درمان دیسک کمر با چه روش هایی انجام می شود؟

درمان دیسک کمر با چه روش هایی انجام می شود؟


منبع: آرگا

181

1399/4/16

12:59


یکی از شرایط نامطلوب که ممکن است برای یکی از کمر انسان ها اتفاق بیفتد دیسک کمر می باشد در این مطلب روش های درمان دیسک کمر با استفاده از ورزش، داروی تاثیر گذار و نیز عمل جراحی را شرح خواهیم داد.

روش های درمانی مختلف زیادی برای دیسک کمر و کاهش علایم آن وجود دارد. شامل روش های غیر از عمل جراحی مثل: استراحت و مصرف دارو برای کاهش تورم و درد. اغلب برای این منظور داروهای ضد تورم و غیر استروئیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

ورزش درمانی ممکن است در برنامه رفع دیسک کمر مورد استفاده قرار گیرد. شامل تمرین، ماساژ، حرارت درمانی، همچنین وسیله ای برای حمایت از کمر می باشد. بخاطر داشته باشید اکثر بیماران مبتلا به دیسک کمر بدون عمل جراحی  بهبود یافته اند. در ادامه مهمترین روش های بهبود دیسک کمر با استفاده از دارو، تمارین و در نهایت عمل جراحی را بررسی می نماییم.

  

روش های درمانی دیسک کمر

مهمترین روش های درمان دیسک کمر

به اختلالات دیسک بین مهره های ستون فقرات دیسک کمر گفته می شود. این شرایط وقتی اتفاق می افتد که مرکز دیسک ستون فقرات توسط ایجاد شکافی در پوشش بیرونی تحت فشار قرار بگیرد. برخی از دیسک های کمر هیچ نشانه ای ندارند. و برخی اعصاب را تحریک کرده و در نتیجه باعث احساس درد، بی حسی یا ضعف در یک بازو یا پا می شود. تمام دیسک ها به درمان نیاز ندارند وقتی درمان مورد نیاز باشد درمان های دارویی، تمرین های فیزیکی و در نهایت عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان مختلف دیسک کمر

استفاده از دارو برای بهبود دیسک کمر

دیسک کمر اغلب ریشه های عصبی را تحت فشار قرار می دهند و باعث درد و یا تورم می شوند. شدت علایم تعیین کننده نوع داروی مورد نیاز می باشد و داروهای مختلفی برای این منظور در دسترس می باشند. اما باید توجه کنید که تمام داروها دیسک کمر را به خوبی رفع نخواهند کرد. و تنها ممکن است درد همراه با دیسک کمر را تسکین دهد. قبل از انتخاب داروی مورد نیاز برای شروع بهبودی باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر هنوز درد را احساس می کنید و به تسکین نیاز دارید تزریق به ستون فقرات می تواند راه حل خوبی باشد. داروهایی که در این مرحله ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند عبارتند از: استامینیوفن، داروهای ضد تورمی غیر استروئیدی، شل کننده های عضلانی، استروئید خوراکی، داروهای ضد افسردگی و تزریق نخاعی برای دیسک.

حرکات کششی و درمانی دیسک کمر

تمرین و انجام حرکات ورزشی

تمرین های ورزشی مولفه رایج بهبود دیسک کمر می باشند. با استفاده از انجام تمارین ورزشی رویکردی پیشگیرانه برای کاهش درد خود استفاده کنید انجام تمرین برای طولانی مدت کمر شما را بهبود می بخشد. تسکین درد دیسک کمر به یک یا دو روز استراحت نیاز دارد. اگر انجام تمرین های ورزشی و فعالیت های فیزیکی را فراموش کنید ممکن است بدن شما به خوبی به روش های درمانی پاسخ ندهد. تمرین های کششی ساده و ایروبیک برای کنترل درد دیسک کمر موثر می باشند. برنامه کششی مثل یوگا و پیلاتس انعطاف پذیری و قدرت شما را تقویت می کند و درد شدید در کمر یا پاها را تسکین می دهد. تمرینات پویا ثبات دهنده کمر ممکن است توسط پزشک تجویز شود. دیگر ورزش ها مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا به کاهش درد کمک می کنند. در ابتدا به مدت ده دقیقه در روز ورزش کنید و سپس به تدریج گسترش دهید و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پنج روز در هفته تمرینات را تکرار کنید. (برای آشنایی با انواع ورزش برای دیسک کمر کلیک کنید.)

ورزش درمانی دیسک کمر

ورزش درمانی

ورزش درمانی معمولا نقش مهمی در بهبود دیسک کمر دارد. این روش نه تنها درد را به سرعت تسکین می بخشد بلکه به شما آموزش می دهد در این شرایط چگونه از آسیب بیشتر پیشگیری کنید. انواع روش های ورزش درمانی وجود دارد. روش های منفعل بدن شما را آرام می کند و شامل ماساژ بافت های بدن، کمپرس گرم و سرد و آب درمانی می باشند. پس از اینکه بدن شما آرام گرفت می توانید درمان فعال مثل تقویت بدن و پیشگیری از درد بیشتر را انجام دهید.

مراقیبت های کایروپراکتیتک

هدف پزشک متخصص در این مرحله کاهش درد و دیگر علایم دیسک کمر می باشد. در اولین مراجعه پزشک تاریخچه پزشکی را بررسی کرده و بررسی های فیزیکی را انجام می دهد و در نهایت آزمون های  ارتوپدی و عصبی را انجام می دهد.

درمان دیسک کمر

عمل جراحی برای دیسک کمر

پس از یک دوره درمانی محافظه کارانه اگر بهبودی حاصل نشد به عمل جراحی نیاز پیدا خواهید کرد. یک دیسکتومی بخشی یا کل مهره های دیسک را برمی دارد. میکرودیسکتومی استفاده از یک میکروسکوپ برای بزرگنمایی ناحیه مورد جراحی در طول برداشت دیسک می باشد. با توجه به اندازه و موقعیت دیسک مورد نظر و عواملی مثل تنگی کانال و آرتروز ستون فقرات روش های مختلفی برای جراحی دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد. برش های میکروسکوپی و آندوسکوپی در اکثر موارد کافی است.

دکتر شما می داند کدام روش درمانی برای شما مناسب خواهد بود. و برنامه درمانی خاصی برای بهبود دیسک شما طرح می کند. در طرح برنامه درمانی باید همواره سلامت کامل بدن، شرایطی که دارید، سطح فعالیت های فیزیکی اخیر، سبک زندگی و علایم شما را در نظر بگیرد. بخاطر داشته باشید که ممکن است برای تسکین درد ناچار به استفاده از چند روش مختلف باشید که این امر کاملا عادی است. برنامه درمانی دیسک شما تنها یک هدف دارد: کاهش درد و برگشتن به وضعیت زندگی سالم.

بهبود دیسک کمر با روش های طبیعی

علاوه بر مصرف دارو ها و دیگر روش ها که در بالا گفته شد  با کمک روش های خانگی می توانید درد دیسک کمر را کاهش دهید، در ادامه مطلب چند راهکار مفید و تاثیر گذار را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

پیاده روی :

اگر به دیسک کمر مبتلا هستید بهتر است هر دو تا سه ساعت بر روی سطح هموار به مدت ده تا بیست دقیقه پیاده روی کنید تا زمانی که احساس کمر درد نداشته باشید به پیاده روی ادامه دهید اما باید افراد مبتلا به دیسک کمر از پیاده روی به مدت طولانی که منجر به بروز کمر درد می شود خودداری نمایند.

بهبود دیسک کمر با پیاده روی

کمپرس گرم :

به منظور بهبود بیرون زدگی دیسک کمر می توانید از کمپرس گرم کمک نمایید تا درد ناشی فتق دیسک کمر و گرفتگی عضلات کاهش پیدا کند همچنین گرما سبب افزایش اکسیژن سلولی و جریان خون می شود و کمک زیادی به  بهبود دیسک کمر می کند که می توانید برای انجام اینکار از کیسه آب گرم، حوله های گرم شده و دیگر گرما درمانی ها استفاده نمایید.

کمپرس سرد :

از دیگر روش های طبیعی جهت بهبود علایم دیسک کمر استفاده از قالب های یخ کیسه فریزر و یا بسته های ژل یخ است که التهاب ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش می دهد.

درمان دیسک کمر با روش های خانگی

بید :

بید به دلیل داشتن ماده ای به نام سالیسیلاتی نقش مهمی در کاهش التهاب دیسک کمر ایفا می کند و از قدیم به عنوان یک داروی گیاهی جهت بهبود دیسک کمک شناخته  شده است.

زنجبیل :

زنجبیل علاوه بر اینکه یکی از ادویه های پر کاربرد در آشپزی می باشد به عنوان درمان گیاهی دیسک کمر نیز محسوب می شود و دمنوش آن به کاهش التهاب ناشی از دیسک کمر کمک شگفت انگیزی  می کند.

درمان خانگی جهت کاهش علایم دیسک کمر

بررسی نشانه های دیسک کمر

  • درد انتشاری در پاها
  • درد موضعی در ناحیه کمر
  • بی حسی و ضعف عضلانی
  • احساس ناتوانی یا گر گرفتگی در پاها به خصوص در پشت زانو ها
  • احساس سوزش عضلانی
  • احساس گزگز و خواب رفتگی  پاها

روش های پیشگیری از دیسک کمر

  • تقویت لگن خاصره
  • پرهیز از نشستن بیشتر از ۴۵ دقیقه
  • داشتن تکیه مناسب برای کمر
  • خوابیدن به پشت یا پهلو
  • اجتناب از پوشیدن کفش های پاشنه بلند به شکل مداوم
  • کاهش فشار روحی و استرس

روش های بهبود دیسک کمر

سخن پایانی

دیسک کمر بیماری نیست که به شکل کامل قابل پیشگیری باشد اما توصیه می کنیم که تمام افراد از جا به جا و برداشتن اجسام سنگین خودداری نمایند و در برنامه روزانه خود به شکل مرتب ورزش و پیاده روی را بگنجانید و در صورتی که به همراه کمر درد ران یا ساق پاهایتان تیر می کشد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید

به منظور آشنایی بیشتر با دیسک کمر بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو