نمایشی موزیکال و بی‌کلام با موضوع محیط زیست / پخش آنلاین گام مثبتی در تئاتر کشور است / روایت امید انصاری از نمایش "دنیای شگفت‌انگیر اکو و تاکو"

46

1399/4/15

17:17


امید انصاری گفت: در صورتی‌که پخش آنلاین نمایش که مذاکراتی درباره آن شده، محقق شود، مردم در هر نقطه از ایران و دنیا که شرایط حضور در سالن نمایش را ندارند، می‎توانند بلیت نمایش را خریداری کرده و به صورت آنلاین به تماشای نمایش بنشینند.

نمایشی موزیکال و بی‌کلام با موضوع محیط زیست / پخش آنلاین گام مثبتی در تئاتر کشور است / روایت امید انصاری از نمایش "دنیای شگفت‌انگیر اکو و تاکو"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "دنیای شگفت‌انگیز اکو و تاکو" نوشته شیما شادمانی به کارگردانی امید انصاری از امروز 15 تیرماه ساعت 18 در تالار هنر به صحنه می‌آید و بازیگران این نمایش زینب اشرف‌زاده، سامان حیدریان، راشین رضایی، آرزو صدری، عرفان فروتن، زهره قاسمی، میثم میثاقی و نوا یوسف‌زاده هستند.

امید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "دنیای شگفت‌انگیز اکو و تاکو" گفت: در ابتدا طرحی را در ذهن داشتم و سپس تصمیم گرفتیم آن را به نمایشنامه تبدیل کنیم و به اجرا برسانیم و براین اساس از خانم شیما شادمانی نویسنده نمایشنامه، خواستم تا متن این اثر را بنویسد و سپس طرح به نمایشنامه تبدیل شد و به اجرا رسید.

او در ادامه اضافه کرد: بسیاری از اوقات آنچه در ذهن ساخته می‌شود با آنچه که به اجرا می‌رسد بسیار متفاوت است و خوشبختانه نتیجه این کار از آنچه در ذهن داشتیم بسیار بهتر و موفق‌تر از طرح اولیه شد. طرح این نمایش ابتدا به منظور شرکت در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک پذیرفته شد. همچنین این نمایش در جشنواره‌های بین‌المللی همدان و یونیما و جشنواره سوره اجرا شده است. در اصل، اکنون "دنیای شگفت‌انگیز اکو و تاکو" پس از "اکو" و "اکو و تاکو" سومین ورژن این نمایش است.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه "دنیای شگفت‌انگیز اکو و تاکو" درباره محیط زیست است، در خصوص موضوع و مضمون آن عنوان کرد: شخصیت اکو نماینده محیط زیست و برگرفته از اکوسیستم است. سعی‌مان بر این بوده تا شخصیت‌های نمایش را به موضوع و دغدغه محیط‌زیست نزدیک کنیم. در این نمایش به مسائل اکوسیستم، آلودگی و از بین رفتن محیط زیست و طبیعت توسط انسان‌ها پرداخته می‌شود.

انصاری با بیان اینکه این نمایش برای مخاطب سنی 5 سال به بالا تولید شده است، یادآور شد: در تجربه اجراهای گذشته‌ای که داشتیم، کودکان دو تا سه سال که شاید متوجه موضوع این نمایش نمی‌شوند، به دیدن آن ترغیب می‌شدند چراکه این نمایش مدت زمان کوتاه 45 دقیقه‌ای دارد و در این مدت مخاطب هر سه دقیقه شاهد یک صحنه متفاوت و خلاقانه است. این خلاقیت و تفاوت منجر به آن شده تا تمام رده‌های سنی از خردسال تا والدین از دیدن نمایش لذت ببرند.

او ضمن اشاره به اینکه این نمایش برگرفته از تکنیک سایه است و در آن از عروسک هم استفاده شده است، اظهار کرد: در این نمایش از سایه فیزیکال استفاده می‌شود و از این رو ساخت اشکال مختلف با بدن برای تمام رده‌های سنی جذابیت دارد.

او درباره مدت زمان تمرینات این نمایش گفت: با توجه به تخصص، آشنایی و آگاهی که من در تکنیک سایه از این رو نیاز به تمرینات طولانی مدت با افرادی که با آن‌ها می‌کنم، ندارم چراکه در درجه اول در این سبک نمایش، افرادی انتخاب می‌شوند که به لحاط آناتومی بدن شرایط ایده‌آل و منعطفی داشته باشند و تا حدودی از حرکات باله و حرکات فرم اطلاع داشته باشند تا ما بتوانیم در مدت زمان کوتاهی نمایش را تمرین و به صحنه آوریم.

امید انصاری با بیان اینکه این نمایش صددرصد موزیکال است، اظهار کرد: این نمایش کاملاً بدون دیالوگ و بر این اساس به نوعی بین‌المللی است. از آنجا که این نمایش مفهومی است هر انسانی در هر نقطه از دنیا به تماشای آن بنشیند متوجه موضوع نمایش خواهد شد. از ابتدا تا انتهای نمایش موسیقی پخش می‌شود و با ریتم موسیقی حرکات شکل می‌گیرد و سختی کار اینجاست که جرات یک ثانیه خطا در این نمایش وجود ندارد به این دلیل که اگر موسیقی بگذرد و حرکت انجام نشود ریتم کار به کلی از بین می‌رود و این مسئله از محاسن و سختی‌های این سبک کار است.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: شرایط ناگواری بر دنیا و کشور ما حاکم است و در پی این شرایط ماه‌ها تئاتر تعطیل بوده و به تازگی دستور بازگشایی مجدد صادر شده است. بنابراین قطعاً ترس و وهمی در درون مردم بابت حضور در مراکز فرهنگی هنری وجود دارد. اما قرار بر این است تا پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های نمایش اجرا شود و از آنجا که مدیریت تالار هنر، شخص با درایت و انسان فرهیخته‌ای است قطعاً این امر به خوبی در تالار هنر اجرا و نظارت خواهد شد. از این رو از مردم عزیز دعوت می‌کنم برای تجدید روحیه و تغییر حال و هوای بهتر، ما را تنها نگذاشته و به دیدن نمایش‌مان بیایند. فاصله‌گذای اجتماعی در تالار هنر به صورت یک ردیف درمیان و یک صندلی در میان رعایت می‌شود، ضمن اینکه جلوی در سالن، تست سنجش تب انجام می‌شود و کل مجموعه به صورت کامل ضدعفونی می‌شود. همه عوامل اجرایی پیش از اجرا تست کرونا داده‌اند و بنابراین مخاطبان نگرانی بابت حضور در سالن نمایش نداشته باشند.

امید انصاری همچنین اضافه کرد: یک امر خوشایندی که قرار است اتفاق بیافتد و امیدوارم قطعی شود پخش آنلاین نمایش است. در صورتی‌که این امر که مذاکراتی درباره آن شده، محقق شود، مردم در هر نقطه از ایران و دنیا که شرایط حضور در سالن نمایش را ندارند، می‎توانند بلیت نمایش را خریداری کرده و به صورت آنلاین به تماشای نمایش بنشینند. امیدوارم این امر محقق شود، چراکه گام مثبتی برای تئاتر کشور است تا از این طریق خونی را که در رگ دارد را دوباره به جریان بیاندازد و زنده شود و با این روش تا حدودی از تعطیلی سالن‌های تئاتر جلوگیری می‌شود. ضمن اینکه گروه‌های تئاتری حمایت خواهند شد و مردم نیز به لحاظ تماشای تئاتر تغذیه می‌شوند. گرچه تماشای آنلاین تئاتر کیفیت دیدن اجرای زنده را ندارد اما خالی از لطف هم نیست. ما باید با این شرایط کنار بیاییم. این وضعیت منجر به آن شده تا بسیاری از فعالیت‌ها در سراسر دنیا به حالت اینترنتی و آنلاین تبدیل شود.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو