آموزش نمد دوزی با الگو با روش آسان و طرح های جدید و زیبا

آموزش نمد دوزی با الگو با روش آسان و طرح های جدید و زیبا


منبع: آرگا

1,009

1399/4/16

15:20


آموزش نمد دوزی را به طور کامل در این مطلب مشاهده نموده و با اصول اولیه نمد دوزی و دوخت کارهای نمدی آشنا شوید. یادگیری این آموزش ها می تواند راهنمای مناسبی برای تهیه کارهای نمدی مختلف توسط شما باشد.

نمد دوزی یکی از هنرهای جالب و جدید است که دریچه ایی زیبا برای خلق کارهای هنری متنوع را به روی ما می گشاید. با یادگیری این هنر زیبا و جذاب می توانید اقدام به ساخت وسایل تزیینی مختلف برای منزل، انواع عروسک های نمدی برای کودکان و…. نمایید. نمد دوزی و دوخت کارهای نمدی دارای گستردگی زیادی است و با یادگیری اصول اولیه آن می توان اقدام به تهیه کارهای نمدی بسیاری نمود. بر این اساس در این مطلب به مراحل مقدماتی نمد دوزی و معرفی اصول اولیه کار می پردازیم.

آموزش نمد دوزی مقدماتی به صورت مرحله به مرحله :

نمد دوزی هنری زیبا و کاربردی است که با یادگیری آن و استفاده از کمی خلاقیت و ابتکار می توانید هر آنچه را که در ذهن دارید تهیه نمایید. نحوه دوخت انواع وسایل نمدی که در ادامه به آن می پردازیم می تواند راهنمای مناسبی در این زمینه باشد و به شما برای تهیه کارهای جدید و زیبا  از جمله ساخت عروسک های نمدی، حیوانات نمدی، وسایل تزیینی زیبا و کیف نمدی و… کمک کند. در ادامه بیشتر با این هنر زیبا و مرحل انجام آن آشنا می شوید.

وسایل مورد نیاز  :

پارچه نمدی در رنگ های مختلف

قیچی، سوزن و نخ عمامه یا کوبلن

چسب حرارتی

پشم شیشه برای داخل عروسک های نمدی

آموزش نمد دوزی

مراحل دوخت نمد :

بعد از تهیه وسایل مورد نیاز و انتخاب طرح و مدل دلخواه، بهتر است برای نتیجه گیری بیشتر طبق مراحل زیر پیش بروید و کارهای نمدی دلخواه و ایده آل خود را تهیه نمایید.

۱. تهیه الگوی نمدی :

حال که طرح دلخواه را انتخاب نمودید می توانید اقدام به تهیه الگوی عروسک نمدی نمایید. توجه داشته باشید که نمد دوزی با الگو می تواند نتیجه بهتری داشته باشد، بدین منظور الگوی مورد نظر را در سایز مناسب و دلخواه پرینت بگیرید، البته در صورتی که دسترسی به پرینتر ندارید می توانید کاغذ پوستی را بر روی صفحه مانتیور قرار داده و سپس با مداد نرم طرح را بر روی کاغذ منتقل نمایید.

الگوی عروسک نمدی

دوخت عروسک نمدی با الگو

۲. برش الگو روی نمد :

بعد از تهیه الگوی مورد نظر، اضافات آن را با قیچی ببرید و سپس الگو را بر روی پارچه نمدی منتقل کنید، بدین منظور و برای کارهای نمدی که نیاز به دوخت دارند از جمله عروسک های نمدی از هر طرف الگو حدود یک سانتی متر زاپاس برای جای دوخت قرار دهید. البته در نمونه کارهایی که نیاز به دوختن ندارند و یا از انواع چسب استفاده می شود می توانید الگو را در سایز اصلی برش بزنید و نیاز به زاپاس ندارد.

انتقال الگوی روی نمد

۳. دوخت نمد :

برای دوخت عروسک های نمدی و ساخت وسایل نمدی مختلف از انواع دوخت ها می توان استفاده نمود، اما رایج ترین دوخت برای نمد، دوخت دندان موشی است. این نوع دوخت که به راحتی نیز انجام میگیرد علاوه بر استحکام و اتصال مناسب نمد ها به یکدیگر، زیبایی خاصی به کارهای نمدی شما می بخشد. البته برای قسمت های ساده کار می توانید از کوک های معمولی استفاده نمایید. در این مرحله سعی کنید اجزا عروسک نمدی از جمله اجزا صورت را به آن متصل نمایید.

دوخت عروسک نمدی زیبا

دوخت خرس نمدی زیبا

۴. ساخت عروسک نمدی :

برای دوخت عروسک های نمدی، بهتر است گوشه ایی از عروسک را ندوزید و باز بگذارید و بعد از اینکه داخل آن را با پشم شیشه پر کردید، قسمت دوخته نشده را کوک بزنید. البته این روش تنها برای کارهای نمدی حجم دار استفاده می شود و ساخت وسایل نمدی ساده تر از جمله گل های نمدی و وسایل تزیینی در مرحله قبل به پایان می رسد.

هنر نمدی دوزی

آموزش نمد دوزی با الگو

دوخت کارهای نمدی

با آموزش نمد دوزی به طور کامل آشنا شدید که با استفاده از این هنر می توانید اقدام به تهیه انواع عروسک نمدی با الگو و همچنین وسایل تزیینی مختلف نمایید. در ادامه تصاویری از انواع کارهای نمدی زیبا که با استفاده از هنر نمد دوزی تهیه شده اند را مشاهده می فرمایید که هر یک می توانند ایده قابل توجهی برای انجام دوخت های مختلف توسط شما باشند.

آموزش دوخت عروسک نمدی

دوخت گیفت نمدی زیبا

عروسک های نمدی زیبا

دوخت گل نمدی جدید و زیبا

آموزش مرحله به مرحله نمد دوزی

آموزش نمد دوزی با الگو

دوخت دندان موشی روی نمد

عروسک جغد نمدی

ساخت عروسک نمدی جدید

عروسک نمدی زیبا

در ادامه آموزش نمد دوزی و مشاهده تصاویری دیدنی از انواع کاردستی های نمدی زیبا دعوت می نماییم از دوخت پاپوش نمدی زیبا برای نوزاد در این بخش دیدن کنید.

آموزش دوخت پاپوش نمدی برای نوزاد

دوخت پاپوش نمدی ایده جذابی است که علاوه بر زیبایی برای گرم نگهداشتن و محافظت از پا نیز بسیار کارآمد و مفید می باشد، در ادامه آموزش نمد دوزی، قصد داریم روش دوخت پاپوش نوزاد با نمد را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

مدلهایی زیبا از نمد دوزی

روش دوخت پاپوش نوزاد خرگوشی

قبل از انجام هر کاری لازم است بدانید که تمامی مراحل دوخت این مدل پاپوش، دستی و بدون استفاده از چرخ خیاطی می باشد. حال برای دوخت کفش نوزاد در ابتدا باید اندازه پای نوزاد را داشته باشید و می توانید برای اندازه گیری به صورت تصویر زیر عمل کنید.

آموزش دوخت وسایل با نمد

بعد از اندازه گیری طول و عرض پای نوزاد، اندازه ها را بر روی الگو پیاده کنید، در صورت بزرگ کردن الگوی کف پا بقیه اندازه ها نیز متناسب با کف می شوند.

آموزشی خلاقانه و جدید از نمد دوزی

برای قسمت دور کفش نیز باید به اندازه دور تا دور کفی اندازه بگیرید.، سپس قطعات الگو را روی پارچه نمد قرار دهید و بعد از در نظر گرفتن نیم سانت جای دوخت، از روی هر الگو یک عدد را برش بزنید، برای آستری نیز از یک پارچه نرم استفاده کرده و از روی هر کدام از الگو ها یک عدد برش بزنید.

تصاویری زیبا از نمد دوزی

سپس دو سر قسمت رویی نمد ها را به هم وصل کنید و روی کفی قرار دهید، آنها را با سنجاق ته گرد فیکس کنید و بعد با استفاده از دوخت دندان موشی رویه را به کفی بدوزید.

آموزش دوخت کفش با نمد

آموزشهایی از نمد دوزی

آموزش نمد دوزی زیبا و خلاقانه

لبه های آستری و رویه را نیز با دوخت دندان موشی به یکدیگر وصل کنید و مانند تصویر گوش های خرگوش را نیز با استفاده از دوخت قبلی (دندان موشی) روی کفش بدوزید. توجه داشته باشید که دوخت یا چسباندن تکه پارچه نمدی سفید روی گوش های خرگوش فراموش نشود.

یاد دادن نمد دوزی

اکنون نوبت دوختن بینی و دهان خرگوش بر روی پوزه و با نخ صورتی می باشد، سپس پوزه را در قسمت جلوی کفش و یا صورت خرگوش بدوزید، برای دوختن چشم ها می توانید از نخ مشکی و دوخت زنجیره ای استفاده کنید.

 نمد دوزی زیبا و خلاقانه

آموزشی ساده از نمد دوزی

برای دوخت دم خرگوش نیز می توانید از یک پارچه دایره ای به قطر ۶ سانتی متر استفاده کنید و دور تا دور آن را کوک بزنید و داخل آن را با پنبه پر کنید و بعد از کشیدن نخ، آن را به صورت یک توپ کوچک درآورید، سپس دم را به قسمت پشت کفش و روی درزی که دوخته اید، وصل کنید.

روش ساده نمد دوزی

از یک تکه کِش یک سانتی متری تور دار در اندازه نصف عرض دهانه کفش را به دو لبه رویه کفش دوخت بزنید تا کفش ها از پای نوزاد در نیاید.

آموزش نمد دوزی برای نوزاد

امیدواریم آموزش نمد دوزی که در این مطلب به ارائه آن پرداختیم برای شما نیز جذاب و جالب بوده باشد و با استفاده از این آموزش زیبا بتوانید اقدام به تهیه کارهای نمدی مختلف با طرح های خلاقانه و زیبا نمایید. در صورت تمایل به یادگیری نحوه دوخت دیگر وسایل نمدی در این زمینه به بخش آموزش خیاطی مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو