یوسفی‌نژاد: پیش‌تولید"عروسک" به‌زودی آغاز می‌شود / سال‌هاست فیلم‌های خوب را دور از پرده سینما می‌بینیم

106

1399/4/16

13:34


اصغر یوسفی‌نژاد از آغاز پیش‌تولید دومین فیلم بلند سینمایی خود خبر داد.

یوسفی‌نژاد: پیش‌تولید"عروسک" به‌زودی آغاز می‌شود / سال‌هاست فیلم‌های خوب را دور از پرده سینما می‌بینیم

سرویس سینمایی هنرآنلاین: پروانه ساخت فیلم دوم اصغر یوسفی نژاد که قبلاً از آن به "اوگئی گلین" یا "عروس‌خوانده" یاد کرده بود با عنوان "عروسک" صادر شد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این اثر و چرایی تغییر عنوان آن گفت: این فیلم نیز همانند فیلم قبلی‌ام "ائو" به زبان ترکی و بدون حضور بازیگران چهره سینمای ایران ساخته می‌شود. درباره تغییر عنوان فیلم فکر می‌کنم این عنوان با متن نهایی سازگارتر است و از این رو "عروسک" را انتخاب کردم، ضمن این که احتمال وجود دارد در طول ساخت این عنوان نیز تغییر یابد.

کارگردان فیلم "ائو" توضیح داد: از آنجا که همواره پیش‌تولید برای من مهم‌ترین و طولانی‌ترین مرحله فیلمسازی است، کم‌کم خود را آماده می‌کنم تا وارد این مرحله شوم. انتخاب عوامل، لوکیشن و دورخوانی‌ها در این مرحله زمان‌بر خواهد بود.

یوسفی‌نژاد همچنین درباره شرایط کار در دوران کرونا بیان کرد: از آنجا که بسیار نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم و جدی می‌گیرم، فکر می‌کنم رعایت آن از خود فیلمسازی نیز مهم‌تر است. برای من که با گروهی از بهترین‌ها کار می‌کنم حفظ سلامتی آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. از سوی دیگر ازنظر من خود فیلمسازی در این شرایط سخت نشده بلکه عرضه و اکران آثار است که سخت شده و بلاتکلیف است. سال گذشته ما فیلم‌های خوبی از فیلمسازان خوب شاهد بودیم که متأسفانه به حقشان نرسیده‌اند و شاید هم نرسند.

این کارگردان در ادامه درباره بحث اکران آنلاین و تأثیر آن بر زیبایی‌شناسی آثار تولیدی اظهار کرد: شرایط حال حاضر بحث اکران آنلاین را برجسته کرده است در حالی که ما سال‌هاست بخش اعظمی از آثار دنیا را از این طریق نگاه می‌کنیم و برایمان تازگی ندارد و حتی می‌توان گفت عادی شده است که فیلم را در شرایط طبیعی نبینیم. بحث وی‌او‌دی‌ها در همه جای دنیا وجود دارد، اما از آنجا که ما سال‌هاست با این شیوه درباره سینمای جهان پیش رفتیم، اکران آنلاین برایمان خیلی تازگی ندارد. از سوی دیگر بخشی از آموخته‌های فیلمسازی از دیدن به دست می‌آید و سال‌هاست فیلم‌های خوب را از طریقی غیر از پرده سینما دیدیم، قطعاً این شیوه به تماشا نشستن آثار، روی ما اثرگذار بوده است. در کنار آن فیلم‌های ایرانی را هم عمدتاً در همین قاب می‌بینیم و بنا به سلیقه این اندازه صفحه نمایش تغییر می‌کند، حالا به دلیل شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا این پررنگ شده اما به شکل خزنده‌ای روی ما اثر گذاشته و نگاهمان به زیبایی‌شناسی را تغییر داده است. متأسفانه آیین اجتماعی سینما از بین رفته و این کیفیت آثار است که مخاطب را ترغیب به تماشای آثار روی پرده سینما می‌کند.

یوسفی نژاد ادامه داد: امیدوارم شرایط به وجود آمده زیبایی‌شناسی خودش را داشته باشد و بی‌در و پیکر نباشد. می‌توانیم با شرایط یکدست برای اکران تدابیری برای آن در نظر بگیریم. سینما هنوز اهمیت خود را از دست نداده و ما به شکل غیرطبیعی این زیبایی‌شناسی را از دست داده‌ایم.

او همچنین درباره اکران آنلاین آثار خود نیز گفت: فکر می‌کنم کسی مایل به این کار نباشد. فیلم قبلی من این روزها در دسترس عموم مردم است، اما این شانس را داشتم که در جشنواره‌ها و سالن سینما به روی پرده برود. دیده شدن فیلم بسیار مهم است و اگر شرایط نمایش وجود نداشته باشد، ناچار به پذیرش اکران آنلاین هستیم. اما بعید می‌دانم در شرایط فعلی کسی انتخاب اولش با وجود سالن‌ها، اکران آنلاین باشد و کسانی که این کار را انجام دادند نیز به نفع سینما و عوامل آن این کار را انجام دادند تا چرخه اقتصادی متوقف نشود. اما در شرایط عادی بعید می‌دانم انتخاب اول کسی اکران آنلاین باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو