کمپانی فراری حق مالکیت برند گرانقیمت ترین خودرو کلاسیک جهان را از دست داد

کمپانی فراری حق مالکیت برند گرانقیمت ترین خودرو کلاسیک جهان را از دست داد


منبع: روزیاتو

92

1399/4/17

14:45


کمپانی ایتالیایی فراری که بسیاری از ابرخودروهای یک قرن اخیر را ساخته در یک دعوای حقوقی بخشی از حق مالکیت خود بر طراحی خاص خودرو مشهور ۲۵۰ GTO که در دهه ۱۹۶۰ طراحی و به فروش می رسید را از دست داده و بدین ترتیب راه برای مدل های مشابه و کپی شده از این طرح توسط کمپانی های دیگر باز شده است. خودرو بسیار زیبا و افسانه ای ۲۵۰ GTO بین سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تولید شده و به یاد ماندنی ترین و خاص ترین طراحی کمپانی فراری است که در آن دوره توسط مشهورترین و بهترین رانندگان مسابقات اتومبیلرانی به کار گرفته شد.

فراری 250 GTO

از این مدل تنها ۳۹ دستگاه ساخته شده و به همین دلیل قیمت هر دستگاه از این خودرو کلاسیک ممکن است به ۵۰ میلیون پوند نیز برسد. فراری حق مالکیت طراحی باریک این خودرو را تا همین اواخر به طور کامل در اختیار داشت اما اینم کمپانی ایتالیایی تولید کننده خودروهای لوکس اسپرت و مسابقه ای بدنبال شکایت حقوقی یک کمپانی خودروسازی که آن هم در شهر مودنا، ایتالیا مستقر است، دیگر مانند گذشته نمی تواند از حق مالکیت مطلق خود بر گران قیمت ترین خودرو کلاسیک جهان دفاع کند. با این وجود حق مالکیت فراری از این برند برای تولید خودروهای اسباب بازی همچنان باقی است.

فراری 250 GTO

کمپانی Ares Design از فراری به دادگاه حمایت فکری اتحادیه اروپا شکایت کرده با این ادعا که فراری برند مورد مناقشه را به مدت ۵ سال مداوم مورد استفاده واقعی قرار نداده است. بر اساس اسناد EUIPO ، وکلای کمپانی Ares Design ادعا کرده اند که برند مورد مناقشه که فراری از سال ۲۰۰۸ مالکیت آن را در اختیار دارد با نیت منفی به ثبت رسیده تا کمپانی های دیگر نتوانند خودروهای اسپرت مشابه تولید و به فروش برسانند. آن ها می گویند که فراری از سال ۱۹۶۴ این برند و طراحی را مورد استفاده قرار نداده و زمانی که در سال ۲۰۰۷ برای ثبت این برند به نام خود و درخواست حق مالکیت مطلق خود درخواست داده اند، در فکر استفاده از آن نبوده اند.

فراری 250 GTO

فراری 250 GTO

بدین ترتیب دادگاه ادله این کمپانی طراحی خودرو را بجا دانسته و بدین ترتیب راه برای کمپانی های دیگر به منظور ساخت خودروهایی مشابه از فراری ۲۵۰ GTO هموار شده است. سال گذشته نیز یک دعوای حقوقی مشابه بین این دو کمپانی درگرفته بود که در نهایت دادگاه بولونیا به این نتیجه رسید که خودرو فراری ۲۵۰ GTO یک اثر هنری بوده و قابل تقلید و بازتولید نیست. خودروهای باقیمانده از این مدل جزو گرانقیمت ترین خودروهای موجود در کلکسیون های شخصی و حراج ها هستند. گران قیمت ترین مورد از این خودرو کلاسیک در سال ۲۰۱۸ به مبلغ ۵۲٫۳ میلیون پوند توسط دیوید مک نیل، مدیرعامل کمپانی WeatherTech و از کلکسیون داران مشهور خودروهای فراری، در یک معامله خصوصی خریداری شد.

بیشتر بخوانید: پیدا شدن ماشین فراری F40 یک میلیون دلاری پسر صدام حسین در اربیل

مشخصات فنی «فراری» قرمز پلاک شده در ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو