«صباح العکیلی» تحلیل‌گر امور امنیتی در عراق، در واکنش به اقدام سفارت آمریکا در بغداد مبنی بر آزمایش سامانه پدافندی خود، گفت که دولت «مصطفی الکاظمی» باید با شفافیت موضع خود را در قبال استقرار سامانه پدافندی در داخل سفارت آمریکا بیان کند و بگوید که آیا این امر با موافقت آن صورت گرفته یا خیر؛ زیرا چنین اقدامی با عرف دیپلماتیک در تضاد است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: استقرار سامانه پدافندی پیشرفته در داخل سفارت آمریکا در بغداد یک امر نگران‌کننده است زیرا سفارت یک مقر برای هیأت دیپلماتیک است نه یک پایگاه نظامی و وظیفه حمایت از امنیت آن برعهده دولت میزبان است.

العکیلی افزود: استقرار این سامانه و انجام مانورهایی این‌چنین، فضایی از نگرانی را در میان شهروندان به ویژه ساکنان شهرهای اطراف منطقه سبز بغداد ایجاد می‌کند. لذا دولت باید به طور شفاف توضیح داد که آیا استقرار این سامانه دفاعی موشکی در داخل سفارت آمریکا با موافقت آن صورت گرفته یا خیر.

پیشتر «میثاق ابراهیم» نماینده ائتلاف الفتح عراق گفته بود: اقدام سفارت آمریکا در آزمایش سامانه پدافندی بدون اطلاع دولت مرکزی بیانگر ضعف دولت مصطفی الکاظمی است.

رسانه‌های عراق عصر شنبه از اقدام سفارت آمریکا در بغداد در آزمایش و راه اندازی سامانه دفاع هوایی در منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپلماتیک است، خبر دادند. این اقدام آمریکایی‌ها اعتراض طیف‌‌ها و گروه‌های عراقی را در پی داشت.