چه کسی قرار است بر طرح اجرایی شدن استفاده از ماسک نظارت کند؟

38

1399/4/15

19:20


چه کسی قرار است بر طرح اجرایی شدن استفاده از ماسک نظارت کند؟

سلامت نیوز: در حالی از امروز طرح استفاده از ماسک در اماکن عمومی، ادارات و معابر اجباری شد که مشخص نیست ستاد ملی مقابله با کرونا با چه سازوکاری بر اجرای این طرح نظارت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، طرح استفاده اجباری از ماسک توسط شهروندان در اماکن عمومی، ادارات، سازمان‌ها و معابر از صبح امروز با الزام ستاد ملی مقابله با کرونا آغاز شد، موضوعی که روز گذشته رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به آن اشاره کرد و معاونان وزارت بهداشت نیز با راه‌اندازی کمپین #من_ماسک_می‌زنم طرح اجباری شدن استفاده از ماسک توسط مردم را اجرا کردند.

اجباری شدن ماسک

روز گذشته بود که حسن روحانی با تاکید بر اجبار استفاده از ماسک در کشور گفت: کرونا مانند هر بیماری دیگر یک بیماری است و هر فردی ممکن است به هر دلیلی به آن مبتلا شود وقتی مبتلا شد وظیفه شرعی است که برای حفظ جان مردم به اطرافیان خود و به خانواده و محل کار خود اعلام کند و خود را به مدت ۱۴ روز یا بیشتر قرنطینه کند.

وی افزود: ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمات ارائه دهند، باید استفاده شهروندان از ماسک را لحاظ کنند و نباید به افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند خدمت ارائه دهند.

کارمندان و ماسک اجباری

با این حال موضوع استفاده اجباری شهروندان از ماسک آنقدر جدی است که شب گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: از فردا(یکشنبه ۱۵ تیرماه) زدن ماسک در کشور اجباری می‌شود و کارمندان و مسئولان ادارات و مراکزی که بدون ماسک در محل کار خود حاضر شوند به منزل برگردانده خواهند شد و آن روز غیبت برایشان رد می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مردم در خانه می‌توانند با سه پارچه ۲۰ در۲۰ و چرخ خیاطی یک ماسک مناسب تهیه کنند و احتیاجی به زدن ماسک پیچیده نیست. بر اساس مصوب ستاد ملی کرونا استفاده از ماسک در مراکز شلوغ مانند اتوبوس، مترو و پاساژها اجباری است و ارایه خدمت به افراد فاقد ماسک ممنوع است.

در این میان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران با صدور اطلاعیه اى اعلام کرد که با تاکید رئیس جمهور و شهردار محترم تهران بر اجبارى شدن استفاده از ماسک در تمامى اصناف، ادارات و در ناوگان عمومى پایتخت ؛ از امروز (یک شنبه ١٥ تیر ماه) تمهیدات سختگیرانه‌ترى به این منظور در تمامى ناوگان عمومى شهر اعمال خواهد شد.

در ادامه ابن اطلاعیه آمده است، هم اکنون در ۱۲۷ ایستگاه مترو و ٦٢ پایانه و ایستگاه اتوبوس شهر تهران ماسک به قیمت مناسب عرضه می‌شود و حتی امکان عرضه ماسک در پایانه‌هاى تاکسیرانى شهر هم فراهم شده است.

مجموعه مدیریت شهرى و معاونت حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر مصوبه دولت مبنى بر اجبارى شدن ماسک در مترو و اتوبوس اعلام می‌دارد: رعایت فاصله‌گذارى اجتماعی و استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسى همچنان مورد تاکید است و از امروز ( یکشنبه ١٥ تیر ماه) سخت گیری‌های بیشتری توسط نیروی انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران برای استفاده شهروندان از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسى هاى شهر تهران اعمال خواهد شد.

بنا بر این اطلاعیه از ورود افراد بدون استفاده از ماسک در تمامى ایستگاه‌های مترو، اتوبوسرانى و تاکسیرانى ممانعت می‌شود، از این‌رو از شهروندان می‌خواهیم که برای حفظ سلامتی خودشان فاصله های اجتماعی را رعایت کرده و همکاری لازم را نیز در استفاده از ماسک در ناوگان عمومى شهر داشته باشند.

کنترل مردم تهران و دیگر هیچ!/ شهرداری: توانش را نداریم

از سوی دیگر شهرداری تهران نیز اعلام کرده است که توان نظارت بر مردم را در حمل و نقل عمومی ندارد،‌ غلامحسین محمدی مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران و مشاور شهردار تهران در پستی توئیتری نوشت: با توجه به الزام استفاده از ماسک در محیط های سرپوشیده از صبح امروز همکاران ما در مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی با قواعدی سختگیرانه از ورود افراد بدون ماسک به وسایل حمل و نقل عمومی جلوگیری خواهند کرد.

چه کسی قرار است بر طرح اجرایی شدن استفاده از ماسک نظارت کند؟



وی نوشته است: توان ما محدود است و انتظار می رود شهروندان گرامی خود مراقبتی را جدی بگیرند.

حرف‌های تکراری آقای رئیس

موضوع اجباری شدن استفاده از ماسک و نظارت بر عملکرد مردم به یک عزم جدی نیاز دارد به طوری که نیاز است نیروی انتظامی و بسیج پای کار بیایند و طرح تشویقی استفاده شهروندان از ماسک را کلید بزنند همچنین از سوی دیگر باید از ظرفیت رسانه‌ها نیز استفاده شود.

به نظر می‌رسد سخنان رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را حتی خود مردم نیز جدی نخواهند گرفت و باید در مورد اجباری شدن ماسک نهادهای قانونی و نظارتی به میدان آیند، در این میان نقش پلیس که مجری قانون است به بسیار پر رنگ است و باید با کمک کارشناسان حوزه قضائی تدابیر لازم را برای جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند در نظر بگیرد؛ با این حال اگر مردم به ماسک نزدن ادامه دهند ممکن است اتفاقات ناخوشایندی برای کشور رخ دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو