خواص گلابی و مهمترین فواید مصرف این میوه خوشمزه

خواص گلابی و مهمترین فواید مصرف این میوه خوشمزه


منبع: آرگا

150

1399/4/17

14:21


گلابی یکی از میوه های شناخته شده در سراسر جهان است. این میوه خوشمزه در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. از جمله مهمترین خواص گلابی, درمان بیماری دیابت می باشد. مصرف این میوه به زنان باردار نیز توصیه می شود.

گلابی یکی از بسیار خوشمزه و معطر است که طرفدار زیادی دارد. این میوه شیرین و آبدار از قدیم به عنوان ملین کاربرد داشته است. این میوه پرکالری سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مهم است, در حالی که هیچ گونه چربی و کلسترول ندارد. در این مطلب به فواید گلابی و مهمترین فواید مصرف آن می پردازیم.

خواص گلابی این میوه شیرین و آبدار

گلابی مانند دیگر میوه ها نقش مهمی در سلامت بدن دارد و از فواید شگفت انگیزی برخوردار هستند شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد از فواید آن اطلاعی نداشته باشید، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خواص گلابی

۱. کاهش وزن

فلاونوئیدها و فیبرهای خوراکی از جمله مهمترین مواد مغذی موجود در گلابی هستند. از آن جایی که مصرف میوه ها و سبزیجات میل سیری در افراد را افزایش داده و کم کالری هستند می توانند در کاهش وزن کمک کنند. مصرف منظم گلابی نیز می تواند در کاهش وزن موثر باشد. در واقع یکی از مهمترین خاصت های گلابی, درمان چاقی ناشی از فیبر بالای موجود در آن است. همچنین مصرف این میوه خوشمزه در کنار داشتن برنامه غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان, فشار خون بالا, دیابت و بیماری های قلبی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

گلابی به دلیل داشتن مقادیر فراوانی ویتامین C و مس نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و در نتیجه بدن را برای مبارزه با بیماری های مختلف آماده می کند.

خاصیت گلابی بر سلامت بدن

۳. پیشگیری از بیماری های قلبی

وجود مقادیر زیادی فیبر در گلابی آن را به یک میوه شگفت انگیز جهت جلوگیری از بیماری های قلبی تبدیل کرده است و در واقع مصرف روزانه گلابی سبب کاهش پنجاه درصدی خطر ابتلا به سکته مغزی می شود.

۴. کاهش التهاب

گلابی به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و فلاونوئیدی به درمان التهاب بدن از جمله : نقرس، آرتریت رماتوئید و بیماری های مشابه کمک کرده و همچنین درد های ناشی از التهاب را کاهش می دهد.

فواید بی نظیر گلابی

۵. افزایش سطح انرژی

گلابی دارای مقادیر فراوانی قند می باشد که سبب افزایش انرژی در شما می شود زیرا قند آن بلافاصله توسط بدن جذب و به انرژی تبدیل می شود.

۶. پیشگیری از گرما زدگی

گلابی سرشار از آب است به همین خاطر مصرف آن در تابستان با هیدراته کردن بدن از ایجاد گرما زدگی پیشگیری می کند از این رو، مصرف آن در تابستان توصیه می شود.

فواید شگفت انگیز گلابی

۷. سلامت چشم

گلابی به خاطر دارا بودن مقادیر فراوان ویتامین C، ویتامین A، مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدان به سلامت چشم کمک زیادی می کند و بر اساس تحقیقات انجام شده قوه بینایی را بهبود می دهد.

۸. رفع کم خونی

گلابی دارای مس و آهن است به همین دلیل با بهبود جریان خون به درمان کم خونی و عوارضی ناشی از آن از جمله : ضعف عضلات، خستگی و نقص عملکرد شناختی کمک زیادی می کند.

بررسی خواص باورنکردنی گلابی

۹. درمان بسیاری از بیماری ها

گلابی با رادیکال های آزاد و مضر بدن و آسیب های ناشی از آن ها مقابله می کند. به همین دلیل از گذشته تا به امروز در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود.

۱۰. گلابی برای کودکان

این میوه خوشمزه برای از شیر گرفتن کودک بسیار مناسب است و می تواند سیستم ایمنی بدن آن ها را تقویت کند. به علاوه گلابی به دلیل داشتن کالری بالا می تواند میوه مناسبی برای کودکانی باشد که از چاقی رنج می برند.

۱۱. خواص گلابی برای زنان باردار

فواید بی شمار گلابی باعث شده است این میوه یکی از بهترین میوه ها برای زنان باردار به شمار رود. خاصیت گلابی برای زنان باردار به شرح زیر است.

فواید گلابی برای زنان باردار

  • گلابی منبع خوبی از فیبر خوراکی محسوب می شود. بنابراین گزینه خوبی برای درمان یبوست در طی بارداری به شمار می رود. در طی بارداری به دلیل مصرف مکمل های آهن, یبوست شایع است. بنابراین باید رژیم غذایی سرشار از فیبر باشد تا این مسئله ناراحت کننده نشود. تنها یک گلابی شامل ۷ گرم فیبر و ۲ گرم پکتین است. پکتین نیز فیبر محلول است که به هضم غذا کمک می کند.
  • گلابی منبع خوبی از ویتامین C محسوب می شود. یک گلابی حاوی ۱۰ میلی گرم از این ویتامین است. زنان باردار روزانه به ۸۵ میلی گرم از این ویتامین نیاز دارند. بنابراین بخشی از این ویتامین را می توان با گلابی تامین نمود. از جمله فواید گلابی ناشی از این ویتامین می توان به مقابله با عفونت ها در طی بارداری اشاره کرد. به علاوه ویتامین C به جذب بیشتر آهن کمک می کند. بنابراین از این جهت برای بارداری می تواند مفید باشد.
  • یک گلابی بزرگ حاوی ۱۴ میلی گرم فولات است. مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم فولات در بارداری ضروری است. فولات از نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری می کند. از این رو یکی از ضروری ترین مواد معدنی در طی بارداری محسوب می شود. به همین دلیل یکی از مهمترین فواید گلابی برای بارداری, تامین بخشی از فولات می باشد.
  • گلابی سرشار از مواد معدنی مانند فسفر، مس و پتاسیم است. این در حالی است که این میوه مقادیر کمی نیز کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم و کلسیم دارد. از این رو مصرف گلابی برای زنان باردار بسیار مفید است.
  • گلابی به رفع حالت تهوع در بارداری کمک می کند. این میوه می توان در درمان ناراحتی های معده و استفراغ موثر باشد.

۱۲. خواص مصرف گلابی برای پوست

فواید گلابی برای پوست

فیبرهای موجود در گلابی از آسیب های پوست جلوگیری می کنند. گلابی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مهم در رفع چین و چروک صورت و پیری زودرس پوست موثر است. همچنین یکی از مهمترین فواید گلابی برای پوست, تعدیل چربی پوست است. از این رو به عنوان درمان کننده پوست چرب به شمار می رود. این مسئله منجر به درمان جوش و آکنه می شود. به علاوه از گلابی می توان به عنوان مرطوب کننده و آب رسان قوی پوست استفاده نمود. این میوه به دلیل فواید ضد التهابی خود, می تواند در کاهش و درمان التهابات پوستی موثر باشد.

  • به منظور کنترل چربی پوست می توانید از گلابی کمک بگیرید، یک عدد گلابی را خرد کرده سپس داخل مخلوط کن قرار دهید و به آن آب یک عدد لیمو ترش تازه را بیافزایید سپس خمیر به دست آمده را بر روی صورت بمالید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد بشویید.
  • گلابی برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه گزینه بسیار مناسبی است می توانید مقداری خامه و عسل به گلابی پخته و له شده بیافزایید سپس ماسک حاصل را بر روی پوست تان قرار دهید و پس از زمان پانزده دقیقه با آب سرد بشویید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه از این ماسک روزی سه بار استفاده نمایید.

۱۳. شگفت انگیز گلابی در درمان دیابت

خواص گلابی

گلابی به دلیل داشتن منابع فیبری قوی, در کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا موثر است. امروزه مطالعات بسیاری نشان داده است فیبر موجود در مواد غذایی طبیعی نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن و تنظیم التهاب آن دارد. این مسئله منجر به کاهش خطر ابتلا به التهابات بدن از جمله بیماری های قلبی عروقی, دیابت, سرطان و چاقی می شود. به علاوه وجود فیبر بالا در گلابی باعث ثبات قند خون می شود. در نتیجه یکی از مهمترین خاصیت های گلابی, پیشگیری از بیماری دیابت است. این مسئله در حالی است که گلابی می تواند در درمان دیابت نیز موثر باشد.

بررسی ارزش غذایی گلابی در صد گرم

  • کالری : ۵۷
  • چربی : ۰.۱ گرم
  • پروتئین : ۰.۴ گرم
  • فیبر : ۳.۱ گرم
  • کربوهیدرات : ۱۵ گرم
  • قند : ۱۰ گرم

فواید گلابی بر سلامت بدن

سخن پایانی

کنترل سطح قند خون, پیشگیری از پوکی استخوان, بهبود عملکرد هضم غذا, درمان تب و تنگی نفس و تسکین مشکلات گلو از دیگر خواص گلابی هستند. این خواص باعث شده است گلابی یکی از محبوب ترین میوه ها در میان افراد به شمار رود، به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو