روش درمانی جدید و موثر در سرطان پروستات

منبع: فرزند

92

1399/4/18

14:43


روش درمانی جدید و موثر در سرطان پروستات

سونوگرافی ترانس استرال با استفاده از(TULSA) MRI، ابزار جدیدی برای درمان بسیار دقیق سرطان پروستات، بدون عوارض جانبی معمول است.


سرطان پروستات دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان است.

اگرچه میزان بقای ۵ ساله با تشخیص زودرس سرطان و مدل‌های غیر تهاجمی، حدود ۹۹ درصد محقق می‌شود، اما از هر ۹ مرد ۱ نفر در دوره‌ای از زندگی خود دچار سرطان پروستات می‌شود.

در حال حاضر، دو روش درمانی معمول برای سرطان پروستات وجود دارد: برداشتن پروستات از طریق جراحی، و پرتودرمانی.

اگرچه این روش‌ها معمولاً مؤثر هستند، اما با عوارض جانبی از جمله بی اختیار، اختلال نعوظ و مشکلات روده همراه هستند. با این حال، محققان با استفاده از سونوگرافی درمانی با هدایت MRI بلادرنگ (نطارت مداوم) ، روشی جدید و امیدوارکننده را ابداع کرده‌اند.

محققان به تازگی روش خود را در کنفرانس انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در شیکاگو ارائه داده‌اند.

TULSA دقت و کنترل بیشتری در معالجه سرطان پروستات و همچنین پروستات بزرگ شده ارائه می‌دهد.

درباره پروستات

پروستات یک غده عضلانی به اندازه یک زردآلو است که مایع پروستات را به کیسه‌های منی در هنگام اورگاسم وارد می‌کند. این مایع از اسپرم محافظت می‌کند و تحرک آنها را تقویت می‌بخشد. برخی از اجزای سازنده آن شامل آنزیم‌ها، روی و اسید سیتریک است.

بافت‌های عصبی و ماهیچه‌ها پروستات را احاطه می‌کنند. این باعث می‌شود تا حذف دقیق یا هدف قرار دادن پروستات با اشعه، بسیار دشوار شود.

اگرچه دانشمندان سایر سیستم‌های سونوگرافی را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما بکارگیری MRI بلادرنگ با استفاده از TULSA دقت بیشتری نسبت به گزینه‌های ممکن گذشته دارد.

TULSA چگونه کار می‌کند؟

سیستم TULSA طی چند سال گذشته به عنوان یک رویکرد حداقل تهاجمی تکامل یافته است که می‌تواند دقیقاً بافت پروستات را بدون تأثیر منفی روی بافت و ماهیچه‌های سالم اطراف، مورد هدف قرار دهد.

این عمل در طول اسکن MRI انجام می‌شود. این امر به پزشکان این امکان را می‌دهد تا با جزئیات استثنایی آنچه که انجام می‌دهند را ببینند.

ابزار TULSA به شکل میله شامل ۱۰ ژنراتور سونوگرافی است که اعمال گرما می‌کنند. این ژنراتورها می‌توانند بافت پروستات را از بین برده و یا نرم کنند. پزشک می‌تواند با استفاده از نرم افزاری که بطور مداوم شکل، قدرت و هدف قرار دادن آنها را بهینه می‌کند، پرتوهای سونوگرافی را کنترل کند.

به گفته استیون س. رامان، نویسنده مطالعه، “بر خلاف سایر سیستم‌های سونوگرافی موجود در بازار، [ما] می‌توانیم فرایند سونوگرافی را به صورت بلادرنگ کنترل کنیم و از بازخورد دوز حرارتی MRI و اثر بخشی آن مطلع شویم. ”

در این مطالعه، زمان درمان با TULSA به طور متوسط‌۵۱ دقیقه بوده است. محققان در این زمان کل پروستات را درمان کردند. رامان می‌گوید: “این یک روش سرپایی با حداقل زمان بهبودی است. ”

این کارآزمایی‌ها همچنین استفاده از MRI‌را به عنوان یک ابزار تشخیصی پس از TULSA تأیید می‌کند، زیرا ۹۳-۹۶% در تشخیص عدم وجود سرطان در معاینات ۱ ساله، دقت خود را ثابت کرده است.

نتایج آزمون‌های TULSA

محققان برای کارآزمایی بالینیTULSA-PRO، بر روی ۱۱۵ مرد آزمایش انجام دادند. میانگین سن شرکت‌کنندگان‌۶۵ سال و خطر کم یا متوسط‌ابتلا به سرطان پروستات غیر متاستاز (سرطان به دیگر نواحی بدن سرایت نکرده است) داشتند.

TULSA منجر به پیشرفت چشمگیر در اندازه پروستات، از ۳۹ سانتی متر مکعب تا ۳.۸ سانتی متر مکعب در ۱ سال پس از درمان شد. در ۸۰% از شرکت کنندگان، این روش از نظر کلینیکی، سرطان را بین برد.

از میان گروه نهایی ۱۱۱ مرد، ۷۲ نفر (۶۵%) در بیوپسی‌هایی (نمونه برداری یا بافت برداری) که متخصصان بهداشت یک سال بعد انجام داده بودند، عاری از سرطان بودند. میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات که حاکی از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات است به طور متوسط‌۹۵ درصد کاهش یافت.

رامان می‌افزاید: “کاهش چشمگیر بیش از ۹۰% در حجم پروستات و پایین رفتن میزان ناتوانی جنسی با تقریباً هیچ بی اختیاری، مشاهده شد. ”

پیش به سوی جلو

مقامات اروپایی قبلاً TULSA را تأیید کرده‌اند و رامان امیدوار است که در صورت تأیید آزمایش بیشتر یافته‌های مطالعه، تأیید در ایالات متحده نیز انجام شود.

در این صورت، TULSA می‌تواند از دو طریق به ابزاری با ارزش برای مشکلات پروستات تبدیل شود.

رامان خاطرنشان می‌کند: “دو مورد بسیار منحصر به فرد در مورد این سیستم وجود دارد. ”

“اول، شما می‌توانید درمان بی اختیاری و عملکرد جنسی را با ظرافت بسیار بیشتری کنترل کنید. دوم اینکه، شما می‌توانید این کار را هم برای سرطان پروستات منتشر شده و هم غیر متاستاز و بیماری‌های خوش‌خیم، از جمله هایپرپلازی (افزایش در تکثیر سلول) خوش‌خیم انجام دهید. ”

استیون س. رامان

با توجه به ظهور سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات که بسیار شایع است، اثر بهبود یافته TULSA با عوارض جانبی کمتر، جایگزین بسیار مناسبی خواهد بود.

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو