معنی ضرب المثل ” پارسال دوست امسال آشنا “

منبع: دانش‌چی

291

1399/4/17

12:50


آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل پارسال دوست امسال آشنا

معنی پارسال دوست امسال آشنا

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی پارسال دوست امسال آشنا یعنی چه؟

۱- یعنی قبلا با هم دوست صمیمی بودیم و خیلی همدیگر را می دیدیم اما الان ارتباطمان فقط در حد یک سلام و علیک است که فقط نشان دهیم با یکدیگر آشنا هستیم.

۲- مردم با کسی که چندین بار رفت و آمد می کنند یا حتی با یک بار ملاقات، آشنا می شوند. پس آشنا شدن با افراد خیلی پایین تر از صمیمی شدن با آنهاست. در این ضرب المثل که بصورت گلایه ای هم هست، یک دوست به دوست صمیمی اش که پس از مدت هاست از او خبر گرفته، گلایه می کند و می گوید: قدیم ها خیلی صمیمی تر و گرم تر بودی ( مثل یک دوست) اما حالا به یک سلام دادن کوتاه بسنده می کنی. ( مثل سلام دادن به یک فرد آشنا)

۳- جمله ای است که افراد به دوستان صمیمی شان با ناراحتی و کنایه وار به کار می برند تا او را متوجه کنند که از نبود طولانی مدتشان ناراحت اند.

۴- یعنی در گذشته خیلی به فکر ما بودی حالا چه شده که دیگر گرم نمی گیری؟

۵- گله ای است بین افرادی که دیر به دیر همدیگر را یاد می کنند درحالیکه قبلا یک لحظه هم از یاد هم غافل نمی شدند.

۶- گاهی این ضرب المثل را به شکل دیگری به کار میبرند و می گویند: پارسال دوست امسال غریبه؛ گلایه ای که در این ضرب المثل هست، از ضرب المثل قبلی بسیار شدیدتر است! درواقع این مَثل را به کسی می گویند که قبلا با او دوست صمیمی بوده و حالا حتی طوری رفتار می کند که انگار دیگران غریبه اند و او آنها را نمی شناسد! (یک جورایی نمک نشناس!)

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو