افراد مبتلا به کرونا، حمله به سیستم اعصاب آنها

منبع: نی نی بان

102

1399/4/16

13:34


یک پزشک متخصص مغز و اعصاب می گوید برخی از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا بوده و سپس بهبود یافته اند احتمالا با مشکلات مغزی در آینده مواجه خواهند شد.

بروز مشکلات مغزی و سکته ها در میان افراد بهبود یافته کرونایی به موضوع نگران کننده ای تبدیل شده است. اکنون تحقیقات نیز یکی پس از دیگری در راستای اثبات این موضوع است که آیا سکته مغزی با کرونا ارتباطی دارد یا نه. در این رابطه با دکتر محمد باقرزاده پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت و گویی کردیم.

او در رابطه با احتمال بروز مشکلات مغزی و اعصاب در بیماران کرونایی به جام جم آنلاین گفت: خیلی وقت است که این مسئله محرز شده که ویروس کرونا به غیر از ریه به اندام های دیگر هم آسیب می رساند. البته علائم معمول همان علائم ابتدایی همانند سرفه، تب و اختلالات تنفسی هستند اما اکنون توضیحات بیشتری در رابطه با عوارض مغزی وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: ویروس کووید 19 از طریق گیرنده های سلولی و با استفاده از پروتئین موجود در آنها بر مغز تاثیر می گذارد. این موضوع اختلالات عصبی متعددی را در فرد آلوده به ویروس رقم می زند. از دست رفتن حس بویایی و چشایی نتیجه یکی از همین اختلالات عصبی است.

دکتر باقرزاده در ادامه گفت: ویروس کرونا حاوی پروتئین هایی است که می توانند به سلول های انسانی و حیوانی وارد شوند. گیرنده های سلولی به خوبی این پروتئین ها را دریافت می کنند و در ادامه تعاملاتی در بدن رخ می دهد.

وی افزود: افرادی که دارای فشار خون هستند بیشتر از هر فرد دیگری ممکن است در پی ابتلا به ویروس کرونا به عارضه های مغزی دچار شوند. ویروس کرونا قادر است از طریق گیرنده های سلولی که به نام ACE۲ شناخته می شود به سلول های عصبی مغز نیز ورود پیدا کند.

این پزشک متخصص در رابطه با این موضوع که ویروس کرونا تا چه اندازه در به وجود آمدن سندرم گیلن باره، مننژیت و دیگر بیماری های مغزی و عصبی نیز نقش دارد گفت: در این رابطه هنوز موضوعی روشن نشده است. ما نمی توانیم بر اساس چیزی که از لحاظ علمی اکتشاف نشده صحبت کنیم. شاید این عوارض ارتباطی به کرونا نداشته باشد اما اکنون همه احتمالات برای ویروس کرونا پررنگ هستند. ولی اکنون این احتمال بسیار پررنگ است که ویروس کووید 19 می تواند به نورون های مغزی آسیب برساند که این می تواند منتج به سکته مغزی شود.

دکتر باقرزاده بیان داشت: در رابطه با کرونا باید حساسیت بسیار زیادی را به خرج داد و هرگونه علائمی را جدی گرفت اما این هم نباید به این معنا باشد هر عارضه ای با کرونا اشتباه گرفته شود. فصل تابستان فصلی است که در آن مشکلاتی همانند اسهال تشدید می شود که نباید با علائم کرونا اشتباه گرفته شودند اما به هر حال هرگونه علامتی باید جدی گرفته شود.

وی گفت: کووید 19 در کشور ما در وضعیت بحرانی قرار دارد. این را می توان از تعداد مراجعات به مراکز درمانی به راحتی متوجه شد. الان مشکل اصلی شیوع مجدد نیست، مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. یا باور پیدا کرده اند که کرونا فروکش کرده و یا اینکه دیگر خسته شده اند.

این پزشک متخصص در پایان گفت: راه اصلی قطع شیوع قرنطینه دوباره و رعایت فاصله اجتماعی است که به نظر نمی رسد بسترهای موجود در اجتماع برای چنین شرایطی مجددا آمادگی داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو