تولید ماسک در تلاطم امواج کرونایی / از راه‌اندازی وبسایت فروش اینترنتی تا افزایش قیمت‌ها

89

1399/4/17

11:53


همچنان ماسک با تمام حاشیه‌هایش، نخستین گزینه به‌منظور پیشگیری از انتقال و ابتلا به کرونا محسوب می‌شود و اخبار این اکسسوری جدید پوشش بر سر زبان‌هاست.

تولید ماسک در تلاطم امواج کرونایی / از راه‌اندازی وبسایت فروش اینترنتی تا افزایش قیمت‌ها

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ایران از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در زمره کشورهایی قرار داشت که توانست خیلی زود در مسیر طراحی و تولید ملزومات بهداشتی مورد نیاز به‌منظور مقابله با شیوع هر چه بیشتر این بیماری گام بردارد و در امر تولید ماسک ادعای خودکفایی کند.

بماند که حجم بسیاری از ماسک‌های تولیدشده به‌هیچ‌عنوان مبتنی بر پروتکل‌های بهداشتی نبودند و استفاده از آن‌ها نه‌تنها چاره‌ای برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس نبود که چه‌بسا اثرات مخربی بر پوست و فرایند تنفسی مردم داشت.

همچنان ماسک با تمام حاشیه‌هایش، نخستین گزینه به‌منظور پیشگیری از انتقال و ابتلا به کرونا محسوب می‌شود و اخبار این اکسسوری جدید پوشش بر سر زبان‌هاست.

به طور مثال، طی روزهای اخیر و در آستانه میلاد حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر حوزه ماسک که با حضور جمعی از مسئولان سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، از سایت تخصصی عرضه مستقیم و باقیمت مصوب "با ماسک" برای عرضه بدون واسطه ماسک به مردم سراسر کشور رونمایی شد.

مردم در همه نقاط کشور می‌توانند با ورود به وب‌سایت اینترنتی "با ماسک" به نشانی www.bamask.ir ماسک موردنیاز خود را تهیه و از طریق پست پس از مدت‌زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرند.

در خبری دیگر، جمشید گلپور دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت به‌تازگی از ممنوعیت صادرات ماسک به دلیل افزایش میزان تقاضا در داخل کشور خبر داده و گفته است مواد اولیه و پارچه متبلون متناسب با خط تولید و توان کارگاه‌ها، به تولیدکنندگان عرضه می‌شود و در این راستا کارگاه‌ها تحت نظارت فرایند تولید تا توزیع قرار می‌گیرند.

او با اشاره به مصوبه الزام استفاده از ماسک در کشور و با توجه به شرایط قرمز در برخی استان‌ها اذعان داشته که طبق مصوبه کارگروه، فعلاً صادرات انواع ماسک به خارج از کشور ممنوع اعلام شد چرا که اجباری شدن استفاده از ماسک در تمام تجمعات و ادارات هم‌زمان با موج دوم شیوع ویروس کرونا سبب شد دوباره بازار ماسک رونق پیدا کند.

خبری نیز مبنی بر افزایش قیمت ماسک منتشر شد. تولیدکنندگان ماسک ۲۰ روز پیش به فکر خالی کردن انبار ماسک بوده‌ و حاضر بودند حتی زیر قیمت تمام‌شده تولیدات خود را بفروشند اکنون با شروع موج دوم و اجبارهای قانونی برای پوشیدن ماسک، دوباره بازار سکه شد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که روز پنجشنبه یعنی سه روز پیش قیمت عمده ماسک سه لایه با پارچه ملت‌بلون ۱۲۰۰تومان بود اما اکنون ۱۷۰۰ فروخته می‌شود یا قیمت عمده ماسک FF۲ که به ماسک‌های فیلتردار نیز معروف است از ۴۷۰۰ تومان به ۶ هزار تومان رسیده است البته تمام این قیمت‌ها به‌شرط موجود بودن کالاست.

باوجود آنکه استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای و قابل‌شست‌وشو افزایش‌یافته و قسمتی از بازار را تأمین می‌کند اما قدرت کم بازدارندگی آن‌ها در مقابل ماسک‌های بهداشتی باعث شده که بیشتر افراد به دنبال ماسک‌های سه‌لایه و یکبار مصرف باشند.

و اما در خبری دیگر نیز یک شرکت خارجی با استفاده از موادی خاص در راستای تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی، پارچه‌های ضد کرونا را تولید می‌کند.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که پارچه‌ حاوی ذرات نقره که توسط شرکت نانوکس و با همکاری چند مرکز تحقیقاتی تولیدشده می‌تواند ویروس SARS-CoV-۲ را در مدت‌زمان دو دقیقه از بین ببرد. این پارچه قرار است برای تولید ماسک و لباس بیمارستانی استفاده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو