برنامه آژانس هندی بر آماده‌سازی واکسن کرونا در ماه آینده

41

1399/4/17

15:56


برنامه آژانس هندی بر آماده‌سازی واکسن کرونا در ماه آینده

سلامت نیوز: سرعت واضحی که یک آژانس دولتی هند در ساخت، آزمایش و تأیید یک واکسن خانگی COVID-19 دارد، باعث ایجاد همهمه ای در بین دانشمندان در هندوستان شده، که به طور فزاینده ای تحت تاثیر این ویروس جدید در خارج از کشور قرار دارند. منتقدین می گویند نامه ای که روز جمعه در توییتر منتشر شده حاکی از آن است که اولین واکسن ها تا ۱۵ اوت به بازار می آیند که همین امر باعث می شود زمان بسیار کمی برای آزمایش مناسب این واکسن باقی بماند. آکادمی علوم هندوستان این جدول زمانی را “غیر منطقی و بدون سابقه” می نامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، شش شرکت هندی در حال تولید واکسن COVID-19 هستند. هفته گذشته، دولت هند به دو تن از آنها، Bharat Biotech و Zydus Cadila ، اجازه شروع کارآزمایی بالینی انسانی I و II از پیشرفته ترین واکسن های خود به نام های کوواکسین و ZyCov-D را داد.

برای کوواکسین، Bharat Biotech با انستیتوی ملی ویروس شناسی، که بخشی از شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) است، همکاری دارد. (این شرکت به طور جداگانه کاندیداهای واکسن COVID-19 را با همکاری دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا و دانشگاه ویسکانسین ، مدیسون انجام می دهد.)

به گفته بالرام بالگاوا، مدیرکل ICMR ، “پیش بینی می شود که واکسن برای استفاده در بهداشت عمومی حداکثر تا ۱۵ اوت سال ۲۰۲۰ پس از تکمیل آزمایشات کلینیکی انجام شود.” وی از بیمارستانها خواست که سریعاً همه مصوبات واکسن را ردیابی کنند و آماده ثبت نام شرکت کنندگان باشند، وی افزود: “عدم رعایت مهلت زمانبندی شده بسیار جدی است.”

اما بسیاری از دانشمندان می گویند واضح است واکسنی که در کمتر از ۲ ماه دیگر بصورت موثر و کارآمد تولید شود، پوچ است. “آنت باان”، یک پژوهشگر انجمن بین المللی زیست شناسی، می گوید: “به دانش من، چنین مسیرپر شتابی هرگز برای تولید هر نوع واکسنی انجام نشده است.” این جدول زمانی “خطرات بالقوه را متحمل می شود و توجه کافی به رویه های ایمنی مورد نیاز را ندارد”.

وی گفت: “در آزمایش های بالینی نمی تواند عجله کرد”. یکی دیگر از محققان معتقد است که حتی در صورت تسریع، آزمایش های مرحله I و مرحله دوم حداقل ۵ ماه زمان لازم است. به گفته ی او طول دوره ی کارآزمایی مرحله ی سوم به عوامل مختلفی، از جمله تعداد افراد ثبت نام شده و تصمیم گیری توسط هیئت نظارت بر ایمنی داده ها، بستگی دارد که احتمالاً حداقل ۶ ماه دیگر هم به زمان تولید واکسن اضافه خواهد شد. وی می گوید: “مقاصد ICMR ممکن است خوب باشد اما روند آن ضعیف شده است و خطر آن وجود دارد که بتواند تولید واکسن را مختل کند.”

ICMR در بیانیه ای در روز شنبه گفت که نامه بهارگاوا “به معنای قطع نوارهای قرمز غیر ضروری، بدون گذر از هرگونه فرآیند لازم، و سرعت بخشیدن به استخدام شرکت کنندگان است.”

آژانس ادعا می کند: “در مواجهه با ماهیت بی سابقه بیماری همه گیر COVID-19 و جابجایی متعاقب آن از زندگی عادی، سایر کاندیداهای واکسن در سراسر جهان به همین ترتیب سریع دنبال شده اند.” در واقعیت، هیچ کشور دیگری برنامه ای برای تسریع تولید این واکسن اعلام نکرده است، و ICMR توضیح نداده که چگونه می توان روند کار را تسریع کرد.

هند مشتاقانه منتظر تولید واکسن COVID-19 است. این کشور پس از ایالات متحده و برزیل، از روسیه به عنوان کشوری که دارای سومین تعداد پرونده است، پیشی گرفت.

به طور معمول، احتمال موفقیت واکسن در مرحله بالینی حدود ۷٪ است و برای واکسن هایی که به آزمایشات بالینی می رسند، به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد.

منبع: www.sciencemag.org

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو