نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان


منبع: تالاب

87

1399/4/18

01:56


نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

وجود و آثار زلزله در جهان

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان :

زلزله یکی از عامل هاي نا مفهوم در دنیا هست که امروزه در ایران بسیار اتفاق میوفتد و بر اثر این زلزله ها هزاران نفر در دنیا جان خودشان را از دست میدهند .

 

33 دانستنی در باره زلزله

1. به گزارش تالاب یک زلزله 8.8 ریشتری در شیلی در 27 فوریه سال 2010 باعث شد شهر کانسپسیون بیش از سه متر به سمت غرب جابجا شود. این زلزله همین طور روز زمین را کوتاه کرد و کمی چرخش کهکشان را تغییر داد.

 

2.مرگبارترین زلزله تاریخ در سال 1556 در شانزی چین رخ داد که حدود 830 هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

 

3.سالانه هشت هزار نفر بر اثر زلزله جان خود را از دست می‌دهند و بر اساس برآوردها در چهار هزار سال جدید حدود 13 میلیون نفر به علت وقوع زلزله جان باخته اند.

 

4.از دهه 70 میلادی «مقیاس بزرگای گشتاوری» «MMS»

جایگزین مقیاس ریشتر شد که در دهه 30 کارش را شروع کرد بعنوان روش اندازه گیری آزاد شده توسط زلزله ها.

 

5.زلزله سال 2004 در اقیانوس هند به اندازه اي انرژی آزاد کرد که برای روشن کردن تمام منزل ها و مغازه هاي کشور آمریکا به مدت سه روز کافی بود.

 

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

آشنایی با بدترین زلزله های تاریخ

 

6.در یونان باستان، مردم بر این باور بودند که خدای دریا، پوزیدون باعث زلزله می‌شود. او وقتی عصبانی بود با نیزه سه شاخه به زمین حمله می‌کرد و زلزله ایجاد میکرد. رفتار غیر پیش بینی و خشن او باعث شد لقب «تکان دهنده زمین» را بگیرد.

 

7.زلزله عمدتا با تغییرات زمین شناختی به وجود می‌آید اما ممکن هست در اثر آزمایش هاي هسته اي، تست هاي معدنی و فعالیت آتشفشانی هم ایجاد شود.

 

8.پس لرزه ها به این علت رخ میدهند که پوسته زمین دچار نقصان شده و می‌خواهد خود را با اثرات زلزله اصلی منطبق کند. زلزله هاي بزرگ ممکن هست تا چهار سال پس لرزه داشته باشند.

 

9.زلزله هاي نیمکره شمالی از نیمکره جنوبی اکثر هست.

 

10.بلندترین سونامی ناشی از زلزله در سال 1771 در ژاپن رخ داد که موج هایي با 85 متر ارتفاع به وجود آورد.

 

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

بدترین زلزله های تاریخ

 

11.حدود دو هزار سال پیش یک ستاره شناس چینی به نام ژانگ هنگ اولین تشخیص دهنده زلزله دنیا را اختراع کرد که می توانست زلزله را در فاصله 600 کیلومتری تشخیص بدهد.

 

12.زلزله ممکن هست به فعال شدن آتشفشان ها منجر شود همان طور که در سال 1980 کوه سنت هلنز و در سال 2002 کوه آتشفشانی اتنا را فعال کرد.

 

13.زلزله سال 2004 در اقیانوس هند نزدیک به 10 دقیقه طول کشید که یک رکورد استثنایی در این اساس محسوب می‌شود.

 

14.زلزله در زیر اقیانوس ها منجر به سونامی می‌شود که می‌تواند با سرعت 970 کیلومتر در ساعت که سرعت یک جت هست در تمام جهات حرکت کند. وقتی سونامی به یک ساحل می‌رسد ناگهان تا 30 متر ارتفاع میگیرد و ویرانی هاي بسیاری پدید می آورد.

 

15.در اساطیر هندو، زمین به وسیله هشت فیل غول پیکر نگه داشته شده که همگی پشت یک لاک پشت تعادل خود را حفظ کرده اند. خود این لاک پشت روی چنبره مار هست و اگر هر کدام از این حیوانات تکان بخورند یا حرکت کنند، زلزله رخ میدهد.

 

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

حادثه آوارترین زلزله ها در جهان

 

16.بدترین بهمن بعد از زلزله در سال 1970 در پرو رخ داد که موجی 800 متری از یخ، گل و سنگ با سرعت 400 کیلومتر در ساعت از کوه هواسکاران سرازیر شد. این بهمن روستاهای سر راه خود را به طور کامل تخریب کرد و 18 هزار نفر را کشت.

 

17.زلزله سال 1906 کالیفرنیا گذشته از شکل گیری مقیاس ریشتر بود اما دانشمندان اندازه آن را 7.8 ریشتر برآورد کرده اند. 90 درصد خسارات در اثر آتش گرفتن لوله هاي گاز بود به نحوی که سانفرانسیسکو سه روز در آتش می سوخت.

 

18.نزدیک 80 درصد زلزله هاي زمین در «حلقه آتش» اتفاق میوفتد

که به شکل نعل اسب در اقیانوس آرام واقع هست. دومین منطقه پر زلزله زمین هم به کمربند آلپاید سرشناس هست که کشور های ترکیه، هند و پاکستان را در بر می‌گیرد.

 

19.دانشمندان بر این باورند که حیوانات ممکن هست گذشته از زلزله از تکان هاي زمین باخبر شوند. بعضی دیگر فکر میکنند حیوانات شاید بتوانند علائم الکتریکی تغییر مکان سنگ هاي زیرزمینی را حس کنند.

 

20.جان میلنه انگلیسی در سال 1880 لرزه نگار را اختراع کرد. چارلز ریشتر دانشمند آمریکایی هم در سال 1935 مقیاس ریشتر را اختراع کرد.

 

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

 

21.سالانه یک میلیون و 300 هزار زلزله در دنیا رخ میدهد که اکثر آن ها کمتر از 3.9 ریشتر قدرت دارند و احساس نمیشوند. تقریبا هر سال یک زلزله با قدرت 8 ریشتر یا اکثر در دنیا واقع میشود.

 

22.ژاپن بعد از زلزله سال 1995 در کوبه، حسگرهای با فناوری بالا را در سراسر کشور نصب کرد و برای همین زلزله سال 2011 برترین زلزله ثبت شده تاریخ هست.

 

23.در زلزله 9.2 ریشتری آلاسکا در سال 1964 سطح خیابان ها 6 متر پایین رفت و سیلابی جاری شد که تا هاوایی یعنی حدود پنج هزار کیلومتر آن طرف تر ادامه یافت. آلاسکا آسیب پذیرترین ایالات ایالات امریکا در برابر زلزله هست.

 

24.بدترین رانش زمین در اثر زلزله سال 1920 در استان کانزو در چین به وجود آمد که حدود 200 هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

 

25.اولین زلزله ثبت شده به سال 1831 گذشته از میلاد استان شاندونگ چین مربوط میشود.

 

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

 

26.گذشته از یک زلزله، دریاچه ها و کانال هاي آب ممکن هست بوی عجیبی بدهند. علت آن آزاد شدن گاز در زیر زمین هست. دمای آب زمین هم می‌تواند اکثر شود.

 

27.یک زلزله می‌تواند صدها برابر بمب اتمی که ایالات امریکا در سال 1945 در هیروشیما انداخت، انرژی آزاد کند.

 

28.جابجایی زمین در سن آندریاس سالانه حدود 5 سانتیمتر هست که به اندازه رشد ناخن در یک سال هست. اگر همین طور پیش برود، 15 میلیون سال بعد سانفرانسیسکو و لس آنجلس با هم همسایه می‌شوند.

 

29.درست هست که زلزله سال 1995 در کوبه ژاپن تنها 20 ثانیه طول کشید اما جان 5 هزار نفر را گرفت و 300 هزار نفر آواره شدند و بیش از 100 هزار ساختمان ویران شد.

 

30.زلزله درت ماه را ماه لرزه میگویند که معمولا ضعیف تر از زمین لرزه هست.

 

نکاتی مهم درباره پیدایش زلزله در جهان

 

31.ارسطو اولین کسی بود که متوجه شد زمین هاي نرم بیش از زمین هاي سخت تکان میخورند.

 

32.زلزله اي در سال 1775 در لیسبون، پایتخت پرتغال، موج هایي در سطح لوچ نس در اسکاتلند به وجود آورد که دو هزار کیلومتر دورتر هست.

 

33.زلزله سال 2011 ژاپن بدترین زلزله تاریخ این کشور بود که سونامی با موج هاي 10 متری ایجاد کرد و به طور جدی به برنامه هاي هسته اي ژاپن آسیب وارد کرد. این زلزله نه تنها این جزیره را به کشور آمریکا نزدیک کرد بلکه محور کهکشان را حدود 16 سانتیمتر جابجا کرد.

 

این زلزله همین طور شکافی به طول 297 متر و عرض 148 متر و عمق 24 متر در زیر اقیانوس ایجاد کرد.

زلزله سال 2011 جرم زمین را به سوی مرکز تغییر داد که باعث شد کهکشان با سرعت بیشتری حرکت کند و روز 1.6 میکروثانیه «یک میلیونم ثانیه» کوتاه شود. زلزله سال 2004 سوماترا روز را 6.8 ثانیه کوتاه کرده بود.

 

منبع :3bune.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو