نوزاد سه ماهه

نوزاد سه ماهه


منبع: اوما

479

1399/4/16

17:59


نوزاد سه ماهه

به شما مادر اومایی عزیز تبریک می گوییم که با موفقیت توانستید از نوزادتان مراقبت کنید تا وارد ماه سوم زندگی خود بشود. به طور کلی رشد نوزاد در ماه های اول زندگی بسیار سریع است و شما هر هفته تغییرات مختلفی را در کودکتان مشاهده می کنید. در این مقاله می خواهیم شرایط و نکات مربوط به هر هفته نوزاد سه ماهه را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید. 

در این مقاله می خوانیم:

هفته اول  نوزاد سه ماهه 

اگر همچنان در هفته اول سه ماهگی نوزادتان علائم افسردگی بعد از زایمان مانند بی حوصلگی و بی انگیزه بودن را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا راه حلی در اختیار شما قرار دهد یا شما را به یک روانشناس معرفی کند. حدود ده تا پانزده درصد خانم ها از  افسردگی پس از زایمان رنج می برند بنابراین خجالت نکشید و حتما در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. ادامه داشتن این قضیه تاثیر منفی بر زندگی زناشویی و تربیت کودکتان خواهد گذاشت. 

اگر هنوز بعد از زایمان احساس خوبی ندارید برای اینکه متوجه شوید آیا هنوز دچار افسردگی هستید یا خیر می توانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

سوال 1: آیا مشکل خواب دارید؟
سوال 2:آیا بیشتر مواقع احساس خستگی می کنید؟
سوال 3: آیا اشتهای شما کم شده است؟
سوال 4:آیا نگران چیزهای کوچک هستید؟
سوال 5: آیا برای خود وقت ندارید؟
سوال 6: آیا فکر می کنید نوزاد بدون شما راحت تر است؟
سوال 7: آیا فکر می کنید همسرتان از رفتار شما خسته می شود؟
سوال 8:آیا فکر می کنید مادرهای دیگر بهتر از شما هستند؟
سوال 9: آیا برای چیزهای کوچک گریه می کنید؟
سوال 10: آیا از چیزهایی که قبلا لذت می بردید لذت نمی برید؟
سوال 11: آیا از خانواده و دوستان دور شده اید؟
سوال 12: آیا از خارج رفتن از خانه به تنهایی می ترسید؟
سوال 13: آیا حملات نگران کننده داشته اید؟
سوال 14: آیا به طور غیر قابل توضیحی عصبانی شده اید؟
سوال 15: آیا به سختی تمرکز می کنید؟
سوال 16: آیا فکر می کنید مشکل دارید؟
سوال 17: آیا فکر می کنید همیشه همین طور خواهید بود و بهتر نمی شوید؟

اگر به حداقل سه سوال بالا جواب مثبت داده اید، حتما باید برای حل این مسئله به پزشک مراجعه کنید.

 

هفته اول نوزاد سه ماهه

چه چیزی باعث جوش های نوزاد می شود؟

این جوش ها به دلیل حفظ رطوبت در ناحیه بستن پوشک ایجاد میشوند. همچنین هنگامی که مدفوع یا ادرار مدت طولانی در پوشک بماند باعث رشد باکتری می شود که گاهی اوقات این باکتری ها رشد کرده و به عفونت پوست تبدیل می شود که درمانش برای شما و نوزاد اذیت کننده خواهد بود. پس باید نسبت به این موضوع توجه کامل داشته باشید.

چگونه می توان آن را از بین برد؟

خشک نگه داشتن این ناحیه بهترین راه درمان این جوش ها است. همچنین سعی کنید زود به زود پوشک نوزاد را عوض کنید. در هر بار تعویض بدن کودک را با آب گرم شسته و کاملا با حوله نرم خشک کنید و مقداری کرم مخصوص جوش پوشک به بدن نوزاد بمالید تا بین پوست نوزاد و مدفوع فاصله ایجاد شود. 

از پاک کردن نوزاد با دستمال، خودداری کنید و  برای شستن نیز از صابون های غیر معطر استفاده کنید. در صورتی که جوش ها خیلی زیاد هستند و باعث نا آرامی کودک می شوند به پزشک مراجعه کنید. 

روش های جلوگیری از ایجاد جوش ها:

1- نوزاد را خشک، تمیز و سرد نگه دارید. پوشک نوزاد را زود به زود عوض کنید و بدن او را با دستمال پاک نکنید.

2- پوشک را خیلی سفت نبندید. مقداری فضا برای چرخش هوا بگذارید.

3- اگر نوزاد را شیر می دهید به کار خود ادامه دهید زیرا از آن جایی که شیر مادر باعث تغییر اسیدیته مدفوع و ادرار می شود از جوش و سوزش های قسمت پوشک جلوگیری می کند.

رشد وتکامل نوزاد سه ماهه در هفته اول

- اگر چه حتی  نوزاد یک ماهه شما را از روزهای اول پس از تولد می شناسد اما حالا می تواند آن را به وضوح با حرکاتش نشان دهد. نصف نوزادان در این ماه واکنش به شناخت دیگران را نشان می دهند.

- بیشتر آن ها هنگامی که غریبه ای برای آنها شکلک نشان می دهد یا به چشمان آن ها خیره می شود، می خندند. اما در حال حاضر نوزاد، تنها شما، همسرتان و اطرافیان نزدیک را می شناسد.

- نوزاد داخل اتاق به دنبال شما می گردد و هنگامی که شما را پیدا می کند با هیجان می خندد یا دست تکان می دهد. 

- در این ماه نوزاد نسبت به دنیای اطراف و تغییرات محیط اطراف حساس تر شده است.

- آن قسمتی از مغز که بین دست و چشم هماهنگی ایجاد می کند، فعال می شود و به نوزاد اجازه می دهد محیط اطراف را به سرعت بشناسد. شنوایی، زبان و بویایی نوزاد فعال تر شده است.

- هنگامی که نوزاد صدای شما را می شنود، مستقیم به شما نگاه می کند و تلاش می کند جواب شما را بدهد.

 

نوزاد سه ماهه


هفته دوم نوزاد سه ماهه

احتمالا بعد از زایمان کمر و باسن شما بزرگ تر و شکمتان نرم تر شده است. به خودتان زمان بدهید تا به بدن پیش از بارداری برگردید. برخی خانم ها نمی توانند مانند قبل شوند اما نکته مهم این است تا زمانی که وزن شما مناسب باشد بدن شما نیز مناسب است. همچنین اگر از هفته ششم بعد از زایمان به آرامی ورزش های سبک را شروع کنید مطمئن باشید بعد از مدتی دوباره همان تناسب اندام قبلی را خواهید داشت. 

اگر نوزاد را شیر می دهید نباید رژیم بگیرید. به جای رژیم غذایی برای لاغر شدن یا ورزش های عجیب، سعی کنید بر روی مواد غذایی مناسب و مقوی و حذف مواد مضر مانند قند مصنوعی از رژیمتان تمرکز کنید. 

مقدار کمتری بخورید و غذا را بخوبی بجوید. برای لاغر شدن قبل از این که احساس پر شدن کنید غذا خوردن را قطع کنید. همچنین چون شیر می دهید و بدن انرژی زیادی می خواهد بهتر است تعداد وعده های غذایی را زیاد و مصرف مواد غذایی در هر وعده را کاهش دهید.

آب بنوشید. آب خوردن نه تنها از کم آبی بدن جلوگیری می کند بلکه باعث می شود معده پر شود. چای گیاهی، قهوه بدون کافئین و آب ویتامین دار نیز مناسب می باشد. 

میان وعده. میان وعده های خود را از کیک و شکلات به میوه و سبزیجات تبدیل کنید. 

ورزش کنید. ورزش را کم کم شروع کنید. اگر پیش از بارداری ورزش می کردید کم کم به عادات خود برگردید.

 

هفته دوم نوزاد سه ماهه

رشد و تکامل نوزاد سه ماهه در هفته دوم 

در ادامه با رشد نوزاد سه ماهه در هفته دوم آشنا می شویم:

هماهنگی دست و پا نوزاد سه ماهه

- نوزاد در حال حاضر می تواند دست ها و پاهایش را تکان دهد. همچنین زانوها و ران ها نیز انعطاف پذیرتر هستند و می توانید آن ها با حرکت دوچرخه ورزش دهید.

- نوزاد می تواند دست ها را به هم برساند و انگشت ها را باز و بسته کند. سعی کنید هماهنگی بین چشم و دست را با استفاده از یک اسباب بازی بررسی کنید.

لمس کردن نوزاد سه ماهه

  • نوزاد سه ماهه دوست دارد لمسش کنید. این لمس کردن باعث ارتباط نزدیک بین شما و نوزاد میشود اما هنگامی که نوزاد ناراحت است این لمس کردن به او آرامش می دهد. 
  • حس لامسه نوزاد را با استفاده از چیزهای مختلف مثل پر قو بررسی کنید. در این زمان نوزاد دوست دارد برای شناخت بیشتر همه چیز را  مزه کند بنابراین او را تنها نگذارید. 
  • ماساژ بدن نوزاد، لمس کردن بینی او و بوسیدن آن باعث آرامش نوزاد می شود. 
  • برای ماساژ دادن نوزاد، او را بر روی سطحی صاف و گرم قرار دهید. مقداری روغن کودک بر روی کف دست خود بریزید و بدن نوزاد را با آن ماساژ دهید. با نوزاد صحبت کنید یا برایش شعر بخوانید.
  • به پاسخ های نوزاد توجه کنید. اگر از ماساژ لذت نمی برد، او را آرام تر ماساژ دهید یا ماساژ را متوقف کنید. 

 

نوزاد سه ماهه


هفته سوم نوزاد سه ماهه

- نوزاد باعث می شود رابطه شما با دوستانتان تغییر کند. برخی افراد هیجان زده هستند و برخی علاقه ای به نوزاد شما ندارند و این باعث تغییر روابط شما با دیگران می شود.

- اما سعی کنید با تغییر روابط و شکل جدید روابط همچنان با دوستانتان ارتباط داشته باشید و گاهی هم برای خودتان زمان بگذارید.

 

هفته سوم نوزاد چهارماهه

چگونگی رشد نوزاد سه ماهه در هفته سوم

نوزاد در این هفته شروع به نتیجه گیری از دنیای اطراف می کند. او به همه چیز با دقت و کنجکاوی نگاه می کند.

  • نوزاد را صبح ها جلوی آینه قرار دهید. نوزاد چهره خود را تشخیص نمی دهد اما برایش مهم نیست او از خیره شدن به تصویر لذت می برد.
  • در حال حاضر نوزاد شب ها به راحتی می خوابد و فقط برای شیر خوردن بیدار می شود.
  • نوزاد در این ماه بیشتر به اطراف توجه می کند و گاهی هنگام شنیدن صدای شما، مکیدن انگشت را قطع می کند. 
  • نوزاد در این ماه از نگه داشتن و لمس کردن اشیا مختلف لذت می برد.
  • در این ماه نوزاد دوست دارد اجسام را از یک دست به دست دیگر بدهد اما هنوز نمی تواند دست چپ و راستش را تشخیص دهد.

 

نوزاد سه ماهه


هفته چهارم نوزاد سه ماهه

در این هفته هنگامی که نوزاد را بر روی شکم قرار می دهید، شانه ها و سر را بالا می آورد و با استفاده از دست ها خود را بالا نگه می دارد. این حرکت باعث قوی شدن عضلات نوزاد می شود. در این هفته نوزاد به حضور شما، صدای شما و حتی چهره شما عکس العمل نشان می دهد. 

زندگی شما در هفته چهارم نوزاد سه ماهه:

تنها گذاشتن نوزاد با دیگران در این هفته نگران کننده است. اما گاهی اوقات نیاز است برای برگشتن به سرکار، نوزاد را به پرستار بسپارید. برای این کار از مادرهای دیگر اطلاعات بگیرید و پرستار مناسبی انتخاب کنید که بتواند به خوبی با نوزاد شما ارتباط برقرار کند.

 

هفته چهارم نوزاد سه ماهه

اگر نوزادم چاق شد چه کاری انجام دهم؟

گاهی نوزاد چاق به دنیا می آید گاهی چاق به نظر می رسد. این مسئله نگران کننده نیست کم کم چربی اضافی از بین می رود. شما باید فقط به نمودار رشد او که هنگام واکسن زدن بررسی می شود توجه کنید. اگر همه موارد نرمال بود نگرانی شما بی دلیل است. 

آیا باید نوزاد چاق رژیم خاصی داشته باشد؟

خیر، در ابتدا پزشک قد و وزن نوزاد را بررسی می کند. معمولا پزشک در این سن مخصوصا در سن نوزاد دوماهه بخصوص پیش از افزوده شدن غذاهای جامد به رژیم غذایی نوزاد، خیلی حساسیت نشان نمی دهد. 

آیا این به معنی این است که نوزاد همیشه مشکل افزایش وزن دارد؟

خیر، یک نوزاد چاق یک بزرگسال با اضافه وزن نخواهد بود. بیشتر نوزادان با شروع کردن به راه رفتن کاهش وزن خواهند داشت. با رشد فرزندتان می توانید رژیم غذایی او را تغییر دهید و مانع از چاقی و اضافه وزن او شوید.

وزن و قد نوزاد سه ماهه

افزایش وزن کودک در سه ماهگی، کمتر می شود. یعنی افزایش وزن از هفته ای 170 گرم به کمتر از 113 گرم کاهش می یابد. به معنای دیگر، وزن نوزاد ماهانه 900 گرم افزایش می یابد. این بدین معنی است که کودک در این ماه حدود نیم کیلو افزایش وزن خواهد داشت و همینطور تا هفت ماهگی ادامه می‌یابد.

نکات تربیتی نوزاد سه ماهه

- مطالعات نشان می دهد نوزادانی که والدینشان با آن ها بیشتر صحبت می کنند، هنگامی که بزرگ می شوند آی کیو بالاتری دارند و دامنه لغات بیشتری را نیز می دانند. در نتیجه بهتر با دیگران ارتباط برقرار می کنند. بنابراین سعی کنید در این زمان با نوزاد حرف بزنید و کلمات مختلفی به او بیاموزید. برایش قصه بخوانید و آهنگ پخش کنید. 

- درباره محیط اطراف، اجسام و فروشگاه ها با او حرف بزنید. نوزاد نمی تواند حرف بزند اما این اطلاعات را در حافظه اش ذخیره می کند.

برفک دهان نوزاد سه ماهه

برفک دهان نوزاد نوعی عفونت قارچی در دهان نوزاد است. اگر نقاط سفیدی بر روی لب های نوزاد، داخل دهان و بر روی زبان نوزاد دیدید که به راحتی از بین نمی رود برفک است.
برفک در اثر رطوبت و گرما و محیط شیرین ایجاد می شود. برفک قابل سرایت است. بنابراین اگر نوزاد را شیر می دهید امکان دارد نوک سینه نیز در اثر برفک آلوده شود. این مسئله باعث خشکی و احساس درد در نوک سینه می شود. اگر استرس داشته باشید احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود. این عفونت می تواند از طریق دستگاه گوارش خارج شده و باعث سوزش در قسمت پوشک نیز بشود. 

چه کاری می توان برای درمان برفک انجام داد؟

به پزشک اطلاع دهید. پزشک قرص های ضد قارچ تجویز می کند. اگر نوزاد را شیر می دهید پزشک برای شما نیز قرص تجویز می کند. در حین درمان، دست ها را حتما بشویید و اسباب بازی های نوزاد را نیزدر آب در حال جوش قرار دهید. 

برفک چگونه نوزاد را تحت تاثیر قرار میدهد؟

نوزاد به راحتی نمی تواند چیزی بخورد چون دهانش درد می کند.

فراموش کردن واکسن نوزاد سه ماهه

اگر فراموش کردید واکسیناسیون نوزاد را انجام دهید نگران نباشید. پزشک زمان دیگری برای واکسیناسیون مشخص می کند. 

آیا زمانی وجود دارد که نوزاد نیازی به دریافت واکسیناسیون  اضافی نداشته باشد؟

بله، هنگامی که نوزاد تب دارد یا سرما خورده است می توان واکسیناسیون را در زمان دیگری انجام داد.

به طور کلی اگر نوزاد مشکلات زیر را دارد قبل از زدن واکسن با پزشک مشورت کنید:

  • تب  و لرزشدید یا بیماری جدید
  • کمبود ایمنی بدن یا مصرف قرصی که با ایمنی بدن تداخل دارد.
  • بیماری صرع در نوزاد
  • تشنج
  • مصرف استروئید خوراکی به مدت بیش از دو هفته در سه ماه اخیر
  • واکنش شدید به واکسیناسیون مانند دمای بالاتر از چهل درجه سانتی گراد، گریه شدید و ...

اگر نوزاد من نارس باشد چکار باید بکنم؟

برای نوزاد نارس و نوزادی که کم وزن باشد، باید واکسیناسیون طبق برنامه ای که پزشک به مادر می دهد انجام شود.

 Joel Forman, MD. Your 3-Month-Old Baby’s Development.Updated on August 02, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو