درمان تنبلی تخمدان + 10 روش برای بهبود سلامت تخمدان در منزل

منبع: تاپ ناز

233

1399/4/16

11:58


درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان در منزل با روش هایی مانند داشتن رژیم غذای مناسب، ورزش کردن و تغیر در سبک زندگی ممکن است.

آیا دچار قاعدگی نامنظم، چاقی و موهای زائد صورت شده اید؟ اگر دچار تنبلی تخمدان باشید، احتمالا شما هم این علائم را تجربه کرده اید. هیچ معالجه قطعی برای تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کستیک موجود نیست، چند درمان پزشکی مانند مصرف قرص های ضد بارداری می تواند باعث مدیریت علائم شود. بعضی ازا فراد رویکردهای طبیعی تری را ترجیح می دهند. در ادامه چند روش برای درمان تنبلی تخمدان در خانه را ارائه کرده ایم.

مشکل تنبلی تخمدان و رابطه ای که با تخمدان پلی کیستیک دارد

تنبلی تخمدان یک اصطلاح عامیانه از شرایط مرتبط با تخمدان به نام سندروم تخمدان پلی کیستیک PCOS است که باعث می شود درون تخمدان کیست های کوچکی ایجاد شود. این بیماری شایع ترین اختلالات در خانم ها است که می تواند باعث ناباروری شود.

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک نوعی اختلال هورمونی پیچیده است که بر باروری تاثیر می گذارد. محققان دلیل دقیق این اختلال را نمی دانند ولی گمان می کنند که بر خم خوردن نظم هورمون های بدن، مانند انسولین و تستوسترون، ممکن است مسئول این اختلال باشد.

نشانه این بیماری در فرد متفاوت است ولی شامل موارد زیر است:

  • بی‌نظمی در دوره‌های قاعدگی
  • آکنه
  • کیست‌های تخمدان
  • رشد مو در صورت، سینه یا قسمت‌های دیگر بدن
  • نازک شدن تار‌های مو
  • افزایش وزن
  • ناباروری

روش های درمان خانگی تنبلی تخمدان

۱. کاهش وزن

حفظ وزن در سطحی سالم، بخش مهمی در کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک است. افراد مبتلا به این بیماری یشتر به اضافه وزن دچار هستند که می تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و دیگر موارد مرتبط با سندروم متابولیک را افزایش دهد. پزشکان نمی دانند که آیا تنبلی تخمدان کم کردن وزن را سخت می کند یا این اضافه وزن است که باعث بیشتر شدن علائم بیماری می شود. در هر دو حالت، از دست دادن 5 درصد از وزن بدن می تواند تاثیر زیادی در تسکین علائم تنبلی تخمدان داشته باشد. بعضی از این تغییرات در سبک زندگی، از جمله به کارگیری رژیم غذایی متعادل از غذاهای سالم و فعالیت بدنی می تواند باعث کاهش وزن شود و خطر عوامل بیماری را کمتر کند.

۲. حذف کربوهیدرات های ساده و قند از رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی بخش اساسی در مدیریت تنبلی تخمدان است. افرادی که دچار این بیماری هستند، ممکن است سطح انسولین بالاتری داشته باشند. اگر بدن به صورت مداوم، انسولین بالایی داشته باشد، ممکن است پاسخ به این هورمون را هم متوقف کند. در نتیجه احتمال دارد که سطح قند خون بالا بماند.

نام پزشکی این اتفاق را مقاومت به انسولین می گویند و یکی از عواملی است که می تواند باعث دیابت شود. مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک رایج است و می تواند از حفظ وزن جلوگیری کند. انسولین و قند خون پس از خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات، قند یا هر دوی آنها افزایش پیدا می کند. حذف کربوهیدرات های ساده و قند از رژیم غذایی می تواند باعث تثبیت سطح قند خون و پایین نگه داشتن انسولین شود. پس بهتر است از خوراکی های زیر استفاده نکنید.
  • نان سفید
  • ماکارونی سفید
  • برنج سفید
  • غلات
  • کلوچه و بیسکوئیت
  • چیپس
  • جوش شیرین
  • آب میوه

بر خلاف کربوهیدرات های ساده، کربوهیدرات های پیچیده دارای فیبر و دیگر مواد مغذی هستند و قند خون را زیاد بالا نمی برند. بعضی منابع متداوال کربوهیدرات های پیچیده عبارتند از:

  • غلات کامل
  • نان گندم و ماکارونی
  • برنج قهوه‌ای
بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به تنبلی تخمدان، رژیمی سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده، میوه و سبزیجات زیاد و پروتئین‌های بدون چربی است.
بخوانید: عوارض برداشتن تخمدان و دلیل برداشتن تخمدان

۳. ورزش کنید تا قند تنظیم شود و الگوی خواب درستی داشته باشید

ورزش هم می تواند باعث کمک به درمان تنبلی تخمدان شود. ورزش منظم می تواند باعث پایین آمدن انسولین و پایین نگه داشتن قند خون شود. فعالیت بدنی برای سلامت قلب مفید است و می تواند باعث بهبود خلق و خو  و تنظیم الگوی خواب شود.

ورزش کردن و فعالیت بدنی، به معنی رفتن به باشگاه نیست. موثرترین ورزش، همان ورزشی است که برای شما لذت بخش است. ورزش کردن یا هر فعالیت بنی که شما را به صورت مداوم به خود مشغول کند، بیشترین فایده را خواهد داشت.

۴. مکمل غذایی مانند امگا 3 مفید است

بعضی افرد برای کمک به کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک، از مکم غذایی استفاده می کنند. مکمل های غذایی ممکن است با بعضی از داروهای یا شرایط پزشکی تداخل داشته باشند، بنابراین لازم است قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی با پزشم مشورت شود.یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، ۲۴ مطالعه را مورد بررسی قرار داد تا ببیند آیا مکمل‌های غذایی می‌توانند یک درمان خانگی برای تنبلی تخمدان باشند یا خیر. در این تحقیق به طور خاص موارد زیر در نظر گرفته شدند:

  • روغن ماهی امگا ۳
  • کروم
  • سلنیوم
  • ویتامین دی
  • ویتامین دی همراه با کلسیم
  • ویتامین ب کمپلکس
  • اینوزیتول
محققان هیچ مدرک با کیفیتی مبنی بر موثر بودن این مکمل‌ها یا بی‌خطر بودن آن‌ها نیافتند. با این حال، برخی شواهد سطح پایین گزارش می‌دهد که اینوزیتول و روغن ماهی امگا ۳ ممکن است از برخی جهات به افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

درمان تنبلی تخمدان

۵. عصاره گیاه پنج انگشت و کوهوش سیاه استفاده کنید

بعضی از مکمل های گیاهی هم برای مبتلایان به تنبلی تخمدان محبوب هستند. بررسی که در سال 2014، به مطالعه‌ی ۳۳ تحقیق پرداخت تا مشخص کند که آیا شواهدی حاکی از موثر بودن هرگونه مکمل گیاهی در سندروم تخمدان پلی کیستیک وجود دارند یا خیر. محققان دریافتند که عصاره «گیاه پنج انگشت» و «کوهوش سیاه» در مدیریت تخمک گذاری‌های نامنظم و ناباروری حاصل از آن‌ها بسیار موثر است. آن‌ها همچنین نتیجه گرفتند که «دارچین کاسیا» نیز ممکن است در درمان عوارض متابولیک PCOS مفید باشد.

توجه به این نکته ضروری است که این دارو‌ها ممکن است با برخی درمان‌های پزشکی در تداخل باشند، بنابراین پیش از مصرف آن‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۶. روغن کانابیدیول یا CBD

علاقه‌ی زیادی نسبت به استفاده از روغن کانابیدیول (CBD) برای درمان بسیاری از شرایط پزشکی از جمله تنبلی تخمدان وجود دارد. روغن سی بی دی، از مشتقات گیاه شاهدانه است. تحقیقات در رابطه با این گیاه و خواص آن هنوز در مراحل ابتدایی است، بنابراین هنوز مطالب زیادی در رابطه با آن وجود دارد که دانشمندان نمی‌دانند. با این حال، برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که ممکن است این روغن به درمان بی‌خوابی و اضطراب، که هر دو در مبتلایان به تنبلی تخمدان شایع هستند، کمک کند.
مطلب پیشنهادی: حقایق خواندنی و جالب در مورد تخمدان خانم ها

۷. پروبیوتیک‌ها حتی اگر بی اثر باشند بی خطرند

اخیرا توجه زیادی به تریلیون باکتری‌های موجود در روده‌ها جلب شده است. محققان اکنون تغییرات محیط روده یا میکروبیم را با بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت مرتبط می‌دانند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ بر روی حیوانات نشان می‌دهد که این تغییرات حتی ممکن است بر روی هورمون‌های جنسی از جمله آندروژن‌ها و استروژن تاثیر بگذارد و اینکه ممکن است میکروبیوم در ایجاد تنبلی تخمدان نقش داشته باشد.
محققان دریافتند که مکمل‌های پروبیوتیکی به معکوس کردن علائم تخمدان پلی کیستیک در موش‌ها کمک می‌کند. تائید اینکه میکروبیوم بر تنبلی تخمدان موثر است، هنوز به تحقیقات بیشتری احتیاج دارد، با این حال، پزشکان به طور کلی مصرف پروبیوتیک را بی‌خطر می‌دانند.

 

۸. ریشه گیاه ماکا، گیاهی برای تقویت باروری

ریشه گیاه ماکا یک گیاه سنتی است که برای تقویت باروری و میل جنسی استفاده می‌شود. ریشه ماکا ممکن است به برقراری تعادل هورمونی و کاهش سطح کورتیزول کمک کند. همچنین می‌تواند در درمان افسردگی ناشی از تخمدان پلی کیستیک موثر باشد.

 

۹. جینسینگ هندی یا گیلاس زمستانی

«جنیسینگ هندی» که همچنین به نام «گیلاس زمستانی» یا «آشواگاندها» شناخته می‌شود، می‌تواند به تراز سطح کورتیزول که علائم استرس و تنبلی تخمدان را بهبود می‌بخشد، کمک کند.

۱۰. گیاه هندی ریحان مقدس

ریحان مقدس یک گیاه هندی است که برای درمان استرس شیمیایی و متابولیکی استفاده می‌شود و از آن به عنوان ملکه گیاهان یاد می‌شود. ریحان مقدس می‌تواند به کاهش قند خون، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش سطح کورتیزول کمک کند.

 

۱۱. ریشه گیاه شیرین بیان متعادل کننده هورمون‌ها

ریشه گیاه شیرین بیان حاوی ترکیبی به نام «گلیسیریزین» است که چندین خاصیت منحصر به فرد دارد. از این گیاه برای درمان التهاب استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند به متابولیسم قند و تعادل هورمون‌ها کمک کند.

 

۱۲. زردچوبه، کاهش مقاومت به انسولین

ماده‌ی فعال موجود در زردچوبه، به نام «کورکومین» می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند.

آیا با درمان های طبیعی می توان تنبلی تخمدان را درمان کرد

ناباروری می تواند یکی از نتایج تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم در اثر تنبلی تخمدان باشد. وقتی که تخمک گذاری به صورت پراکنده اتفاق بیافتد، تشخیص اینکه چه زمانی فرد در بارورترین حالت قرار دارد به آرامی دشوار می شود. داشتن دوره پریود منظم می تواند کمک کند.این احتمال وجود دارد که هر کدام از این روش های درمان خانگی تنبلی تخمدان باعث تنظیم قاعدگی می شوند. آنچه که برای یک نفر مفید می باشد ممکن است برای یک فرد دیگر کارایی نداشته باشد. صحبت کردن با پزشک در مورد برنامه ریزی برای بارداری خیلی مهم است، به خصوص اگر قصد دارید که خیلی زود بچه دار شوید.

مطلب پیشنهادی: کیست تخمدان، علائم کیست تخمدان و درمان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو