لیست آزمایش چکاپ کامل

منبع: اوما

160

1399/4/15

17:52


لیست آزمایش چکاپ کامل

یکی از بهترین برنامه هایی که هر فرد می تواند برای تضمین سلامتش در زندگی خود قرار دهد این است که هر شش ماه یک بار چکاپ کامل انجام دهد. هنگامی که دکتر آزمایش خون را در طی چکاپ انجام می دهد، هدف این است که بداند بدن شما چگونه کار می کند و بیماری هایی نظیر دیابت یا بیماری های قلبی که ممکن است نشانه های واضح نداشته باشند تشخیص داده شوند. یک تست خون بیماری های داخل بدن شما را به خوبی مشخص می کند. معمولا در طول یک چکاپ کامل چهار آزمایش خون برای تعیین وضعیت سلامتی شما اومایی عزیز انجام می شود. در این مقاله می خواهیم شما را با لیست آزمایش چکاپ کامل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

لیست آزمایش چکاپ کامل

در ادامه هر کدام از آزمایش های مورد نیاز برای چکاب را به طور کامل توضیح می دهیم:

1. آزمایش قند خون

این آزمایش نیاز به 8 ساعت ناشتایی دارد. یعنی شما حداقل از 8 ساعت قبل از آزمایش دیگر نباید غذا بخورید. این آزمایش سطح گلوکز (قند) در خون شما را اندازه گیری می کند. افزایش قند خون نشانه این است که بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند. انسولین هورمونی است که قند را به سلول ها انتقال می دهد تا بعنوان سوخت بدن از آن استفاده کنند. اما زمانی که انسولین نتواند عملکرد متعادلی داشته باشد سطح قند خون بالا رفته و می تواند نشان دهنده دیابت یا علائم پیش دیابت باشد (قند خون نرمال چند است؟). اگر دیابت داشته باشید که باید درمان را شروع کنید و اگر علائم پیش دیابت داشته باشید باید با رعایت رژیم غذایی و ورزش از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید. 

 هر چند وقت یک بار باید این آزمایش انجام شود؟

پزشک باید میزان قند خون ناشتا یا HbA1C را که همان قند خون متوسط در سه ماه گذشته است را یک بار در سال با انجام آزمایش بررسی کند. اگر به فشار خون بالا مبتلا باشید باید بیشتر از یک بار در سال این آزمایش را تکرار کنید که بستگی به میزان فشار خونتان دارد.

میزان طبیعی قند خون چقدر است؟

کمتر از 100 میلیگرم در دسی لیتر (mg / dL) در آزمایش قند خون و کمتر از 5.7٪. در آزمایش HbA1C نشان دهنده قند طبیعی و سلامت شما می باشد.

اگر سطح قند خون بالا باشد چه باید بکنید؟

اگر در مرز دیابت هستید، یعنی نتایج آزمایش مقادیر پیش دیابت بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر را نشان می دهد، تغییرات شیوه زندگی می تواند از پیشرفت علائم و تبدیل آن به دیابت جلوگیری کند. رژیم غذایی سالم، کاهش وزن اضافی و حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به نصف کاهش دهد.

2. پروفایل چربی

بهتره برای انجام آزمایش پروفایل چربی  14 ساعت ناشتا باشید. در این آزمایش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید برای ارزیابی خطر بیماری قلبی مورد بررسی قرار می گیرد. 

 هر چند وقت یک بار باید این آزمایش انجام شود؟

زنانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند و یا در خانواده آن ها، مادر یا خاله و ... سابقه بیماری های قلبی وجود داشته است و یا مبتلا به دیابت هستند باید حداقل یک بار در سال این آزمایش را انجام دهند. کسانی که در معرض خطر عادی هستند باید در خصوص دفعات آزمایش از پزشک خود بپرسند.

میزان چربی طبیعی چقدر است؟

کلسترول کمتر از mg / dl 200؛ کلسترول HDL بیش از 50 میلی گرم / دسی لیتر؛ کلسترول LDL کمتر از 130 میلیگرم در دسی لیتر (کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر برای زنان در معرض خطر بالای بیماری قلبی)؛ و تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم / دسی لیتر به معنی چربی طبیعی و سلامت فرد است.

اگر سطح چربی بالا  یا پایین باشد چه باید بکنید؟

در صورت بالا یا پایین بودن چربی باید استفاده از چربی های ناسالم مانند گوشت قرمز چرب، فراورده های لبنی چرب و غذاهای سرخ شده را محدود کنید. همچنين مراقب میزان مصرف غذاهای حاوی کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ، پنیر و صدف باشید. سعی کنید بیشتر غذاهایی که کلسترول ناسالم را کاهش می دهد از جمله آجیل، ماهی، بلغور جو دوسر، و روغن های گیاهی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

3. تست تیروئید (TSH) و T4

این آزمایش نیاز به ناشتا بودن ندارد. تیروئید غده ای در گردن است که هورمون هایی را تولید می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند. متاسفانه زنان بیشتر از مردان در معرض کم کاری تیروئید و پرکاری آن هستند. پزشک با انجام تست TSH و T4 سطح هورمون های تولید شده توسط تیروئید را اندازه گیری می کند تا مطمئن شود که تیروئید شما به درستی کار می کند.

 هر چند وقت یک بار باید این آزمایش انجام شود؟

اگر بیش از 60 سال دارید، درباره تعداد آزمایش های تیروئید مورد نیاز با دکتر خود صحبت کنید. همچنین اگر علائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید دارید باید سطح چربی خود را نیز بررسی کنید و این آزمایش را طبق نظر پزشک بعد از درمان و هر چند وقت یک بار انجام دهید تا میزان بهبودی مشخص شود. علائم کم کاری و پرکاری تیروئید عبارتند از:

  •  خستگی
  •  ضربان قلب سریع
  •  افزایش اشتها
  •  حساسیت بیشتر به سرما
  • ضعف عضلانی
  •  موها و ناخن های شکننده 
  •  افزایش یا کاهش وزن ناگهانی

میزان هورمون تیروئید طبیعی چقدر است؟

TSH بین 4/0 تا 4.0 میلی لیتر در لیتر و T4 از 4.5 تا 11.2 میکروگرم در هر دسی لیتر به معنی طبیعی بودن و سلامت تیروئید شما می باشد.

 اگر سطح هورمون های تیروئید شما بالا یا پایین باشد چه باید بکنید؟

کم کاری تیروئید با هورمون مصنوعی تیروئید که روزانه به صورت خوراکی مصرف می شود، درمان می شود. اما پرکاری تیروئید باید به روش های مختلف مانند رادیواکتیو، داروهای ضد تیروئید یا جراحی درمان شود که انتخاب روش درمان به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد.

لیست چکاپ آزمایش خون

4. آزمون ویتامین D 

این آزمایش سطح ویتامین D در خون شما را اندازه گیری می کند. ویتامین D برای افزایش قدرت استخوان ها و سایر امور مهم بدن ضروری است. زنان مسن تر بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند، زیرا با افزایش سن پوست ما نمی تواند مانند قبل این ویتامین را به طور موثر در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید کند و مواد غذایی محدودی نیز دارای این ویتامین هستند. به همین دلیل کمبود ویتامین D در خانم های مسن بسیار رایج است و باعث ضعف و درد در استخوان ها می شود. 

هر چند وقت یک بار باید این آزمایش انجام شود؟

بر اساس سن، رژیم غذایی و میزان آفتاب دریافتی شما پزشکتان مشخص می کند که هر چند وقت یک بار باید این آزمایش را انجام دهید. (قرص ویتامین دی 50000).

 میزان ویتامین D طبیعی چقدر است؟

میزان بیشتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر به معنی سلات شما و عدم نیاز به مکمل ویتامین D می باشد اما در صورت مشخص شدن مقادیر کمتر باید از مکمل این ویتامین استفاده کنید.

 اگر سطح ویتامین دی شما پایین باشد چه کاری باید بکنید؟

غذاهای حاوی ویتامین D، مانند لبنیات و آب پرتقال غنی شده را بیشتر مصرف کنید. اگر نیاز به مکمل ویتامین D دارید، از پزشک خود بخواهید مکمل برایتان تجویز کند.

5- شمارش گلبول های قرمز خون (CBC)

این آزمایش نیاز به ناشتا بودن ندارد. در این آزمایش با شمارش کامل گلبول های خون، گلبول های قرمز که اکسیژن را به تمام قسمت های بدن می رساند، گلبول های سفید  که سلول های ایمنی بدن هستند، پلاکت ها که به انعقاد خون کمک می کنند و همچنین شکل، نوع و اندازه این سلول ها اندازه گیری می شوند. شمارش این گلبول ها سلامت شما را نشان می دهد زیرا در صورت پایین بودن گلبول های قرمز شما دچار کم خونی هستید و یا در صورت تغییرات گلبول های سفید ممکن است مشکلاتی در مغز استخوان وجود داشته باشد که باید کاملا بررسی و در صورت نیاز تحت درمان قرار بگیرد. 

6- پانل کلیه:

این آزمایش نیاز به ناشتا بودن ندارد. نتایج این آزمایش به شما می گوید که کلیه های شما عملکرد خوبی دارند یا خیر؟ این آزمون شامل اندازه گیری سدیم، پتاسیم، کلسیم، نیتروژن اوره، کراتینین، دی اکسید کربن، کلرید، گلوکز و فسفات بدن شما است.

7- پانل کبد:

این آزمایش آنزیم های کبدی را اندازه گیری می کند. نتایج آزمایش نشان دهنده سلامت عمومی و عملکرد کبد می باشد. اگر دارویی می خورید که ممکن است به کبد صدمه بزند حتما این آزمایش را انجام دهید.

8- آزمایش ادرار:

این آزمایش جزء آزمایش های خون نیست، اما یک معاینه کامل شامل آزمایش ادرار نیز می باشد. تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی می تواند مشکلاتی مانند خون همراه ادرار که احتمالا نشانه بیماری می باشد اما هنوز مشخص یا احساس نشده است را شناسایی کند. 

سخن آخر

همان طور که گفتیم بهتر است همه افراد در هر سال حداقل یک بار چکاپ کامل شوند تا از سلامت خود مطمئن باشند. اما این امر در افراد مسن و دارای بیماری هایی مانند دیابت یا فشار خون امری حیاتی و ضروری می باشد. شما عزیزان می توانید جهت تفسیر آنلاین آزمایشات خود اپلیکیشن اوما را از صفحه دانلود اپلیکیشن اوما  دانلود نمایید و بصورن آنلاین نتایج کلیه آزمایشات و سونوگرافی ها را از طریق اپلیکیشن ارسال و از تفسیر آن ها مطلع شوید.

ANDREW WEIL, M.D. What Blood Tests Do I Need? AUGUST 31, 2010

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو