آژیر خطر کرونا در تهران به صدا در آمد!

آژیر خطر کرونا در تهران به صدا در آمد!


49

1399/4/17

15:32


بی‌توجهی به هشدارها و نادیده گرفتن اصول بهداشتی باعث شده تا بیمارستان‌های تهران با افزایش حجم مبتلایان به بیماری کرونا مواجه باشند، موضوعی که زنگ خطر شیوع کرونا در این شهر را به صدا در آورده است.

آژیر خطر کرونا در تهران به صدا در آمد!

به گزارش خبرنگار بهداشت نیوز، روز گذشته علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به آمار نگران کننده تعداد مبتلایان در کلانشهر تهران، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد افرادی که در مراکز درمانی استان به عنوان مبتلایان جدید بستری شده‌اند به  ۵۳۴ بیمار می‌رسد که نسبت به روزهای گذشته یکی از بالاترین آمارهای اعلامی است. در این مدت ۸۴ بیمار نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری شده‌اند و از کسانی که به بخش‌های بهداشتی و درمانی به شکل سرپایی مراجعه کرده‌اند 8.5 درصد نیاز به بستری داشته‌اند.

زالی تعداد بیماران ترخیص شده را ۴۲۰ نفر عنوان کرد و گفت: این آمار در تهران نشانگر افزایش تعداد مبتلایان است و شرایط در استان تهران کماکان نگران کننده، بی ثبات و ناپایدار است.

اما نکته قابل تامل بالارفتن ناگهانی آمار بیماران بستری در شهر تهران است، موضوعی که طی روزهای اخبر نگرانی مسوولان شهر را در پی داشته است و در همین راستا محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ما با اجرای طرح ترافیک در تهران مخالف هستیم، زیرا در این ساعت میزان تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس بیشتر شده است. درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مردم در مترو از ماسک استفاده می‌کنند، اما فاصله گذاری اجتماعی در مترو عملا امکان پذیر نیست. براساس مصوبه ستاد ملی کرونا اختیارات در زمینه اعمال محدودیت‌ها به استانداری و دانشگاه‌ها داده شده است و باید پروتکل‌های بهداشتی در واحد‌های صنفی کسب و کار به طور دقیق رعایت شود‌.

اما نباید از این نکته غافل شد که صرفا هشدار درباره رعایت نکات بهداشتی کارساز نبوده و نقش نظارتی وزارت بهداشت نباید به فراموشی سپرده شود.

آژیر خطر کرونا در تهران به صدا در آمد!

*فوت 70 نفر در تهران

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز طی اظهاراتی با ابراز نگرانی درباره وضعیت شیوع بیماری کرونا در شهر تهران گفت: روز گذشته 70 نفر در شهر تهران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، اتفاق تلخی که نشأ آن را می‌توان در بازگشایی هیجانی اماکن عمومی و رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط مردم جست‌وجو کرد.

*تهران تخت خالی ندارد

اما یکی دیگر از موضوعات نگران‌کننده موضوع پر شدن تخت‌های بیمارستانی در شهر تهران بوده است به طوری که رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار داد که تخت خالی برای پذیرفتن مبتلایان جدید در پایتخت وجود ندارد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: بیماران در پارکینگ نگهداری نمی‌شوند؛ تصویری که منتشر شده‌است تصویر قسمتی است که بیمارستان در آنجا سایه بان زده و کپسول اکسیژن قرار داده‌است و تا زمانی که تخت‌های بستری خالی شوند و بیماران بتوانند به درون بخش منتقل شوند، حداقل در آنجا بتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند.

طبرسی ادامه داد: از آنجا که به دلیل سرایت ویروس کرونا به دیگران، نمی‌توان بیمار مبتلا به کرونا را به فضای بسته منتقل کرد برای همین در فضای آزاد این سایه بان‌ها زده‌شده‌است تا پس از خالی‌شدن تخت ها، بیماران به بخش‌ها منتقل شوند. وقتی تعداد بیماران از یک سطحی فراتر می‌رود، طبیعتاً نمی‌توان آن را کنترل کرد.

آژیر خطر کرونا در تهران به صدا در آمد!

*گل به خودی دقیقه 90!

این روز‌ها اگرچه وزیر بهداشت کمتر جلوی دوربین‌ها حاضر می‌شود اما انگار آخرین هشداریهای او درباره احتمال گل خوردن از کرونا در دقیقه ۹۰ به حقیقت پیوسته‌است. سعید نمکی که طبق آخرین اظهار‌نظرش، بنا بود اگر اجرای طرح ترافیک حتی یکی دو درصد هم بار حمل و نقل عمومی را افزایش دهد، شخصاً وارد عمل شود و بدون تعارف با کسی لغو اجرای طرح ترافیک را برگرداند، حالا مدتی است در برابر رسانه‌ها ظاهر نشده و اظهار‌نظر رسمی نداشته‌است و به‌رغم افزایش چشمگیر بار مسافران حمل و نقل عمومی هیچ واکنشی ندارد و خبری از اظهارنظرهای او در این شرایط بحرانی نیست هرچند این روز‌ها با رشد آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا مردم بیش از پیش نیازمند حضور و اطلاع‌رسانی آقای وزیر هستند.

تدبیر دولت برای مهار کرونا هم به توصیه‌های بهداشتی محدود شده و کسب رتبه نهم مرگ و میر دنیا هم انگار دلیل محکمی برای بازنگری در بازگشایی‌ها و نظارت بیشتر بر فعالیت اماکن پر تردد نیست.

*تشدید شیوع کرونا در جامعه

برای بررسی وضعیت شیوع کرونا در تهران با یکی از اساتید اپیدمیولوژی گفت‌وگو کردیم؛ حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اینباره به بهداشت نیوز گفت: نباید فراموش کنیم که هرچه تماس‌ و تعاملات اجتماعی بیشتر باشد باشد، قطعا شانس انتشار ویروس نیز بیشتر می‌شود؛ یعنی اگر صد نفر مبتلا شوند، یک نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهد.حالا اگر سرعت گسترش اپیدمی بیشتر شده و عده زیادی با یکدیگر تماس داشته و مبتلا شوند به همان نسبت نیز میزان مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه، متخصصان قبالا بارها هشدار داده‌ بودند که شرایط و وضعیت شیوع کرونا در حال خراب شدن است. بنابراین، خیلی اتفاق غیر منتظره‌ای رخ نداده است ما از ماهها  قبل گفتیم که شرایط، شرایطی نیست که بتوان به آن دلخوش کرد.

*حاشیه تهران، پر خطرتر از مرکز

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که کدام مناطق تهران با وضعیت شدیدتر این مواجه هستند توضیح داد: مناطق شهرهای حاشیه‌ای شهر تهران یکی از پرخطرترین مناطق است، طبیعتا هر چقدر رعایت موارد محافظتی در هر نقطه‌ای کمتر باشد انتظار داریم شدت گسترش و افزایش مبتلایان به کرونا بیشتر باشد. مناطق شهرهای حاشیه‌ای شهر تهران یکی از پرخطرترین مناطق است؛ البته در اپیدمی‌ها وظیفه و حقی نداریم وحشت عمومی ایجاد کنیم؛ برای نمونه اگر بگوییم فلان شهری در استان تهران منطقه‌ خطرناک است، قبل از اینکه خودمان برنامه‌ریزی و آمادگی برای کنترل ایجاد کرده باشیم، این موضوع باعث ایجاد آشفتگی اجتماعی می‌شود که این به نفع مردم، جامعه و اپیدمی نیست.

وی تصریح کرد: در قرون گذشته وقتی اپیدمی‌ها می‌آمدند چون نظام‌های اجتماعی مدون نبود و دانش پزشکی و بهداشتی بشر بسیار محدود بود، اپیدمی‌ها به شکل طبیعی می آمدند و به شکل طبیعی می‌رفتند؛ یعنی آنقدر افراد را آلوده کرده و می‌کشتند که به حدی برسد که خود بخود این اپیدمی خاموش شود، اما اکنون علم پیشرفت کرده و ما در آن شرایط قرار نداریم که اجازه دهیم جان مردم به آسانی از دست برود.  نظام‌ها و رفتارهای اجتماعی ما بسیار پیچیده تر شده و نمی‌شود الزاما مردم را مقصر دانست؛ مردم به شرایطی که برای آنها تعریف می‌شود و مواجه هستند نگاه می‌کنند.

آژیر خطر کرونا در تهران به صدا در آمد!

*بدون رعایت بهداشت کرونا کنترل نمی‌شود

سوری گفت: وقتی شما مجبور هستید برای امرار معاش روزانه و دریافت خدمات لازم از خانه خارج شوید، کار کنید و در تجمعات قرار گیرید طبعی است احتمال ابتلا بالا می‌رود؛ بنابراین وظیفه نهادهاست که فضایی را تدارک ببینند که این احتمال را به حداقل برساند. عادی سازی شرایط یعنی اینکه مردم هرکاری که می‌خواهید انجام دهید؛ بنابراین فقط با توصیه و خواهش نمی‌توان انتظار داشت تا اپیدمی کنترل شود.

به گزارش بهداشت نیوز، نباید فراموش کنیم که بیماری کرونا همچنان درمان قطعی ندارد و به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ما هنوز یک سال تا رسیدن به واکسن این بیماری منحوس فاصله داریم اما در حال حاضر بر اساس توصیه کارشناسان تنها روش موثر پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی است؛ موضوعی که متاسفانه همچنان برخی افراد جامعه نسبت به آن بی‌توجه هستند اما نباید فراموش کردن همه افرادی که امروز روی تخت بیمارستان به سختی نفس می‌کشند نیز هیچوقت فکرش را نمی‌کردند که کرونا به سراغ آنها برود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو