راهنمای تنظیم PH پوست با چند ترفند خانگی و طبیعی

منبع: آرگا

103

1399/4/18

01:34


سلامت و زیبایی پوست برای هر فردی دارای اهمیت بسیاری است که باید به خوبی از آن مراقبت کرد. در این بخش از مجله آرگا به روش های موثر برای تنظیم ph پوست، پرداخته ایم.

قابل ذکر است که در عصر امروز علت های بسیاری بر سلامت پوست تاثیر به سزایی می گذرد، و ممکن است سلامتی آن را به خطر بیاندازد. عواملی همچون تابش نور خورشید، و پرتو های پر انرژی نور خورشید و فرابنفش که می‌تواند به راحتی لایه های زیرین پوست را تحت تاثیر قرار دهند و سلول های پوستی را به خطر و مرز نابودی برسانند. همچنین گفتنی است که در چنین حالتی باید شروع به اقداماتی در جهت ترمیم و جوان سازی های پوست کنید که در ادامه به ذکر آن پرداخته ایم.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا تاثیراتی که محیط بر پوست می‌گذرد و چگونه می‌توانید با روش های مناسب به تنظیم ph پوست خود بپردازید، را برایتان بیان کنیم.

آشنایی با تنظیم PH پوست

چگونگی تاثیر محیط بر پوست

قابل ذکر است که رادیکال های آزاد در موجود در هوا به هر طریقی اقدام به وارد شدن  بدن می کنند، و برای پوست ضرر های بسیاری به همراه خواهد داشت. این آلودگی و خطرات مواردی، همانند مصرف الکل، کشیدن سیگار و آلاینده‌ها و پرتوهای خورشید هستند  که پس از تولید اقدام به  وارد شدن در بدن می کنند. ترکیبات این موارد که به طور کل برای بدن مضر می باشد، به سلول های سالم بدن آسیب به سزایی می‌رساند.

در این میان باید گفت که سبک زندگی غلط و بی تحرک امروز و رژیم غذایی های مضر که بیشتر شامل فست فود ها می‌باشد، از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در به خطر انداختن سلامت پوست می باشد. اما در این شرایط عوامل دیگری به برهم خوردن تنظیم ph پوست اثر گذار است که در ادامه به آن پرداخته ایم. Ph از مهم ترین عوامل برای مراقبت از پوست می باشد که باید نسبت به آن توجه و مراقبت به سزایی داشته باشید. همچنین قابل ذکر است که از دلایل مهم در بروز چین و چروک در پوست صورت به دلیل برهم خوردن تنظیم ph پوست در هنگام شستشو است.

آشنایی با ph و تاثیر آن

در ابتدای توضیح و توصیف این این فرآیند باید گفت که ph یک بازه عددی و قراردادی برای نشان دادن میزان اسیدی یا بازی بودن یک ماده می باشد. این عدد که از صفر تا ۱۴ معرفی می‌شود . به طوری که اگر ph به صفر نزدیک تر باشد آن ماده حالت اسیدی بیشتری را دارا است و هر چه به صفر  نزدیک تر شود ماده به سمت بازی بودن نزدیک است. قابل ذکر است که در این چنین بازه عدد ۷ خنثی عمل می‌کند، یعنی اینکه ماده نه اسید و نه باز می باشد.

باید گفت که ph آب مقطر عدد ۷ می باشد و  پوست نیز ۵٫۵ است. این به این معنا می باشد که پوست سالم و طبیعی قدری میزان حالت اسیدی را دارا است. بنابراین برای داشتن پوستی سالم و جوان باید همواره به تنظیم ph پوست مناسب خود بپردازید.

روش های تنظیم PH پوست

عوامل مهم در از بین بردن ph پوست

در این شرایط نیز عوامل بسیاری وجود دارند که ph طبیعی پوست را به خطر می‌اندازد. از مهم ترین این خطر ها استفاده از صابون می باشد، به صورتی که دارای حالت قلیایی یا بازی بسیار قوی می باشد، این در شرایطی است که در برخی موارد میزان آن ها به بالای ۱۰ می‌رسد. در این شرایط ممکن است. مواد شوینده به پوست آسیب بسیاری برساند، زیرا پوست برای تنظیم کردن مجدد ph به مشکل جدی برخورد خواهد کرد.

گفتنی است که اگر ph پوست به میزان بالای انتقال پیدا کند احتمال عفونی شدن آن نیز افزایش پیدا می‌کند. زیرا ph اسیدی به عدم رشد باکتری و میکروب ها در پوست کمک بسیاری می‌کند.

روش های مناسب تنظیم ph در پوست صورت

قابل به ذکر است که پوست توانایی این که به چندین شکل ممکن خود را به حالت طبیعی بازگرداند را دارد. در یکی از مهم ترین مواردی که انجام تنفس سطحی در پوست جذب co است. بسیاری از موارد دیگر نیز می‌تواند به فعالیت باکتری های طبیعی بدن برای اسیدی کردن پوست اشاره کرد. همچنین موارد دیگری نیز در محصولات جانبی و تولید طبقه‌های کراتین وجود دارد این محصولات بیشتر حالت اسیدی دارند و به پایین آوردن میزان ph پوست کمک بسیاری می‌کنند.

به این صورت گفته شده با افزایش ph پوست هر چه بیشتر منجر به آسیب ها شود، عارضه ها نیز کم کم شروع به پدیدار شدن می کند. بازی شدن حالت است که بیشتر در لایه های اپیدرم یا خارجی پوست رخ می دهد البته امری کاملا طبیعی است، اگر این قلیایی شدن ها بسیار ضعیف باشد، حدود سه ساعت طول می کشد تا بتواند ph خودش را به خوبی تنظیم کند.

همچنین در این میان قابل ذکر است که پوست خشک و حساس دیرتر می تواند قلیایی بودن خود را از بین ببرد،  و ph خود را به حد مطلوب رساند. به این صورت که این پست بیشتر استعداد ابتلا به چروک شدن و بیماری های پوستی هستند.

تنظیم PH پوست چگونه انجام می گیرد؟

معرفی پاک کننده های مناسب ph برای پوست

ممکن است با خودت بگویید که به هر حال همه انواع پوست نیازمند شستشو و پاک کنندگی است. اما توصیه ما به شما این است که برای شستشوی پوست باید از محصولات غیر از صابون و شوینده های بسیار قوی استفاده کنید. محصولاتی که ویژه شستشوی صورت و پوست بدن مخصوص شما بوده و ph نزدیک تری به پوشش بدن شما دارد.

تاثیر تغذیه بر سلامت پوست

برخلاف اینکه پوست شما به توجه مخصوصی از تغذیه نیاز دارد، تا سالم، زیبا و درخشان به نظر برسد. بهتر می باشد مواردی که در ادامه این مطلب بیان می‌شود را در برنامه غذایی خود بگنجانید، تا در نهایت از پوست و اندام زیبا درخشان بهره مند شوید.

  1. سوپ صدف
  2. سوپ هویج و پرتغال
  3. سوپ اسفناج
  4. سوپ خیار و نعناع
  5. سوپ نخود، نعناع و کاهو
  6. سود سیب و هویج
  7. کله ماهی خالدار دودی
  8. جگر سیاه مرغ
  9. سالاد جعفری و گوجه فرنگی
  10. سالاد آواکادو و کنگر فرنگی
  11. مرغ به همراه خربزه، انگور و مارچوبه
  12. سالاد و گلابی و گردو و شاهی آبی
  13. لازانیا ماهی آزاد و لیمو
  14. ماهی خالدار دودی به همراه پای ماهی اسفنجی
  15. گوشت قلقلی به همراه نعناع و سس ماست
  16. کمپوت میوه
  17. مرکبات کارامل
  18. سیب و آلو به همراه دارچین
  19. پنکیک توت جنگلی
  20. سیب و انجیر خرد شده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو