طرز تهیه قهوه فرانسه با روش های ناب

منبع: نیک شو

167

1399/4/18

02:48


طرز تهیه قهوه فرانسه با روش های ناب

طرز تهیه قهوه فرانسه با روش های ناب

از بین همه روش‌های مختلف تهیه قهوه، روشی که بسیار آسان‌تر و سریع‌تر است همیشه تهیه قهوه فرانسه بوده، که روشی ساده برای تهیه یک فنجان قهوه خوشمزه و عالی در محل کار و یا در منزل است. طرز تهیه قهوه فرانسه یک روش قابل حمل و کم نیاز به ابزارهای تخصصی برای دم‌آوری قهوه است. بگذارید آب جوش بیاید، قهوه را در فرنچ پرس بریزید، قبل از فشار دادن صافی، 3 الی 4 دقیقه منتظر باشید تا قهوه دم بکشد.

 

ساده تر از این نمی‌توان قهوه دم کرد. ما در این آموزش به شما نکات مهمی را میگوییم تا قهوه بهتری را دم آوری کنید. قبل از هرچیزی بهتر است کمی با قهوه فرانسه آشنا شویم تا ببینیم این نوع قهوه چه تفاوتی با بقیه قهوه ها دارد.

 

قهوه فرانسه چیست؟

خیلی‌ها بر این باورند که قهوه فرانسه نوع خاصی از قهوه با عطر و طعمی متفاوت است. باید به شما بگویم که این موضوع درست نیست و این نوع قهوه با دیگران تفاوتی ندارد و به این خاطر تنها این اسم را به خود گرفته است که یک روش دم‌آوری است. قهوه فرانسه مانند اسپرسو یا لاته یا دیگر نوشیدنی‌ها از دانه‌های زیبای قهوه‌ای رنگ تهیه شده است که راه طولانی را از مزرعه تا فنجان ما طی کرده است.

 

در مورد این که قهوه چیست در مطالب بعدی به صورت مفصل باهم صحبت می‌کنیم تا این دانه سرشار از انرژی و خاصیت را بهتر بشناسیم. تفاوت قهوه مصرفی در قهوه فرانسه فقط درجه آسیاب آن نسبت به باقی روش‌های تهیه قهوه است که نسبتا درشت‌تر می‌باشد و دیگر تفاوتی ندارد. نوع دانه قهوه مصرفی کاملا به سلیقه شما بر می‌گردد که اگر ذائقه شما تلخی را بیشتر می‌پسندد باید ترکیبی که روبوستا‌ی بیشتری دارد استفاده کنید و اگر در کنار تلخی از ترشی لذت می‌برید از ترکیبی که آرابیکا‌ی بیشتری دارد استفاده کنید.

 

طرز تهیه قهوه فرانسه در منزل

بعد از آشنایی با نوع قهوه فرانسه به سراغ تهیه قهوه فرانسه و روش‌های گوناگون تهیه آن می‌رویم که براحتی می‌توانید در منزل آن را اجرا و از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت ببرید.

طرز تهیه قهوه فرانسه با روش های ناب

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

مرحله اول حجم قهوه

درمورد نسبت آب به قهوه در تهیه فرنچ پرس اتفاق نظری وجود ندارد. قبل از نوشتن این آموزش به مراجع زیادی مراجعه کردم و توصیه های گوناگونی را پیدا کردم که نسبت‌های بین 1:10 و 1:18 را بدست آوردم. که با تست کردن اندازه‌های گوناگون، به نسبت 1:15.5 رسیدم که به میزان 1 گرم قهوه شما 15.5 گرم آب را باید مصرف کنید. البته این سلیقه من است.

 

درواقع این دامنه بسیار گسترده و با توجه به سلیقه شما و نوع قهوه مصرفی بسیار متفاوت است، تا به طعمی ایده‌آل و مناسب ذائقه خود برسید.
شاید شما بگویید که این اندازه گیری برای شما سخت است و فقط می‌خواهید قهوه را راحت نوش جان کنید که در اینجا با توجه به سایز فرنچ پرس نیز می‌توان قهوه را اضافه کرد.

 

شما می‌توانید به ازای 1 قاشق غذاخوری قهوه، 4 اونس (118 سی سی) آب به آن اضافه کنید، برخی شاید طعمی قوی‌تر را مد نظر داشته باشند که می‌تواند حجم آب را کاهش دهند. در زیر طیف کلی از فرنچ پرس ها و مقدار قهوه و آب را برای شما آروده‌ام:

 

1: فرنچ پرس 3 کاپ (12 اونس یا 354 سی‌سی) = 3-4 قاشق غذاخوری

2:فرنچ پرس 4 کاپ (17 اونس یا 502 سی‌سی) = 4-5 قاشق غذاخوری

3:فرنچ پرس 8 کاپ (34 اونس یا 1 لیتری) = 9-10 قاشق غذاخوری

 

مرحله دوم قهوه را آسیاب و آب را گرم کنید

برای فرنچ پرس از آسیاب درشت استفاده می کنیم مثل عکس زیر را ببینید.

 

مرحله سوم قهوه و آب را در فرنچ پرس اضافه کنید

قهوه را فرنچ پرس بریزید و هنگامی که آب به جوش آمد 50 میل آب را در ابتدا به قهوه اضافه کنید و 30 ثانیه منتظر باشید این کار باعث می‌شود تا گازهای اضافی موجود در قهوه از بین برود و بعد از آن باقی آب را به در فرنچ پرس اضافه کنید.

 

مرحله چهارم هم بزنید

این مرحله باعث می‌شود تا قهوه‌هایی که با آب تماس نداشته‌اند به راحتی با آب درگیر شوند این هم‌زدن را بصورت ملایم انجام دهید. لازم نیست فقط مقدار قهوه‌ای که در بالا جمع شده است را هم‌بزنید، برای این کار بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید تا ظرف شما آسیب نبیند، ولی اگر در دسترستان نیست با قاشق فلزی هم می‌توانید اما مراقب باشید که فرنچ پرس شما نشکند. بعد از این کار درپوش را بگذارید ولی صافی را به پایین فشار ندهید، هنوز زود است.

 

مرحله پنجم 3-4 دقیقه صبر کنید

مدت زمان دم آوری قهوه در فرنچ پرس 3 الی 6 دقیقه است که ما به شما 4 دقیقه را پیشنهاد میدهیم. شاید شما بگویید که بیشتر یا کمتر شود چه تاثیری دارد؟ باید بگویم که این موضوع کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و این زمان به طعم نهایی تاثیر می‌گذارد و باعث ضعیف یا قوی شدن طعم در فنجان می‌شود.

 

نوبت به فشار دادن به پایین می‌رسد، در این مرحله باید کمی سفتی در فشار باشد اما نه زیاد، اگر بسیار راحت پایین آمد یعنی درجه آسیاب شما خیلی درشت است و اگر به سختی پایین آمد درجه آسیاب شما خیلی ریز است این نکته مهمی است که در مزه نیز تاثیر فراوانی دارد. پس با توجه به این موضوع میزان درشتی قهوه را بررسی کنید.

 

مرحله ششم قهوه را سرو کنید

بریزید و از مزه دلنشین قهوه لذت ببرید ولی این نکته را فراموش نکنید که به خاطر ضعف این روش در فیلتر مقداری از تفاله قهوه نیز درون فنجان شما می‌آید، پس تا جرعه آخر ننوشید که مزاجتان اذیت نشود.

طرز تهیه قهوه فرانسه با روش های ناب

طرز تهیه قهوه فرانسه با دستگاه

این روش مانند فرنچ پرس از تفاله قهوه خبری نیست و مراحلی متفاوت‌تر دارد که به مزاج بسیاری بسیار لذیذ می‌آید. برای تهیه این نوع قهوه دستگاه‌های گوناگون برقی وجود دارد که البته انواع دستی آن‌ها نیز هست که به شما در سفر کمک می‌کند، ولی پیشنهاد ما به شما نوع برقی آن است. در این روش حجم قهوه دم آوری شده بیشتر است و تعداد نفرات بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند یا یک نفر به مراتب بیشتر قهوه در دسترس دارد. پس با‌هم این مراحل را بررسی می‌کنیم.

 

مرحله اول

در مرحله اول شما باید قوری دستگاه را بردارید و به میزانی که می‌خواهید قهوه دم کنید، را با آب پر کنید و این میزان را درون مخزن دستگاه بریزید.

 

مرحله دوم

آسیاب کردن قهوه، اگر دانه قهوه را در اختیار دارید باید به درجه فرنچ پرس آسیاب کنید و اگر قهوه را از مغازه تهیه می‌کنید می‌توانید بگویید برای قهوه فرانسه آسیاب کند.

 

مرحله سوم

برخی دستگاه‌ها دارای فیلتر فلزی هستند و برخی به‌کل فیلتر ندارند که می‌توانید فیلتر کاغذی را تهیه کنید. پیشنهاد ما در هر دو صورت استفاده از فیلتر کاغذی است تا از ورود تفاله‌های قهوه به درون کاپ جلوگیری کنید. از سلامت فیلتر مطمئن شوید و آن را در دستگاه قرار دهید.

 

مرحله چهارم

این مرحله اضافه کردن قهوه به فیلتر است که شما دقیقا مثل تهیه فرنچ پرس میزان قهوه و آب را با توجه به سلیقه خودتان تنظیم می‌کنید. نگران نباشید در نهایت همه چیز درباره ذائقه شما است که باید شما آن را بپسندید. باید برای کسب تجربه و پیدا کردن طعم ایده‌آل خود چندین بار آزمون و خطا کنید تا بتوانید به نتیجه مطلوبتان برسید پس وقت را از دست ندهید و ترس را کنار بگذارید.

 

مرحله پنجم

تمامی کارهای اصلی را انجام دادید و از این به بعد توسط دستگاه انجام می‌شود و شما دکمه شروع را میزنید و بسته به میزان قهوه مد نظر بین 6 الی 20 دقیقه زمان آماده شدن این قهوه است. نوش جان.

 

در اینجا با دو روش اصلی تهیه قهوه فرانسه آشنا شدیم، ولی نکاتی نیز وجود دارد که بیایید باهم بررسی کنیم:

 

1.تهیه قهوه فرانسه با شیر:

برخی بر این باورند که این نوع دم کردن قهوه، روشی متفاوت است ولی این افراد سخت در اشتباه هستند، می‌گویید چرا؟ باهم میبینیم. در زمان تهیه کردن قهوه فرانسه با شیر، شما شیر را به جای آب اضافه نمی‌کنید و این روش بسیار غلطی است. درست این کار اینگونه است که شما به یکی از روش‌های توضیح داده شده قهوه را تهیه می‌کنید و در کنار آن شیر را گرم می‌کنید.در هنگام سرو قهوه کنار فنجان یک ظرف شیر گرم می‌گذارید تا خودتان یا مهمانانتان به میزان دلخواه شیر گرم را اضافه کنند و از طعم لذیذ قهوه استقاده کنند. در این مرحله ما گفتیم شیر گرم، اما می‌توانید از شیر سرد نیز استفاده کنید و این فقط به سلیقه شما بستگی دارد.

 

2.نگهداری از وسایل دم آوری

در موقع استفاده از فرنچ پرس این نکته را به خاطر داشته باشید که تا جای ممکن فیلتر فلزی را با آب تمیز کنید تا تمامی تفاله‌های قهوه از بین برود. فرنچ پرس انواع فلزی هم دارند که عمر بیشتری را دوام می‌آورند و به راحتی نمی‌شکنند. در زمان استفاده از دستگاه برای قهوه فرانسه، بهتر است به صفحه گرمایی دقت داشته باشید تا دستتان آسیب نبیند و قوری سرد را روی آن قرار ندهید که نشکند. بعد هربار استفاده از دستگاه برای تهیه قهوه مخزن قهوه را تمیز کنید که تفاله‌های قبلی درون آن نماند.

 

در آخر

شما با توجه به سلیقه، زمان و بودجه ای که در اختیار دارید می‌توانید از این 2 روش استفاده کنید و طعم لذیذ قهوه را تجربه کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو