برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟

برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟


منبع: اوما

188

1399/4/15

17:52


برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟

امروزه به دلیل ماشینی شدن بیشتر کارها و افزایش سرعت زندگی و سختی آن استرس ها بیشتر شده است و یکی از بیماری های رایجی که به دلیل افزایش استرس و یا دلایل دیگر گریبان گیر افراد زیادی می شود افزایش اسید معده می باشد که می تواند بسیار اذیت کننده باشد. خوشبختانه می توانید با انتخاب مواد غذایی مناسب دررژیم غذایی خود میزان اسید معده را تا حد موثری کاهش دهید. در این مقاله می خواهیم به شما اومایی های عزیز مبتلا به این بیماری بگوییم برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟ با ما همراه باشید. 

راه های کاهش اسید معده

در این قسمت مواد غذایی که باعث کاهش اسید معده میشود، به شما معرفی میکنیم:

1- جو و کاهش اسید معده

جو یکی از میان وعده های مناسب برای کاهش اسید معده است. این ماده به طور موثری از افزایش اسید معده جلوگیری می کند. مصرف جو همراه با کشمش باعث جذب اسیدیته کشمش می شود. این ترکیب هم اسید معده را کم می کند و هم بسیار انرژی بخش است.

 

جو و کاهش اسید معده

2- زنجبیل و کاهش اسید معده

زنجبیل باعث کاهش اسید معده می شود. این ماده از قدیم در خانه های ایرانی و طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی و التهاب استفاده می شده است. می توانید ریشه زنجبیل را خشک و آسیاب کرده و بصورت روزانه در پخت و پز استفاده کنید. این ادویه گرم و انرژی بخش علاوه بر کاهش اسید معده یک راه حل عالی برای از بین بردن بوی گوشت خام و خوش طعم کردن غذا می باشد. همچنین می توانید چای زنجبیل را جایگزین چای ساده نمایید تا اسید کمتری در معده ترشح شود. 

 

زنجبیل و کاهش اسید معده

3- آلوئه ورا و کاهش اسید معده

آلوئه ورا به عنوان یک ترمیم کننده طبیعی شناخته می شود و اسید معده را کاهش می دهد و یا آن را تنظیم می کند. این ماده را می توان به صورت مایع یا تکه های جامد استفاده کرد. می توانید شربت آلئه ورا یا آب میوه آن را نیز تهیه و مصرف کنید.

 

آلوئه ورا و کاهش اسید معده

4- سالاد و کاهش اسید معده

سالادهای غذایی برای کاهش اسید معده مناسب هستند اما از مصرف گوجه فرنگی و پیاز و پنیر در این سالادها  باید خودداری کرد زیرا این مواد محرک اسید معده و افزایش دهنده آن هستند. سس نیز باید به مقدار بسیار کم مصرف شود.

 

سالاد و کاهش اسید معده

5- موز و کاهش اسید معده

موز برای افرادی که اسید معده دارند میان وعده ای بسیار مفید است. اما حدود یک درصد از افراد با مصرف موز بدتر می شوند. بنابراین به یاد داشته باشید برخی رژیم ها برای همه افراد مفید نیست. اگر شما نیز با مصرف موز حالتان بددتر می شود خوردن آن را متوقف کنید. 

 

موز و کاهش اسید معده

6-خربزه و کاهش اسید معده

خربزه و بخصوص ملون برای درمان اسید معده مفید است. اگرچه مانند موز، این ماده غذایی نیز برای برخی افراد مشکل ساز است اما طبق تجربه برای بیشتر افراد موثر بوده است. علاوه بر خربزه، هندوانه و طالبی نیز برای کاهش اسید معده مناسب است.

 

خربزه و کاهش اسید معده

7- رازیانه و کاهش اسید معده

رازیانه باعث بهبود عملکرد معده و جلوگیری از ترشح اسید اضافه می شود. این سبزی مزه ای منحصر به فرد دارد. با این ماده می توان سالادهای مختلفی همراه با اسفناج درست کرد. همچنین طعم دهنده مناسب برای مرغ می باشد که خواص درمانی هم دارد. 

 

رازیانه و کاهش اسید معده

8- مرغ و بوقلمون و کاهش اسید معده

مرغ و بوقلمون را می توان به صورت سرخ شده، کباب شده یا آب پز مصرف کرد ولی حتما پوست آن را جدا کنید زیرا سرشار از چربی است. ترکیبات موجود در این گوشت ها به طور موثری اسید معده را کاهش می دهد. نوع کبابی و آبپز آن تاثیر بیشتری نسبت به نوع سرخ کرده دارد و سالم تر است. 

 

مرغ و بوقلمون و کاهش اسید معده

9-ماهی و غذاهای دریایی و کاهش اسید معده

غذاهای دریایی نیز برای کاهش اسید معده مناسب می باشند. این مواد غذایی را می توان به صورت سرخ شده، آب پز و کباب شده مصرف کرد. میگو و خرچنگ و ماهی دارای ترکیبات بسیار مهمی مانند چربی های امگا 3 برای بدن هستند و علاوه بر آن میزان اسید معده را نیز تنظیم می کنند.

 

ماهی و کاهش اسید معده

10-ریشه ها و سبزیجات و کاهش اسید معده

کلم بروکلی، کلم پیچ، لوبیا سبز و سایر سبزیجات برای کاهش اسید معده مفید می باشند. در واقع تمام سبزیجات و ریشه آن ها برای افرادی که مشکل اسید معده دارند توصیه می شود.

 

سبزیجات و کاهش اسید معده

11- کرفس و کاهش اسید معده

کرفس کالری زیادی ندارد اما منبعی غنی از آب بوده و باعث کاهش اسید معده می شود. همچنین باعث کاهش اشتها شده و به دلیل فیبر زیادی که دارد در اکثر رژیم های غذایی لاغری نقش مهمی ایفا می کند. 

کرفس و کاهش اسید معده

12- جعفری و کاهش اسید معده

جعفری از دوران قدیم دارویی گیاهی برای درمان مشکلات معده و گوارشی بوده است. جعفری به طور گسترده در تمام فصول یافت می شود و شما می توانید به راحتی با مصرف آن در کنار وعده های غذایی میزان اسید معده خود را کاهش دهید. به علاوه با مصرف آن پوست و مویی شاداب تر خواهید داشت. 

 

جعفری و کاهش اسید معده

13- برنج و دانه های گندم و کاهش اسید معده

گندم سمولنیا، گندم بلغور و برنج (به خصوص برنج قهوه ای) برای کاهش اسید معده بسیار مفید می باشند. در واقع کربوهیدرات پیچیده کربوهیدراتی مناسب و مفید برای سلامتی و بهبود هضم غذا و عملکرد دستگاه گوارش می باشند. 

 

برنج و کاهش اسید معده

سخن آخر

اگر یک یا چند مورد از مواد غذایی که گفته شد را بصورت دائمی و منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید به مرور میزان ترشح اسید معده شما تنظیم خواهد شد و بیماریتان درمان می شود. در صورتی که این روش ها تاثیر کمی داشتند و یا اصلا موثر نبودند و میزان اسید معده شما خیلی بیشتر از حد طبیعی بود به طوری که اجازه انجام کارهای روزمره را به شما نمی دهد حتما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. 

Robin Madell and Valencia Higuera. 7 Foods to Help Your Acid Reflux. Updated on January 28, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو