالغ شدن ممکن است که برگهایش شروع به ریختن کنند اما این موضوع جای نگرانی ندارد و شما می توانید با هرس کردن برگ های خشک شده امکان رشد مجدد را به برگ های جدید بدهید. برای آشنایی بیشتر با نحوه پرورش و نگهداری از این گیاه باید با نیازهای مراقبتی آن آشنا شویم.

پرورش و مراقبت از گیاه فرفیون

نور مورد نیاز برای مراقبت از فرفیون

برای پرورش گیاه فرفیون یا همان مرجان نیاز به نور کامل و مستقیم خورشید وجود دارد ولی این گیاه در سایه نیز می تواند به رشد خود ادامه دهد، اما اگر در سایه از آن نگهداری کنید مسلما گل های زیادی نخواهد داشت و زیبایی آن در زیر نور مستقیم خورشید دو چندان می شود، هر چقدر از نور آفتاب بیشتری استفاده کنید گل شما شکوفه های بیشتری خواهد داد. پس اگر می خواهید گیاه مرجان خود را داخل آپارتمان نگهداری کنید به دنبال پر نور ترین نقطه در آپارتمان باشید و کنار پنجره را برای گذاشتن گل در نظر بگیرید. همچنین می توانید برای تامین نور مورد نیاز گیاه از چراغ های مخصوص رشد گیاه استفاده کنید تا کمبود نور آن جبران شود. درست است که فرفیون به نور زیادی برای رشد نیاز دارد اما بهتر است که گیاه را در زمان شب زیر نور چراغ های مخصوص قرار ندهید و اجازه دهید تا مدتی را استراحت نماید.

نحوه و میزان آبیاری گل فرفیون

گیا فرفیون از آن دسته گیاهانی است که به خاطر داشتن ساقه ضخیم توانایی ذخیره آب را دارد و به همین خاطر نیاز به آبیاری فراوانی ندارد. برای آبیاری گیاه فقط کافیست وقتی که سطح خاک آن خشک شد، گیاه را آبیاری نمایید. توجه داشته باشید که آبیاری کردن بیش از اندازه این گیاه باعث می شود تا ریشه های آن پوسیده شوند و برگ های آن نیز پژمرده شود و همچنین آبیاری کم نیز باعث خشک شدن و نابودی گیاه فرفیون خواهد شد. برای خروج آب اضافه موجود در خاک این گیاهان باید از گلدان های زهکشی شده مخصوص استفاده نمایید، این موضوع اهمیت بالایی در پرورش این گیاه دارد. گیاه فرفیون در فصول سر سال نیاز به آبیاری کمتری نسبت به فصل گرما دارد. برخی از انواع فرفیون وجود دارند که به نقاط گرمسیر متعلق هستند و نیاز به آبیاری بیشتری در مقایسه با انواع دیگر آن دارند.

گیاه فرفیون و پروراندن آن

خاک مورد نیاز برای گل فرفیون

خاکی که برای پرورش گیاه فرفیون از آن استفاده می کنید باید یک ویژگی مهم یعنی نفوذ پذیری را داشته باشد، چون همانطور که قبلا اشاره کردیم رطوبت بالا در خاک باعث پوسیده شدن ریشه گل فرفیون خواهد شد. خاک مناسب برای این گل بستری تشکیل شده از ماسه، پرلیت و لوم می باشد بعلاوه قرار دادن یک تکه چوب دارچین داخل خاک این گل باعث می شود تا از پوسیدگی ریشه های آن پیشگیری شود.

 

دمای مورد نیاز برای رشد گیاه فرفیون

بهترین دما برای رشد مناسب گل مرجان دمای معمولی اتاق می باشد. این گیاه تحمل دمای بالا را ندارد و در دمای بالا از بین می رود. فرفیون زمانی که در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد قرار داده شود، برگهایش شروع به ریختن کرده و از بین می رود. در صورت افت دما حتما گل فرفیون خود را به مکان مناسبتری انتقال دهید تا دچار مشکل و ریزش برگ نشود.

پرورش گیاه فرفیون

کوددهی به گیاه فرفیون

گیاه فرفیون دارای رشدی آرام است به همین خاطر نیاز به استفاده از کود خیلی زیادی نیست. برای کود دهی این گیاه باید از کودهای مایعی استفاده شود که دارای نیتروژن هستند. اغلب کسانی که از این نوع گیاه نگهداری می کنند در طول سال دو مرتبه به آن کود می دهند، یک مرتبه در بهار و یک مرتبه نیز در اوایل فصل پاییز اینکار را انجام می دهند.

روش های رشد و تکثیر فرفیون

هرس کردن گیاه فرفیون

توجه داشته باشید که برای هرس نمودن گیاهان حتما باید از دستکش استفاده کنید تا از آسیب های احتمالی به دست و گیاه جلوگیری شود. هرس کردن این گیاه شامل حذف شاخ و برگ های خشک شده و پژمرده به روش بریدن آنها می باشد. بعد از بریدن شاخه های خشک شده یا پژمرده باید حتما قسمت بریده شده را با استفاده از تکه ای چسب ضد آب بپوشانید تا از نشت ماده سمی گیاه به بیرون از آن جلوگیری کنید.

پروراندن فرفیون

 

تکثیر گیاه فرفیون

به منظور تکثیر گل مرجان باید ازروش قلمه زنی استفاده نمایید. برای اینکار باید یکی از ساقه های این گل را در فصل بهار و یا در اوایل فصل تابستان بریده و داخل آب قرار بدهید تا شیره سمی موجود در آن کاملا خشک شود و بعد از آن ساقه را نیز خشک نمایید و سپس به هورمون ریشه زایی که دارای خاصیت قارچ کشی باشد آغشته نمایید، سپس گیاه را داخل خاک مناسب که قبلا عنوان کردیم بکارید و گلدان را در مکانی گرم نگهداری کنید و به میزان مورد نیاز به آن آب بدهید. در حالت کلی بعد از ۵ تا ۸ هفته ریشه ای جدید به وجود می آیند و بعد از رشد گیاه ریشه ها به اندازه ۵ سانتی متر خواهند رسید که در این مرحله باید گل را به گلدان هایی که دارای سوراخ زهکشی انتقال دهید و به خوبی از آن مراقبت کنید.

رشد دادن گل فرفیون

تعویض کردن گلدان

همانطور که گفته شد گیاه فرفیون دارای رشد آرامی می باشد و برای پرورش مناسب آن نیاز به تعویض زود به زود گلدان ندارد، ولی در صورت لزوم اگر می خواهید گلدان گیاه را عوض کنید بهترین زمان برای انجام اینکار فصل بهار است. نباید برای این گیاه از گلدان های خیلی بزرگ استفاده کنید چون استفاده از گلدان بزرگ باعث می شود تا گل دهی گیاه با افت مواجه شود و کمتر گردد. در زمان تعویض گلدان استفاده کردن از خاک نفوذ پذیر و گلدان دارای سوراخ زهکشی شده بسیار مهم و حائز اهمیت است.

پروراندن گیاه فرفیون

افت ها و بیماری های گل فرفیون

در حالت کلی بیماری خاص و مهمی این گیاه را تهیدی نمی نماید ولی با این وجود نگرانی هایی در مورد پوسیدگی ریشه و مبتلا شدن آن به بیماری های قارچی وجود دارد که ممکن است به دلیل آبیاری بی اندازه و یا استفاده نکردن از گلدان های زهکشی شده اتفاق بیافتد. در صورت بروز این مشکل بهترین کار حذف ساقه های آلوده و قسمت های آلوده در برگ و ریشه گیاه می باشد همچنین استفاده از مواد قارچ کش نیز مفید است، در این شرایط تعویض گلدان نیز کمک کننده خواهد بود.

پرورش گل فرفیون

تفاوت های واضح در نیازهای مراقبتی گیاهان فرفیون

مراقبت و پرورش گیاه فرفیون به نوع آن وابسته است، برخی از این گیاهان به نور و آبیاری کمتری نسبت به انواع دیگر آن نیاز مند هستند. برخی از گونه ای فریون تا ۲ متر رشد می کنند و برخی دیگر از آنها ممکن است فقط چند سانتی متر رشد نمایند. در زمان خرید این گیاه حتما نکات مراقبتی مخصوص به آن را به خاطر بسپارید تا بتوانید گلی زیبا و سلامت در آپارتمان خود داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو