درمان کهیر با روش های مختلف گیاهی و دارویی

درمان کهیر با روش های مختلف گیاهی و دارویی


منبع: آرگا

338

1399/4/17

16:10


کهیر یکی از ناراحتی های پوستی است که ممکن است با خارش و سوزش و التهاب همراه باشد. خوشبختانه داروهای گیاهی و شیمیایی بسیاری برای درمان کهیر وحود دارند. همچنین با کنترل استرس می توان از این عارضه پوستی پیشگیری کرد.

کهیر یکی از بیماری های آلرژیک پوستی است که به صورت برجستگی های قرمز رنگ و خارش دار روی پوست و یا تاول بر روی آن بروز می کند. روش های مختلف دارویی و گیاهی وجود دارند که می توانند در پیشگیری و بهبود کهیر موثر باشند.

روش های مختلف گیاهی و دارویی درمان کهیر

درمان کهیر

کهیر یک واکنش آلرژیک بدن است که در نتیجه آزادسازی سلول های هیستامین در بدن ایجاد می شود. هیستامین ها مواد شیمیایی هستند که منجر به نشت مایع از عروق خونی به عمیق ترین لایه های پوست می شوند. تنها برخی از افراد مبتلا به کهیر می شوند, این در حالی است که بسیاری از افراد این واکنش آلرژیک را تجربه نمی کنند. علت این مسئله هنوز مشخص نشده است. عوامل متعددی سبب تحریک کهیر می شوند. نور خورشید، گرما، سرما، فشار، استرس، عفونت های ویروسی یا برخی از داروها از جمله این عوامل هستند. حساسیت به هر چیزی مانند برخی از مواد غذایی و یا شرایط آب و هوایی می تواند سبب بروز کهیر در برخی از افراد شود. خوشبختانه بهبود کهیر به راحتی صورت می گیرد و یک آنتی هیستامین ساده می تواند به کاهش واکنش آلرژیک که سبب بروز کهیر شده, کمک کند. مهمترین عوارض جانبی آنتی هیستامین ها, خواب آلودگی می باشد.

علاوه بر داروی آنتی هیستامین, مواد گیاهی و خانگی بسیاری وجود دارد که در تسکین و کاهش علایم کهیر موثر است. از جمله روش های موثر در بهبود کهیر, استفاده از حمام سرد و یا کمپرس سرد می باشد. در واقع سرما موجب منقبض شدن رگ های خونی و بلوک انتشار بیشتر هیستامین ها می شود. همچنین برای از بین بردن خارش ناشی از کهیر می توانید در آب حمام بلغور جو دوسر اضافه کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار گیرید.

آنتی هیستامین ها

یکی دیگر از داروهای موثر در کاهش خارش کهیر, استفاده از  لوسیون کالامین است. به جای این لوسیون می توانید از شیر منیزیم یا پپتو بیسمول نیز استفاده کنید. از ان جایی که این ترکیبات قلیایی هستند می توانند در کاهش خارش پوست بسیار موثر باشند.

از دیگر روش های درمان کهیر می توان به استفاده از جوش شیرین اشاره کرد. برای این منظور چند قطره آب به مقداری جوش شیرین اضافه کنید تا خمیری به دست آید. برای توقف التهاب و تسکین خارش این خمیر را بر روی کهیر قرار دهید. همچنین برای تسکین خارش کهیر می توانید یک قاشق چای خوری از هر نوع سرکه را با ۱ قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید و با استفاده پنبه, این مخلوط را به کهیر بمالید.

یکی از داروهای گیاهی جایگزین انتی هیستامین ها و مناسب برای درمان کهیر, گزنه می باشد. در واقع یکی از مهمترین خواص گزنه, کاهش التهاب است. این گیاه را از عطاری های معتبر تهیه کنید و روزانه از آن استفاده نمایید. همچنین مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم روغن ماهی به شکل کپسول سه بار در روزه می تواند در تسریع بهبود کهیر موثر باشد. در واقع این کپسول ها حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که دارای خواص ضد التهابی می باشند. سالمون, باله آبی و ماهی تن آلباکور از جمله ماهی های آب های سرد هستند که منابع غذایی خوبی به شمار می روند.

داروهای درمان کننده کهیر

یکی از علت های ایجاد کهیر و یا تشدید آن, استرس می باشد. در صورتی که فرد مبتلا به کهیر, دچار استرس است توصیه می شود از روش های کاهش استرس برای بهبود کهیر استفاده کند. تکنیک های آرام بخشی اعصاب مانند مدیتیشن، یوگا از جمله موثرترین روش های کاهش استرس می باشند.همچنین برای این منظور می توانید از گیاه بابونه نیز استفاده کنید. یکی از مهمترین خواص بابونه, خاصیت آرام بخشی آن است.

آنتی هیستامین هایی مانند دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند. اما به دلیل عارضه خواب آلودگی این داروها, مصرف بیش از حد و بدون تجویز پزشک این دارو ها توصیه نمی شود. این داروها معمولا باید سه بار در روز مصرف شوند. با این حال مصرف این داروها سبب گیجی در فرد می شود. به همین دلیل به افرادی که هشیاری در کار برای آن ها الزامی است مانند راننده ها, مصرف آن تجویز نمی شود. لوراتادین و فکسوفنادی جزء دیگر داروهای آنتی هیستامین می باشند که خواب آلودگی کمتر ایجاد می کنند و طبق نظر پزشک ممکن است این داروها برای بهبود کهیر تجویز شود.

درمان کهیر

بهبود علایم کهیر با روش های طبیعی دیگر

خوشبختانه داروهای بسیاری برای درمان کهیر وجود دارند که با استفاده از آن ها و مراقبت های خانگی و مصرف داروهای گیاهی می توان علایم و شدت کهیر را به طور چشمگیر کاهش داد و با کمک راهکارهای طبیعی و خانگی می توانید این مشکل پوستی را درمان کنید، در ادامه شما را با چند راهکار مفید آشنا خواهیم کرد.

آلوئه ورا :

استفاده از ژل آلوئه ورا جهت بهبود کهیر گزینه بسیار مناسبی است، می توانید ژل آلوئه وا را بر روی بدنتان ماساژ داده و پس از زمان پانزده دقیقه پوست تان را بشویید، از این روش روزی چند بار استفاده کنید تا سریع تر بتوانید این مشکل پوستی را درمان کنید.

روش های بهبود کهیر

نعناع :

نعناع به دلیل داشتن خواص خنک کنندگی و ضد اکسید کننده به عنوان یکی از پر طرفدار ترین روش های جهت بهبود کهیر محسوب می شود، بنابراین دو قاشق چای خوری از برگ نعناع تازه خرد شده را داخل آب جوش ریخته و پس از جوشیدن، اجازه دهید مایع خنک شود سپس محل مورد نظر را پنج تا شش بار با این آب بشوید.

سرکه سیب :

از دیگر راهکار های طبیعی جهت رفع کهیر استفاده از سرکه سیب می باشد، به وان حمام چند فنجان سرکه سیب بیافزایید و به مدت پانزده تا بیست دقیقه داخل آن بماند و یا می توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با چند قطره عسل و آب لیمو مخلوط کرده سپس به یک لیوان آب بیافزایید و روزی دو بار از این محلول بنوشید.

درمان خانگی کهیر

زنجبیل :

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است همین ویژگی آن را به یک روش خانگی جهت بهبود کهیر تبدیل کرده است، یک تکه ریشه زنجبیل تازه پوست گرفته شده را بر روی پوست تان بمالید تا التهاب پوست تان برطرف شود.

روش های پیشگیری از کهیر پوستی

  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید
  • خودداری از آب داغ
  • پوشیدن لباس های شل و پارچه های نرم و طبیعی
  • کنترل استرس

روش های پیشگیری از کهیر

سخن پایانی

در صورتی که پس از گذشت چند روز علایم بهبودی در خود مشاهده نکردید و این مشکل با تورم دردناک زبان، لب ها و یا داخل گلو و همچنین سرگیجه، تنگی قفسه سینه و مشکلات تنفسی همراه بود حتما به پزشک مراجعه نمایید، به منظور آشنایی با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو