آشنایی با حمام خان ، سنندج

آشنایی با حمام خان ، سنندج


منبع: تاپ تراول

226

1399/4/17

11:47


خرید بلیط هواپیما

حمام خان سنندج

حمام خان سنندج یکی از بناهای تاریخی استان کردستان با ویژگی‌های خاص معماری است .حمام خان حمامی است قدیمی متعلق به دوره قاجار در سنندج، که به دستور والی کردستان در بافت قدیمی شهر ساخته شدکه در ضلع شمالی بازار سرپوشیده سنندج و در مجاورت مسجدی به نام مسجد داروغه قرار دارد. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با حمام خان سنندج بیشتر آشنا شوید.

حمام خان سنندج

تاریخچه حمام خان

حمام خان در شهر سنندج، بنایی تاریخی و دیدنی در مجاورت مسجد داروغه بوده که از گذشته های دور تا به امروز با بازار سرپوشیده سنندج ارتباط تنگاتنگی داشته است. این حمام در مرکز محله های باستانی شهر قرار داشته و همین امر بر محبوبیت آن در بین گردشگران داخلی و خارجی می افزاید. حمام خان یکی از مکان های تاریخی شناخته شده شهر سنندج هست که در دوران حکمرانی امان الله خان اردلان، در سال 1220 هجری قمری ساخته شد.


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


حمام خان، پس از ساخت متحمل آسیب های بسیاری شد و همین امر آن را از حالت اولیه خود خارج کرد. به همین خاطر، در دوران حکومت فرهاد میرزای معتمدالدوله، این مکان مورد بازسازی قرار گرفت و تزئینات آهکی بدان اضافه شدند. حمام خان سنندج در تاریخ 25 اسفند 1378، تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و تا به امروز تلاش شده تا از این اثر تاریخی به بهترین شکل ممکن حفاظت شود.

حمام خان سنندج

معماری و تزئینات حمام خان

حمام خان سنندج به سبک حمام های ایرانی طراحی و ساخته شده و دارای بخش های مختلفی نظیر سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزینه، خلوتی، سرویس های بهداشتی و آب انبار اضافی هست. ترکیب بندی فضاهای حمام به همراه آب نماهای زیبا و استفاده از آب قنات برای استفاده، از مواردی بوده که سبب محبوبیت روز افزون این بنا در بین گردشگران داخلی و خارجی شده است.

حمام خان سنندج

در دو سکوی این حمام دو آب نما وجود داشته که به احتمال زیاد در حین عملیات مرمت حمام کشف شده اند. به طور کلی، حمام در بخش سرد دارای سه آب نما، در بخش حمام گرم دارای دو آب نما و در هر یک از خلوتی ها دارای آب نمایی مجزاست. کف حمام از سنگ مرمر خوش تراش پوشیده شده و سقف تمام فضاهای داخلی از ترکیب طاق و گنبد ساخته شده که همین امر سبب افزایش مقاومت بنا در برابر بلاهای طبیعی شد.

حمام خان سنندج

تخفیفان

هنر کاشیکاری ایرانی از هنرهای اصیلی هست که در ساخت حمام خان کاربرد داشته است. کاشی های این بنا که از بهترین نوع انتخاب شده اند، زیباترین طرح و رنگ را دارا هستند. نقاشی های کاشی ها شامل طرح حیوانات و گیاهان خصوصا طاووس بوده و نشان از ذوق و سلیقه معماران و سازندگان حمام تاریخی خان دارند.

دسترسی

این حمام از گذشته تاکنون با توجه به موقعیت خاص آن با بازار ارتباط نزدیک داشته است، راه‌های دسترسی به این بنا از طریق خیابان‌های انقلاب و طالقانی و از سمت میدان انقلاب امکان‌پذیر است.

حمام خان سنندج



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو