چرا باید برای خودمان هدیه بخریم؟

منبع: فرزند

135

1399/4/18

14:10


چرا باید برای خودمان هدیه بخریم؟

هدیه‌ دادن به دیگران با احساس خوشایندی همراه است. هدیه‌دادن لذتی معادل لذت فیزیکی خلق می‌کند.

هدیه‌گرفتن هم تجربه‌ای لذت‌بخش است. آخرین باری که هدیه گرفتید چه حسی داشتید؟

هدیه ممکن است قابل‌لمس باشد و یا حسی دل‌گرم‌کننده یا یک عذرخواهی ساده. هرچه باشد، حس خوبی به آدم می‌دهد. پس چرا منتظر باشیم تا دیگران به ما هدیه بدهند؟

بر مبنای پژوهش‌ها هدیه‌خریدن برای خودمان، به هر دلیلی به‌ویژه به‌خاطر دستاوردهای حرفه‌ای و فردی، سودمند و برای سلامتی مفید است. همراه ما باشید تا ببینیم چرا باید برای خودمان هدیه بخریم و روان‌شناسان دراین‌باره چه می‌گویند.

هدیه‌دادن به خودمان یک معاملهٔ دو سر برد است! پژوهشگران دریافته‌اند که هدیه‌دادن بخش‌هایی از مغز را تحریک می‌کند که با لذت‌های فیزیکی مانند خوردن شکلات تلخ یا شستن دست‌های سرد با آب گرم تحریک می‌شوند.

درمقابل، هنگام دریافت هدیه احساس می‌کنید مهم هستید و مورد ستایش قرار گرفته‌اید،‌حتی اگر یادداشتی ساده برای تشکر باشد. هدیه‌دادن به خودمان با حس خوب اقدام‌کردن به‌جای بی‌عملی همراه است. حالا که هدیه دادن و گرفتن این‌قدر لذت‌بخش هستند، چرا هر دو را با هم ترکیب نکنیم؟

وقتی به خودمان بیشتر توجه کنیم، درنتیجه به دیگران هم بیشتر توجه خواهیم کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند هرچه انسان خشنودتر باشد، میل بیشتری به مهربانی، شکیبایی، نوع‌دوستی و دیگر رفتارهای خیرخواهانه دارد.

برتراند راسل می‌گوید:

زندگی‌خوب، زندگی‌شاد است. منظورم این نیست که برای شاد بودن باید حالتان خوب باشد. برای اینکه حالتان خوب باشد، باید شاد باشید!

چطور به خودمان هدیه دهیم؟

هدیه‌دادن به خودمان، شکل‌های مختلفی دارد. اغلب‌شان هم در لحظه‌های زندگی روزمره جاری‌است؛ مثلا هدیهٔ من به خودم این است که در حال نوشتن این مطلب، وقفه‌ای کوتاه کنم، به صندلی تکیه دهم، نفس‌عمیقی بکشم و نگاهی به پنجره بیندازم.

مثال دیگری می‌زنم: چند روز پیش، ذهنم به‌شدت درگیر دوستی بود که خیلی مشتاق بودم در کارش موفق شود؛ بنابراین این‌گونه به خودم پاداش دادم: رهاکردن ذهنم از توجه زیادی به چیزهایی که در اختیارم نیستند. قدردانی برای فرصت یادگیری از اطرافیانمان هم نوعی هدیه است.

گاهی کاری‌نکردن هم هدیه است: نخوردن بشقاب دوم غذا، قطع‌نکردن حرف دوستی که در حال شکایت از روز کاری‌اش است، اعتراض‌نکردن به همسری که می‌خواهد کمی تنها باشد، تماشا نکردن تلویزیون تا دیروقت، رانندگی‌نکردن با سرعت زیاد و بسیاری هدیه‌های مشابه.

قطعا در طول روز فرصت‌های فراوانی برای دادن هدیه‌ای ساده اما دل‌پذیر و تأثیرگذار به خودمان وجود دارد. مدام از خودتان بپرسید: الان چه می‌توانم به خودم هدیه بدهم؟ از میان چیزهایی که توانایی تأمین‌شان را دارم، دلم چه می‌خواهد؟ سپس، برای انجام آن تلاش کنید.

در نگاهی بلندمدت‌تر به این پرسش‌ها پاسخ دهید: امروز، این هفته، امسال و حتی در این زندگی چه هدیه‌ای می‌توانم به خودم بدهم؟ حواستان به آنچه آگاهانه به ذهنتان می‌رسد، باشد. اجازه دهید ایده‌ها در فضای آگاهانه ذهنتان جریان پیدا کنند.

می‌توانید انسانی دلسوز را تصور کنید و ببینید این آدم چه چیزهایی به شما خواهد داد؛ همان‌ها را به خودتان هدیه دهید.

با آگاهی از اینکه چه دل بزرگی دارید که مهربانی‌اش را اغلب نثار دیگران می‌کند، می‌توانید خودتان را هم در دامنهٔ پرتو مهر این دل قرار دهید. بگذارید مهر و محبت‌تان نثار کسی شود که اراده‌تان بیش از هر کسی بر او حاکم است و بنابراین، مهم‌ترین وظیفه‌تان مراقبت از اوست.

چرا زن‌ها باید برای خودشان هدیه بخرند؟

خانم‌ها عاشق هدیه‌گرفتن هستند. همان‌طور که گفتیم نیاز نیست صبر کنید تا کسی برایتان هدیه بخرد. شما فردی مستقل و توانمند هستید، پس این را در عمل نشان دهید.

۱ . تلاش شما شایسته پاداش است

شما زنی قدرتمند و مستقل هستید. ممکن است شاغل باشید و یا ممکن است مادر باشید و مراقبت از کودک را برعهده بگیرید. شما سخت تلاش می‌کنید و شایسته قدردانی هستید. توانایی خرید جواهرآلات موردعلاقه‌تان احساس توانمندی به شما می‌دهد. خرید چیزی گران‌قیمت اما ماندگار به شما قدرت، حس استقلال و شایستگی می‌دهد.

۲ . انتخاب با خودتان است

اغلب پس‌انداز می‌کنید تا برای عزیزانتان هدیه بخرید؛ اما مهم‌ترین فرد زندگی‌تان را فراموش می‌کنید: خودتان. البته که هدیه‌دادن به عزیزان کار خوبی است، اما خودتان را از قلم نیندازید. گاه‌به‌گاه چیزی را که واقعا دلتان می‌خواهد برای خودتان بخرید. این راهی است برای نشان‌دادن اینکه به خودتان عشق می‌ورزید.

۳ . پول کمتر اهمیت دارد

وقتی برای دیگران هدیه می‌خرید، معمولا بودجه خاصی مدنظرتان است. اما وقتی پای خودتان در میان باشد، می‌توانید سر کیسه را کمی شل کنید! چه اشکالی دارد؟ شما سلیقهٔ خوبی دارید و کیفیت برایتان مهم است. این چیزی نیست که مایهٔ خجالت باشد. پس کمی ولخرجی کنید.

۴ . هر وقت دل‌تان را زد، به راحتی به دیگران می‌بخشید

چه حسی دارید وقتی مادرشوهرتان سراغ پیراهنی را می‌گیرد که سال پیش برایتان خریده و شما هیچ‌وقت نپوشیده‌اید؟ ! تقریبا غیرممکن است به کسی که هدیه‌ای به شما داده، بگویید از هدیه‌اش خوشتان نمی‌آید. وقتی هدیه از طرف خودتان باشد، همان چیزی است که دوست دارید. اگر هم مد یا سلیقه‌تان تغییر کرد، می‌توانید آن را به دیگران بدهید، بفروشید یا با هدیه‌ای نو جایگزین کنید.

۵ . واقعا مایه شادی است

هدیه‌باعث افزایش شادی و اعتمادبه نفس می‌شود. حتی پاداش‌های کوچک مانند دسته‌گل یا پیام تشکر، ارزش کارهای خوب را دوچندان و گذر از سرخوردگی‌های روزمره را ساده‌تر می‌کند. اگر چنین چیزهای کوچکی مایهٔ دلگرمی‌تان است، تصور کنید انگشتر طلا چه می‌کند!

۶ . به صرفه‌تر از روان‌درمانی است

طلا و جواهر ارزان نیستند، اما سرمایه‌گذاری اقتصادی و عاطفی به‌شمار می‌روند. تصور کنید در پایان هفته‌ای ناخوشایند که هیچ چیزی حالتان را خوب نمی‌کند، خرید یک جفت گوشوارهٔ ریزه‌میزهٔ موردعلاقه‌تان چقدر می‌تواند شما را دل‌خوش کند.

۷ . شما شایسته برترین‌ها هستید

توضیحی وجود ندارد! شما شایسته بهترین‌ها هستید. هر روز باید بدرخشید. نیازی نیست صبر کنید تا دیگران این را به شما نشان دهند.

منبع: چطور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو