در گذشت «انیو موریکونه» خالق موسیقی فیلم «خوب، بد، زشت» در سن ۹۱ سالگی

منبع: روزیاتو

151

1399/4/16

17:07


انیو موریکونه که موسیقی هایش برای فیلم هایی همچون «خوب، بد، زشت» ، «مأموریت» و «سینما پارادیزو»، او را به یکی از مشهورترین و پرکارترین آهنگسازان سینمایی بدل کرد، امروز در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

در گذشت «انیو موریکونه

موریکونه برای صدها فیلم، برنامه ی تلویزیونی، قطعات مشهور و ارکسترها آهنگسازی کرد اما دوستی اش با سرجو لئونه، کارگردان ایتالیایی بود که او را به خاطر ساخت موسیقی فیلم های وسترن دهه ی ۱۹۶۰ با بازی کلینت ایستوود، به شهرت رساند.

«سه گانه ی دلار» (Dollars Trilogy) از جمله ی این فیلم ها بود: «یک مشت دلار» (A Fistful of Dollars)، «به خاطر چند مشت دلار بیشتر» (For a Few Dollars More) و «خوب، بد، زشت» (The Good, the Bad and the Ugly).

یکی از به یادماندنی ترین موسیقی های فیلم موریکونه برای فیلم «مأموریت» (The Mission) محصول سال ۱۹۸۶ به کارگردانی رولند جافه بود که نامزدی او برای جایزه اسکار را به همراه داشت و یک جایزه ی گلدن گلوب را هم نصیبش کرد.

دیگر فیلم غیر وسترنی که موریکونه آهنگسازی آن را برعهده داشت، فیلم «روزی روزگاری در آمریکا» (Once Upon a Time in America) اثر سرجو لئونه، محصول ۱۹۸۴ بود.

دوستی نزدیک موریکونه با جوزپه تورناتوره، کارگردان ایتالیایی به خلق موسیقی فیلم مشهور او «سینما پارادیزو» (Cinema Paradiso) انجامید.

موریکونه در سال ۱۹۸۲ در شهر رم، پایتخت ایتالیا، در دوره ی زمامداری بنیتو موسولینی، دیکتاتور ایتالیایی به دنیا آمد. او موسیقی را نزد پدرش که نوازنده ی ترومپت یک گروه ارکستر کوچک بود یاد گرفت.

بعد از ورود به هنرستان رم در سن ۱۲ سالگی و آموختن نوازندگی ترومپت، موسیقی کرال و آهنگسازی، بعدها برای گروه ارکستر آکادمی معتبر سانتا سیسیلیا انتخاب شد.

او ابتدا برای نمایش های تئاتر و برنامه های رادیویی آهنگسازی می کرد و بعدها به عنوان تنظیم کننده با تعدادی از شناخته شده ترین ستاره های موسیقی پاپ دهه ی ۶۰ و ۹۰ میلادی وارد همکاری شد.

او برای فیلم های زیادی آهنگسازی کرد اما همکاری موفقش با سرجو لئونه بود که او را به یکی از پرطرفدارترین آهنگسازهای سینمایی در میان بزرگ ترین کارگردانان سراسر دنیا بدل کرد.

برناردو برتولوچی، وارن بیتی، الیور استون و رومن پولانسکی تنها تعدادی از کارگردانان مشهوری هستند که موریکونه با آن ها همکاری داشته. با این حال خودش گفته بود یکی از بزرگ ترین حسرت هایش این بود که هرگز نتوانسته بود برای استنلی کوبریک آهنگسازی کند.

آخرین جایزه اسکار موریکونه به سال ۲۰۱۶ برمی گردد که برای آهنگسازی فیلم «هشت نفرت انگیز» (The Hateful Eight) اثر کوئنتین تارانتینو به او تعلق گرفت. پیش از آن هم او در سال ۲۰۰۷ یک اسکار افتخاری دریافت کرده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو