با نکات و قوانین سفته آشنا شوید

منبع: ساتین

154

1399/4/17

14:11


در قانون تجارت موارد مختلفی پیرامون فعالیت‌های تجاری وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. یکی از آنها سفته بوده که در کسب و کار تجاری بسیار مورد استفاده قرار گرفته و افراد برای خرید یا ضمانت به استفاده آن می پردازند.

اما در این مطلب قصد داریم شما را با با نکات و قوانین پیرامون سفته آشنا سازیم. ابتدا به تعریف سفته و سپس به سایر موارد آن می پردازیم.

سفته چیست؟

سفته یک سند تجاری بوده که طبق آن فردی متعهد می شود در زمانی معین مبلغی را پرداخت کند. در حقیقت سفته برای خطر نقل و انتقال پول و توسعه تجارت بین المللی توسعه چشمگیری یافت. البته امروزه از سفته به عنوان یک برگه اعتباری برای سرمایه گذاری کوتاه مدت به کار گرفته می شود.

همچنین باید بیان داشت که سفته در لغت به معنای چیزی است که از کسی عاریه، قرض یا در عوض چیزی بگیرند تا در شهر دیگر پس دهند هم به کار گرفته می شود. یکی از اسنادی که بانک ها در هنگام پرداخت وام از متقاضی طلب می کنند، سفته است. در این موقعیت بوده که آن را به عنوان یک برگه ضمانت یا اعتباری مورد استفاده قرار می دهند.

بنابراین با توجه به تعریف مورد اشاره با سفته است که فرد می توانند چیز قیمتی را از فرد دیگر به عاریه بگیرد. ناگفته نماند که سفته از سطح کیفری بالایی برخوردار است. بنابراین اگر در موعد مقرر مبلغ مشخص شده واریز نشود، حکم سنگینی برعلیه فرد ارائه دهنده سفته اعمال خواهد شد.

بیشتر بدانید: تامین دلیل چیست و به چه منظور انجام می‌شود؟

انواع سفته

سفته همانند برخی موارد در این زمینه انواعی دارد که برای موضوع خاصی به کار گرفته می شود. به طور کلی دو نوع سفته وجود دارد و آن سفته مفقودی و دیگری سفته تنزیلی است.

در سفته مفقودی همانطور که از نام پیدا است، موضوع مفقود شدن سفته مطرح بوده و در این زمینه سفته گم می شود.  بنابراین در صورت گم شدن سفته در نزد دارنده، وی بایستی به دادسرا مراجعه نموده و ضمن اعلام مشخصات آن، اعلام مفقودی آن را اعلام کرده و صادرکننده را ملزم به صدور  مجدد سفته می کند.

در سوی دیگر سفته تنزیلی هم وجود دارد که در برخی موارد، دارنده سفته، نمی تواند تا زمان سررسید موعد پرداخت سفته صبر کند دراین حالت می تواند سفته خود را به قیمت کمتراز وجه درج شده در آن  و در قبال مبلغ کمتری به بانک  دهد به این عمل تنزیل سفته می گوییم.

بنابراین هر یک از سفته های فوق موارد مختلفی را دربرگرفته و برای مواقعی یاد می شود. البته برای رفع مشکلات سفته تنزیلی باید راه های خاص خود را به کار گیرید و در سفته مفقودی برگه ممکن است گم شود.

سفته

در چه شرایطی سفته صادر می شود؟

سفته در هر شرایطی صادر نمی شود و باید آن را برای مواقع خاصی در نظر گرفت. بنابراین نباید در هر شرایطی سفته را به کار گرفت زیرا پیگیری کیفری آن مجازات سنگینی به دنبال دارد و باید در مواقع خاصی این برگه تجاری را به کار گرفت.

در شرایطی می توان سفته را صادر کرد که کار به صورت قانونی باشد و برای عملیات تجاری غیرقانونی نمی توان سفته صادر کرد.  بنابراین اگر شرایط قانونی فراهم نیاید، سفته ای هم صادر نخواهد شد و اگر فرد در این شرایط سفته صادر نماید، پیگیری کیفری متوجه آن خواهد شد.

سفته یکی از برگه های اعتباری تجاری بوده که بسیار حکم سنگینی می تواند برای آن اعمال شود. بنابراین باید دقت لازم را به خرج داد.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های وکیل پایه یک دادگستری خوب چیست؟

نکات تنظیم سفته

برای تنظیم سفته باید نکاتی رعایت شود در غیر این صورت نمی توان آن را تنظیم نمود. برای تنظیم سفته باید در آن مواردی را ذکر کرد که از جمله باید به مبلغ، نوشتن نام گیرنده و درج امضا اشاره کرد. در زمینه تاریخ باید به دو نوع تاریخ صدور و پرداخت سفته اشاره کرد.

بنابراین برای حسن انجام کار لازم است که در هنگام تنظیم سفته به تاریخ حتما اشاره شود. دو تاریخ صدور و پرداخت که اگر پر نشود، نشان از عدم حسن انجام کار بوده و سفته تایید نخواهد شد.

در سوی دیگر حین تنظیم سفته باید نام گیرنده دقیقا مشخص شود. زیرا در غیر این صورت سفته در وجه فرد بدون هویت بوده و در این بین تایید شده نیست. ذکر نام گیرنده موجب خواهد شد که طلبکار سفته مشخص شده باشد.

دیگر مورد درج امضا است. به نوعی برای هر سند تجاری باید امضا درج شود و سفته نیز یکی از آنهاست. با درج امضا یا مهر بدهکار تایید می کند که رسما به طلبکار باید بدهی پرداخت کند. مبلغ بدهی نیز در برگه موردبحث نوشته شده و در این بین مشخص می‌سازد که باید در تاریخ مشخص مبلغ را به طلبکار پرداخت نماید.

در غیر این صورت پیگیری کیفری متوجه آن خواهد شد و حکمی برعلیه فرد صادر می شود.

سفته

حتما بخوانید: چگونه یک مشاور حقوقی برای انجام حقوق سفته پیدا کنیم؟

سفته را از کجا باید تهیه کرد؟

سفته از جمله سندهای تجاری است که در هر جایی می توان آن را تهیه کرد. از دکه های فروش روزنامه گرفته تا بقالی ها، اما این نکته بسیار اهمیت داشته که از مکان های معتبر سفته تهیه شود در غیر این صورت هزینه ای گزاف را برای تهیه آن پرداخت کرد.

سفته اگرچه به راحتی قابل تهیه است اما اگر مبلغ درون آن پرداخت نشود، جرایم سنگینی داشته و فرد صادر کننده متوجه حکم سنگینی خواهد شد. بنابراین باید احتیاط لازم را به خرج داد و می بایست که پرداخت در موعد مقرر انجام گیرد.

قیمت سفته چگونه مشخص می  شود؟

سفته قیمت بداهه ای نداشته و هر سفته قیمتی معادل سه هزارم مبلغ اسمی درج شده درون سفته دارد. برای مثال برای یک سفته یک میلیون ریالی باید سه هزار ریال پرداخت کرد. بنابراین باتوجه به این فرمول باید برای هر سفته قیمتی در نظر گرفته و پرداخت کرد.

این نکته قابل توجه است که از هر مکانی نباید سفته تهیه کرد زیرا برخی مکان ها ممکن بوده غیرقانونی باشند و سفته جعلی را ارائه دهند که عواقب سنگینی داشته و دردسرساز است. گذشته از آن مبلغ بالایی هم باید پرداخت کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو