پیدا شدن یک مورد ابتلا به طاعون خیارکی در چین؛ به این بیماری مرگبار آشنا شوید

منبع: روزیاتو

113

1399/4/16

19:41


طاعون خیارکی

پس از پیدا شدن یک مورد مشکوک به طاعون خیارکی در منطقه مغولستان داخلی چین مراکز بهداشتی این ناحیه به حالت آماده باش درآمدند؛ طاعون خیارکی همان مرضی است که پاندمی مرگ سیاه را به وجود آورد.

این مورد مشکوک در شهری به نام Bayannur شناسایی شده که در شمال غربی پکن قرار دارد. طبق گزارشی که خبرگزاری رسمی چین شینهوا در این باره منتشر کرده است بیمارستانی که این فرد به آن مراجعه کرده بلافاصله مقامات فرمانداری را در مورد این بیمار مطلع کرده اند. روز گذشته و به دنبال پیدا شدن این فرد، مقامات محلی شهر Bayannur برای پیشگیری از شیوع طاعون خیارکی اعلام وضعیت هشدار سطح ۳ کردند.

شینهوا گزارش داده که این سطح هشدار تا پایان سال جاری به قوت خود باقی خواهند ماند. طاعون خیارکی توسط باکتری ها ایجاد می شود و از طریق نیش کک یا حیوانات آلوده به انسان منتقل می گردد؛ این بیماری یکی از مرگبارترین عفونت های باکتریال در تاریخ بشر است و در طول دوران شیوع مرگ سیاه در قرون وسطی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر را در اروپا از پای در آورد.

طاعون خیارکی یکی از سه شکل مختلف بیماری طاعون است که باعث تورم و درد بسیار شدید گره های لنفاوی می شود و علاوه بر آن، تب و لرز و سرفه را هم به همراه دارد.

طاعون خیارکی

مقامات بهداشتی Bayannur حالا از مردم درخواست کرده اند تا برای کاهش خطر انتقال انسان به انسان تب خیارکی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و از شکار یا خوردن حیواناتی که باعث این عفونت می شوند خودداری نمایند.

مقامات این شهر همچنین به مردم هشدار داده اند که هرگونه مرگ یا بیماری موش خرماهای کوهی را به آنها گزارش دهند؛ این جانور در برخی بخش های چین و کشور همسایه آن یعنی مغولستان به عنوان غذا مصرف می شود و خوردن آن تاکنون بارها باعث شیوع طاعون در این منطقه شده است.

طبق اعلام مورخان، موش خرمای کوهی عامل اصلی شیوع پاندمی طاعون پنومونی در سال ۱۹۱۱ بود که حدود ۶۳ هزار نفر در شمال شرقی چین را به کام مرگ کشاند. در آن زمان این جانور به خاطر پوست زیبایش شکار می شد که از آن در ساخت محصول مختلف نظیر کیف و لباس استفاده می گردید. در ادامه پوست این حیوانات مریض از همین طریق به خارج از مرزهای چین صادر شد و شیوع بیماری به موجب همین اتفاق گسترش پیدا کرد.

گفتنی است هفته پیش دو مورد قطعی از طاعون خیارکی در مغولستان پیدا شد؛ دو برادری که هر دویشان گوشت موش خرمای کوهی خورده بودند.
در ماه می گذشته نیز یک زن و شوهر اهل مغولستان نیز بعد از خوردن قلوه خام موش خرمای کوهی جان خود را به خاطر ابتلا به طاعون خیارکی جان خود را از دست دادند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو