محمد سعیدی کیست و چرا بازداشت شده است؟

محمد سعیدی کیست و چرا بازداشت شده است؟


منبع: روزیاتو

118

1399/4/16

12:34


روز گذشته بود که رسانه های داخلی از بازداشت محمد سعیدی ، مدیرعامل سابق سازمان کشتیرانی و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای خبر دادند. با توجه به سابقه کاری سعیدی، از همان از سوی مقامات قضایی تاکید شد که دستگیری وی ارتباطی با پرونده هسته ای نداشته و به دلیل فساد مالی در سازمان کشتیرانی دستگیر شده است. محمد سعیدی از مدیران نزدیک به دکتر حسن روحانی بوده و در دورانی که وی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود از اعضای تیم مذاکرات هسته ای به شمار می آمد و بین سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ مدیرعاملی سازمان کشتیرانی را بر عهده داشت.

محمد سعیدی

وی همچنین در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی بود. سعیدی در سال ۱۳۹۸ از ریاست بر سازمان کشتیرانی استعفا داده و به ادعای روزنامه شرق دستگیری او با قرارداد خرید ۱۰ کشتی فله، کانتینر و تانکر از شرکت هیوندای کروه جنوبی مرتبط است که بخشی از مبلغ این قرارداد توسط ایران پرداخت شده اما هنوز کشتی ها تحویل داده نشده اند. محمد سعیدی به طور مشخص به فساد مالی و گرفتن رشوه متهم بوده و بعد از دستگیری در آبان ماه ۹۸ مدتی را با قرار وثیقه آزاد بود تا اینکه بار دیگر دستگیر شده است.

محمد سعیدی

سایت رجانیوز نیز مدعی شده که محمد سعیدی بیش از یک ماه است در بازداشت به سر می برد. در همان روزها دلیل دستگیری او از سوی برخی رسانه ها دریافت رشوه ۴ میلیون دلاری عنوان شده بود. محمد سعیدی متولد سال ۱۳۴۰ شمسی در اراک استو در سال ۱۳۶۳ و به دنبال تاسیس وزارت اطلاعات به این ارگان امنیتی پیوسته بود. سعیدی به خاطر ارتباط نزدیکی که با غلامرضا آقازاده وزیر نفت دولت هاشمی رفسنجانی داشت، همراه با وی به سازمان انرژی اتمی منتقل شده و سپس وارد تیم مذاکره کننده هسته ای در اوایل دهه ۸۰ شد. نام محمد سعیدی در مرداد ماه گذشته نیز یکبار جنجالی شده بود، زمانی که جواد کریمی قدوسی، نماینده وقت مجلس، از او با عنوان دوتابعیتی یاد کرده و ادعا کرده بود وی تابعیت اتریشی نیز دارد.

محمد سعیدی

همچنین وبسایت سحام نیوز در دوران حضور سعیدی در سازمان کشتیرانی مدعی شده بود که وی در دوران فعالیت به عنوان مذاکره کننده هسته ای لپ تاپ خود را در محل مذاکرات هسته ای (هتلی در وین اتریش) گم کرده بود و بدین ترتیب اطلاعات مهمی در مورد زیرساخت های هسته ای و به طور ویژه سانتریفیوژها در اختیار کشورهای طرف مقابل قرار گرفت. همچنین برخی رسانه ها در سال ۱۳۹۴ ابهاماتی را در مورد مدارک تحصیلی محمد سعیدی مطرح کرده بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو