تفسیر آنلاین آزمایش تیروئید+شرایط انجام

منبع: اوما

134

1399/4/15

17:52


تفسیر آنلاین آزمایش تیروئید+شرایط انجام

تیروئید یک غده کوچک زیر پوست و ماهیچه ای در جلوی گردن است. تیروئید دو نوع هورمون T3  (تیروئیدوتیروئین) و T4 (تیروکسین) را در بدن تولید می کند. این هورمون ها بر عملکرد اندام داخلی بدن نظارت داشته و متابولیسم بدن را تنظیم می کنند. هیپوفیز غده نخاعی در پایین مغز است که هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را ایجاد می کند. TSH موجب تولید تیروئید می شود و ارتباط بین این دو غده سطح هورمون ها را در حد تعادل نگه می دارد.

در مواقعی که غده تیروئید دچار مشکل شود و نتواند در حد مورد نیاز بدن هورمون های خود را ترشح کند بدن با مشکلات تیروئیدی مواجه شده و به همین دلیل پزشک آزمایش تیروئید را تجویز می کند. در ادامه شما اومایی های عزیز را با عملکرد این غده و آزمایش های مربوط به آن بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

بیماری تیروئید چیست؟

برخی از بیماری های تیروئید یا غده هیپوفیز باعث می شود تیروئید نتواند به اندازه مورد نیاز بدن هورمون های خود را تولید کند که در ادامه آن ها را کامل تر توضیح می دهیم:

-  اگر تیروئید بیش از حد فعال باشد

در این حالت هورمون تیروئید به مقدار زیادتر از نیاز بدن آزاد می شود که به آن پرکاری تیروئید می گویند. در این شرایط بدن از انرژی بیشتری استفاده می کند و فعالیت شیمیایی (مانند متابولیسم) در سلول ها سریعتر می شود. علائم پرکاری تیروئید شامل عرق کردن، لرزش، کاهش وزن و ضربان سریع قلب می باشد.

-  اگر تیروئید غیر فعال باشد

در این حالت غده تیروئید مقدار کمتری هورمون تولید می کند که به آن کم کاری تیروئید می گویند. در این شرایط بدن از انرژی کمتری استفاده می کند و فعالیت شیمیایی (متابولیسم) در سلول ها کاهش می یابد. علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، احساس سرما، یبوست، خشکی پوست و رشد آهسته در کودکان می باشد.

آزمایش خون تیروئید چیست؟

پزشکان برای بررسی مشکلات تیروئید و هیپوفیز از آزمایش خون تیروئید استفاده می کنند (چه غذاهایی برای کم کاری تیروئید مفید است؟). در کودکان مبتلا به مشکلات تیروئید یا هیپوفیز، آزمایش ها برای هدایت درمان استفاده می شود. معمولا آزمایش خون تیروئید شامل موارد زیر می شود:

1-  آزمایش T4:

این آزمایش برای اندازه گیری سطح هورمون T4 (تیروکسین) و به یکی از دو روش زیر انجام می شود:

- اندازه گیری مجموع T4، که مقدار کل تریروکسین را از جمله مقدار پروتئین های خون که به انتقال هورمون از طریق جریان خون کمک می کند در خون اندازه گیری می کند.

- بررسی میزان T4 آزاد، که تنها تریروکسین را به پروتئین متصل می کند و بر سلول های بدن اثر می گذارد.

نتایج آزمایشات خون T4 می تواند به تشخیص پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید کمک کند.

2-  تست TSH :

تست هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) می تواند به بررسی چگونگی عملکرد تیروئید کمک کند. اگر بیماری تیروئید باعث شود غده تیروئید هورمون کمتری تولید کند، غده هیپوفیز TSH بیشتری را به خون منتقل می کند. همچنین اگر تیروئید هورمون تیروئید بیشتری تولید کند، هیپوفیز TSH کمتری تولید می کند که می تواند سطح TSH را در خون کاهش دهد (رنج نرمال tsh چقدر است؟). در هر دو صورت باعث عدم تعادل هورمون های تیروئید در بدن و ایجاد عوارض آن می شود. 

3-  آزمون T3 کل:

آزمون T3 کل سایر هورمون های تولید شده توسط تیروئید را در خون اندازه گیری می کند. این آزمون به ویژه در تشخیص پرکاری تیروئیدیسم مفید است.

مقاله پیشنهادی اوما: 16 علائم کم کاری تیروئید در زنان

4-  تست آنتی بادی تیروئید:

 هاشیمیتو یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند. برای تشخیص آن، پزشکان سطح بالایی از آنتی بادی ها که نشانه ای از حمله سیستم ایمنی بدن به پروتئین های غده تیروئید است را بررسی می کنند. معمولا دو نوع آنتی بادی تیروئید به نام های آنتی بادی تیروئلوبولین (TgAb) و آنتی بادی های تیروئید پراکسیداز (TPO) اندازه گیری می شوند.

توجه توجه:

در برخی موارد، نتایج غیر طبیعی آزمایش تیروئید می تواند به علت مصرف یک دارو، یک بیماری مداوم یا حاملگی باشد. در این صورت ممکن است غده تیروئید یا غده هیپوفیز هیچ مشکلی نداشته باشد و فقط به دلیل وجود شرایط خاص میزان هورمون ها تغییر کرده است. همچنین محدوده طبیعی آزمایشات عملکرد تیروئید با سن تغییر می کند. 

اگر سوالی در خصوص آزمایش تیروئید داشتم چه کاری انجام دهم؟

اگر در مورد آزمایش تیروئید سوال داشتید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین می توانید با نصب اپلیکیشن اوما سوالات پزشکی و تفسیر آزمایش خود را بصورت آنلاین از متخصصین ما بپرسید. بهتر است قبل از انجام آزمایش خون با تکنسین صحبت کنید. آزمایش های تیروئید به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند بیماری های تیروئید زیرا را تشخیص دهند:

  •  پرکاری تیروئید، زمانی که سطح هورمون تیروئید بسیار بالا است.
  •  بیماری گریوز که شایع ترین علت پرکاری تیروئید است.
  •  کم کاری تیروئید ، زمانی که سطح هورمون های تیروئید بسیار پایین است.
  •  بیماری ها شیموتو که شایع ترین علت کم کاری تیروئید است.
  •  گره های تیروئید و سرطان تیروئید

پزشک شما ممکن است برای بررسی دقیق تر وضعیت تیروئید از آزمایشات تصویربرداری در کنار آزمایش خون استفاده کند. 

اگر سیستم بازخوردی نشان دهد غده تیروئید به هر دلیلی به درستی عمل نکند، باعث افزایش یا کاهش مقدار هورمون های تیروئید می شود. هنگامی که غلظت TSH افزایش می یابد، تیروئید مقادیر نامناسب T4 و T3 را آزاد می کند و فرد ممکن است علائم مرتبط با پرکاری تیروئید یا کم کاری آن را تجربه کند. 

 

تفسیر آزمایش تیروئید

جدول تفسیر آزمایش تیروئید

علاوه بر روش هایی که گفته شد می توانید از جدول زیر بعنوان یک مرجع و راهنما استفاده کنید:

جدول خلاصه نتایج آزمون های خون تیروئید

 

TSH

T4

T3

 

بالا

طبیعی

طبیعی

کم کاری تیروئید خفیف

بالا

پایین

پایین یا طبیعی

کم کاری تیروئید

پایین

طبیعی

طبیعی

کم کاری تیروئید خفیف

پایین

بالا یا طبیعی

بالا یا طبیعی

کم کاری تیروئید

پایین

پایین یا طبیعی

 

بیماری غیرطبیعی؛ هیپوتیروئیدی غده هیپوفیز (ثانویه)

طبیعی

بالا

بالا

سندرم مقاومت به هورمون تیروئید

 

نتایج آزمایشات فوق تشخیص صد در صد نیستند، اما به متخصص کمک می کند کمبود و اختلال تیروئید را تشخیص دهد. به عنوان مثال، شایع ترین علت پرکاری تیروئیدیسم بیماری گریوز و شایع ترین علت کم کاری تیروئید، تیروئیدیت هاشیموتو است.

آیا چیز دیگری وجود دارد که باید بدانم؟

باید توجه داشته باشیم که تست های تیروئید یک "بررسی سریع" از سیستم پویا انجام می دهد (درمان گیاهی کم کاری تیروئید). مجموع T4، T4 آزاد، مجموع T3، T3 آزاد و  یا نتایج TSH ممکن است متفاوت باشد و می تواند تحت تاثیر عوامل زیر قرار گیرد:

  •  افزایش، کاهش و تغییر در پروتئین هایی که T4 و T3 را درگیر می کنند.
  • بارداری (تفسیر آزمایش تیروئید در بارداری از طریق اپلیکیشن بارداری)
  •  استروژن و داروهای دیگر
  • بیماری کبد
  •  بیماری سیستمیک
  • مقاومت به هورمون های تیروئید

چه بیماری هایی با کم کاری و پرکاری تیروئید در ارتباط است؟

شايع ترين علل اختلال عملكرد تيروئيد مربوط به بیماری های خود ايمنی است. بیماری گریوز باعث پرکاری تیروئید می شود و تیروئیدیت هشیموتو باعث کم کاری تیروئید می شود. هر دو این موارد می توانند به علت تیروئیدیت، سرطان تیروئید و تولید بیش از حد یا کمبود TSH باشد.

مقاله پیشنهادی اوما: رژیم غذایی 14 روزه کم کاری تیروئید

 رنج نرمال هورمون های تیروئید و موارد اندازه گیری شده در آزمایش تیروئید

جداول زیر نیز می توانند بعنوان راهنما در تفسیر نتایج آزمایش تیروئید قبل از مراجعه به متخصص به شما کمک کنند:

 

تست

مخفف

محدوده معمول

کسر تیروکسین آزاد

FT4F

0.005- 0.03 %

نسبت اتصال هورمون تیروئید

THBR

1.1-0.9

شاخص تيروکسين آزاد

FT4I

4-11

شاخص T3 آزاد

FT3I

80-180

جذب ید رادیواکتیو

RAIU

10-30%

تیتر آنتی بادی میکروسیمال تیروئید

TMAb

با توجه به روش متفاوت است

 

 

آزمایش تیروئید

محدوده تغییرات

TSH  (هورمون تحریک کننده تیروئید)

0.5-4.70 µIU/mL

T4 کل (تيروکسين)

4.5-12.5 µg/dL

T3 کل (تيرودوتیروئین)

80 -200 ng/dL

T3 آزاد (تيرودوتیروئین آزاد)

2.3- 4.2 pg/mL

RT3  (معکوس T3  / معکوس تيرودوتیروئین)

10-24 ng/dL

TPOAb  (آنتیبادیهای تیروئید پراکسیداز)

0-35 IU/mL

TSI  (ایموگلوبین تحریک کننده تیروئید)

0-1.3

Tg  (تيروگلوبولين)

بدون غده تیروئید: 0-0.1 نانوگرم در میلیلیتر.

TgAb  (آنتیبادیهای تیروگلوبولین)

0-4.0 IU/mL

 

سخن آخر

بیماری های مربوط به تیروئید گاهی بدون علائم هستند و گاهی نیز علائم گفته شده را دارند. در صورت تشخیص باید سریعا اقدام به درمان آن نمایید زیرا در مراحل اولیه این بیماری ها به راحتی با دارو درمان می شوند اما در صورت بی توجهی به آن ها ممکن است خطرات جدی مثل نازایی و حتی مرگ برای فرد مبتلا ایجاد کند. 

labtestsonline editor team. Thyroid Panel .on October 17, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو