تاریخچه لوازم آرایشی در ایران و سایر نقاط جهان

تاریخچه لوازم آرایشی در ایران و سایر نقاط جهان


منبع: آرگا

582

1399/4/16

16:32


تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی به صورت دست ساز به حدود ۷۰۰۰ سال پیش باز می گردد، مردم در دوره های مختلفی از تاریخ به دلایل مختلف از آرایش استفاده می کرده اند. با توجه به مدارک بدست آمده مصریان باستان اولین مردمانی بودند که لوازم آرایشی را ابداع و استفاده کرده اند.

در حال حاضر تعداد زیادی از زنان و گاهی نیز مردان در سراسر جهان از لوازم آرایشی استفاده می کنند.  استفاده از لوازم آرایشی قدمتی دیرینه دارد که در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی

از گذشته تا کنون از لوازم آرایشی به منظور بیشتر کردن زیبایی در بانوان استفاده می شود و تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی به حدود ۷۰۰۰ سال پیش باز می گردد، مثلا در قدیم مصریان باستان از سنگ معدن (سرب و مس) برای آرایش استفاده می نموده اند. زنان در گذشته و در دنیای باستان برای آرایش کردن خود ابتکارات زیادی به خرج می داده اند و از وسائل مختلف برای آرایش کردن استفاده می کرده اند، مثلا از توت های تیره رنگ برای رنگ دادن به لب ها و از خاکستر کبریت سوخته برای آرایش پشت چشم استفاده می نموده اند. در حال حاضر صنعت آرایش به شیوه ها و برنامه های مختلفی توسعه و رشد نموده است و بیشمار لوازم آرایشی مختلف تولید می شود و لوازم ارایشی به راحتی قابل دسترس می باشند. اگر می خواهید بدانید که برای اولین بار چه کسانی بودند که آرایش را ابداع کردند و تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی به چه زمانی باز می گردد در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

قدمت مصرف کردن لوازم آرایشی

پیدایش از مصریان باستان

اگر بخواهیم به تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی برگردیم و اولین کسانی را که از لوازم و ابزار آرایشی استفاده کردند معرفی کنیم، بدون شک مردمی بجز مصریان باستان نخواهند بود. طبق شواهد و موارد بدست آمده در این مورد مردم مصر باستان اولین کسانی بوده اند که از لوازم آرایشی استفاده می کرده اند. زیباتر به نظر رسیدن از گذشته های خیلی دور امری انکار ناپذیر بوده، مصریان باستان سبک خاصی را در آرایش صورت خود استفاده می کرده اند اما جالب است بدانید که آرایش کردن در مصریان باستان تنها به زنام محدود نمی شده و مردان نیز آرایش می کرده اند. همانطور که می دانیم در دنیای امروز افراد برای رفتن به جشن یا مهمانی و یا حاضر شدن در محل کار و یا جذب جنس مخالف آرایش می کنند اما در دنیای مصریان باستان اینگونه نبوده است و مردن آن دوره برای جلب توجه خدایان خود آرایش می کرده اند، مصریان باستان بر این باور بوده اند که ظاهر آنها با باطنشان به شکل مستقیم در ارتباط بوده است و هر چقدر که زیباتر و آراسته و مرتب تر باشند نزد خدایان با ارزش تر خواهند بود.

قدمت مصرف نمودن لوازم آرایشی

مصریان باستان در مراسم مذهبی خود از لوازم آرایشی، زینتی و عطرها استفاده می نموده اند و همچنین حمام های مخصوصی داشته اند که برای خوشبو کردن بدن هایشان از آنها استفاده می کرده اند، این مردم بعد از حمام نیز از خوشبو کننده ها و روغن های مخصوص برای نرم نگه داشتن پوست خود استفاده می کرده اند. از اولین لوازم مورد استفاده در آرایش شانه و آینه بوده است که مورد علاقه زنان و مردان بوده، بر طبق مدارک بدست آمده کلئوپاترا ملکه مصر، مواد آرایشی و عطرهای مختلفی را برای بدن، پوست و موی خود استفاده می کرده است.

بررسی تاریخچه لوازم آرایشی

مصریان باستان همانطور که امروزه در فیلم های قدیمی دیده می شود دارای سبک خاصی از آرایش بوده اند و بیشتر آرایش چشم انجام می داده اند. اغلب آرایشی که مصریان برای چشم هایشان انجام می دادن با استفاده از یک لوازم آرایشی دست ساز به اسم mesdement صورت می گرفت، این ماده آرایشی از مخلوط کردن مس و سنگ سرب ساخته شده بود و به دور چشم کشیده می شد. از رنگ سبز برای پلک پایین و از رنگ مشکی برای پلک پالا و خط چشم کشیدن استفاده می شده است. مردم مصر باستان بر این عقیده بودند که رنگ های تیره در آرایش آنها را از چشم شیاطین به دور نگه می دارد. مصریان برای کامل کردن آرایش خود از پودری که در حال حاضر سرمه نام دارد استفاده می گرده و زیر چشمان خود را نیز تیره می کرده اند و با آن خطی در امتداد پلک هایشان می کشیدند. سرمه در واقع ترکیبی از مواد مختلفی مثل بادام سوخته، مس زنگ زده، سنگ مس، سرب و خاکستر بوده است.

تاریخچه استفاده لوازم آرایشی

محققان به این نتیجه رسیده اند که این ترکیب موجود در سرمه علاوه بر زیبایی خاصیت درمانی نیز داشته است و با از بین بردن باکتری ها باعث می شده تا افراد چشمان سالم تری داشته باشند. زنان در مصر باستان از ترکیبات دیگری مثل خاک رس یا گل اخرا و آب و چربی حیوانات برای آرایش لب و گونه های خود بهره می برده اند. استفاده از حنا همانطور که امروزه نیز وجود دارد در گذشته نیز در میان مصریان برای تزئین ناخن ها و دستهایشان مرسوم بوده است.

لوازم آرایشی و قدمت آن

آرایش رومیان باستان

ارتباط بین زیبایی و خدایان باستان همچنان ادامه داشت و همانطور که گفتیم از آرایش برای زیباتر شدن نزد خدایان استفاده می شد، بعد از گذشت قرن ها رومیان نیز از ترکیبات مختلف برای آرایش خود استفاده کردند اما اینبار برای جلب خدایان نبود بلکه برای زیباتر شدن و تحت تاثیر قرار دادن یکدیگر اینکار را انجام می دادند. همزمان با مصریان مردم یونان باستان از عسل برای مرطوب کردن لبها و از ترکیب چربی حیوانات با پودرهای سفالی سفید برای پوشاندن لک های صورت و بدن استفاده می کردند، همچنین رومیان از کرم هایی استفاده می کردند که از ترکیب موم زنبور عسل، روغن زیتون، گل رز و برخی مواد طبیعی دیگر ساخته می شد. آرایش مردم یونان با مصریان متفاوت بود آنها دوسا داشتند پوست خود را تیره تر و برنزه کنند و برای اینکار از ترکیب زرده تخم مرغ، له شده مگس و مورچه استفاده می کردند و حمام آفتاب می گرفتند. بعدها در قرن اول میلادی امپراتور روم نرون و همسرش پوپیا برای زیباتر کردن پوست خود از کربنات سرب که ماده ای سمی بود استفاده می کردند تا پوستی سفید داشته باشند و همچنین از نوعی گج دریاچه که دارای سرب و سمی بود نیز برای آرایش چشم هایشان استفاده می کردند، این مواد چندی بعد به دلیل بیماری هایی که به وجود می آورند کنار گذاشته شدند.

تاریخچه مصرف لوازم آرایشی

تاریخچه آرایش در ایران باستان

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی در ایران به دوره هخامنشی باز می گردد. در دوره هخامنشی زنان از حنا برای رنگ کردن موها و از سرمه برای تیره کردن چشم هایشان و همچنین از سفید آب برای روشن کردن پوست خود استفاده می کردند، بعلاوه این مردم از وسمه که نوعی گیاه گلدار از خانواده شب بوها است برای تیره و ضخیم نمودن ابروهایشان استفاده می نموده اند. در دوران هخامنش داشتن خال یک عنصر مهم در زیبایی محسوب می شد و اغلب زنان در آن زمان در آرایش کردن خود خالی را نیز برای صورتشان در نظر می گرفتند. درست است که سبک ارایش در دوره های مختلف در ایران تغییر نموده است اما چیزی که مشخص است این است که در دوره هخامنش آرایش کردن فقط برای زنان متاهل امکان داشت، به علاه آرایش بیشتر بین زنان بزرگان و پادشاهان مرسوم بوده است، به گونه ای که قبل از ملاقات با پادشاه وقت زیادی را صرف آرایش و خوشبو کردن خود می کرده اند.

دیرینگی استفاده از لوازم آرایشی

آرایش در مردم چین

زنان چین در گذشته علاقه به رنگ ردن ناخن هایشان داشته اند و لاک زدن در گذشته چین بسیار مرسوم بوده است. البته اینکار بیشتر توسط افراد سلطنتی صورت می گرفته و زنان سطح بالا بیشتر ناخن هایشان را رنگ می زده اند که این موضوع نشان دهنده کلاس اجتماعی در این افراد بوده است. در آن دوران زنان سلطنتی از رنگ طلایی و نقره ای برای ناخن هایشان استفاده می کردند و  استفاده از رنگ های روشن بین افراد سطح پایین و مردم عادی ممنوع بوده است.

قدمت استفاده از لوازم آرایشی

 تاریخچه آرایش در ژاپن

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی از گذشته دور در بین مردم ژاپن مرسوم بوده است. گیشاها گروهی از مردم ژاپن هستند که به خاطر نوع آرایش خاصی که دارند از گذشته تا کنون شهرت دارند. این گروه در گذشته از گلبرگ های خرد شده برای آرایش لب هایشان استفاده می کردند، این افراد چهره سفید و پودری شکلی داشتند که با استفاده از پودر برنج سفید می شد.

قدمت لوازم آرایشی

این گروه در مراسم رسمی از رنگ مشکی برای سیاه کردن دندان هایشان استفاده می کردند که البته هنوز در برخی از مراسم ها انجام می شود. سنت سیاه کردن دندان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها بسیار مفید بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو