شرایط نگهداری رز صحرایی و اصول پرورش این گیاه در خانه

شرایط نگهداری رز صحرایی و اصول پرورش این گیاه در خانه


منبع: آرگا

139

1399/4/18

16:34


رز صحرایی یا گل آدنیوم گیاه زیبایی است با گل های صورتی، سفید و قرمز که در شرایط آب و هوایی گرم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید رشد بهتری خواهد داشت.

گل رز صحرایی یکی از انواع گیاهان گلدار است که گل های آن بسیار رنگارنگ و زیبا هستند، این گل زیبا را می توانید در محل زندگی خود پرورش دهید و از زیبایی آن لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با رز صحرایی و شرایط مراقبت از آن در این مطلب همراه ما باشید.

نگهداری از گل رز صحرایی

رز صحرای یکی از انواع گیاهان گلدار می باشد که دارای گل هایی زیبا و کوچک به رنگ های مختلف قرمز، زرد، صورتی و سفید می باشد، این گل زیبا را می توانید دائم در مقابل نور آفتاب نگهداری کنید و از آن لذت ببرید. در منطقه های بوی این گیاه در اواخر زمستان تا بهار گل های بزرگ و شیپوری می دهد. نور خورشید به تحریک شکوفه های آن کمک می کند و این موضوع باعث می شود تا گیاه در اویل تابستان شروع به گلدهی کند و اگر همچنان نور کافی به گیاه برسد ممکن است در وسط تابستان نیز گل بدهد. شکوفه دادن گیاه حدود ۶ تا ۸ هفته طول می کشد و تا اوایل پاییز نیز می رسد، گل های رز صحرایی معمولا چندین درجه از رنگ را دارند و با نگاه کردن به آنها چندین رنگ را مشاهده می کنید. گل رز صحرایی یا آدنیوم با نام های دیگری مثل ایمپالا لیلی، موک آزالا، سابی استار و درخت داورف باتل نیز شناخته می شود که برخی از انواع این گیاه سمی است و میزان سم در آنها خیلی شدید است باید از دسترس کودکان دور نگهداری شود.

نگهداری کردن از گل رز صحرایی

آدنیوم

نور مورد نیاز برای رز صحرایی

همانطور که قبلا هم اشاره شد رز صحرایی به نور زیاد علاقه مند است و در معرض نور بودن باعث می شود تا بیشتر گل و شکوفه بدهد، این گل در فصل تابستان گل بیشتری می دهد که این موضوع مشخص می کند که نور چه تاثیری بر روی آن دارد. این گل زیبا از آفتاب صبح بیشتر لذت می برد. پرورش این گل با استفاده از نورهای جانبی باعث ضعیف شدن آن خواهد شد. بهترین نور نور مستقیم خورشید برای رز صحرایی می باشد. اگر می خواهید این گل را در آپارتمان خود نگهدارید حتما یک نقطه که نور کافی و مستقیم داشته باشد را در نظر بگیرید.

مواظبت از رز صحرایی

آبیاری گیاه

گیاه رز صحرایی در فصل گرم از باران لذت می برد اما در فصول سرد باران او را اذیت می کند. گل رز صحرایی در نقاط شرجی در فصل بهار و تابستان رشد خوبی دارد. مسئله مهم در مورد این گل این است که ریشه های آن نباید آب زیادی بخورند. در فصل رشد گیاه هر چند وقت یکبار خاک گیاه را بررسی کنید و اگر به طور کامل خشک شده بود با ملایمت و آرامی و با دقت به گل آب بدهید و خاک را اشباع کنید ولی مراقب باشید که لبریز نشود در خاک نم و رطوبت ایجاد کنید اما خاک را کاملا خیس نکنید، خاک گل همچنین باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. وقتی که گلتان را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داده اید باید میزان آبدهی به آن را بیشتر کنید. در کل مقاومت این گیاه در برابر خشکی بالا می باشد.

مراقبت نمودن از گل رز صحرایی

رطوبت مورد نیاز

گیاه رز صحرایی همانطور که گفتیم در هوای شرجی و مرطوب و گرم رشد بسیار خوبی را دارد. رطوبت موجود در هوا باعث کلفت شدن تنه این گل می شود و همچنین باعث می شود تا گل های رز صحرایی از تنوع رنگ بیشتری برخوردار شوند.

خاک مناسب برای رز صحرایی

خاک مناسب برای گل رز صحرایی خاک زهکشی شده می باشد که تهویه مناسب داشته باشد مثل خاک کاکتوس که از ماسه، شن، کود پوسیده و خاک باغچه تشکیل شده باشد. این گل زیبا در خاک هلندی نیز به خوبی رشد می نماید.

مراقبت از رز صحرایی

دمای مناسب

گیاه رز صحرایی توانایی زندگی در هر نوع اقلیم آب و هوایی را دارد، بعلاوه این گیاه به نور مستقیم آفتاب علاقه زیادی دارد و می تواند در دمای حداقل ۷۰ درجه و حداکثر ۱۰۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود. بهترین زمان گلدهی این گیاه وقتی است که در نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. در آمریگای شمالی وقتی که دما به زیر ۴۰ درجه فارنهایت می رسد گلدهی گیاه توقف می یابد. همانطور که گفته شد شکفه های گیاه در روزهای شرجی جذابتر می شوند و می توانند از گزند حشره ها و پروانه ها در امان بمانند. در زمان سردی هوا بهتر است که از گل خود در دمای منزل نگهداری نمایید.

کود دهی به گل

برای کود دهی به رز صحرایی در فصل بهار بهتر است که از کودهای مایع محلول در آب استفاده کنید، این کودها انتخاب مناسبی در فصل بهار هستند که می تواند به دفعات از آن استفاده نمود. با شروع فصل بهار تا فرا رسیدن فصل زمستان هفته ای یک مرتبه به گیاه رز صحرایی کود بدهید، اما در فصل زمستان کود دادن یک بار در ماه انجام دهید. در هوای خیلی سرد از کود دادن به گیاه خودداری نمایید، در هوای سرد زمستانی اگر گلدان خود را به داخل خانه منتقل می کنید نیازی به یک بار در هفته کود دادن به گل نیست و ضرورتی ندارد.

مراقبت از گل رز صحرایی

هرس کردن

این گیاه ممکن است که بیش از اندازه بزرگ شود، برای پیشگیری از این موضوع باید سایز گل خود را با هرس کردن مدیریت نمایید و یک برنامه مناسب برای هرس گیاه خود داشته باشید تا رز صحرایتان جوان و تازه بماند. قبل از انتقال گل به داخل منزل با شروع فصل زمستان حتما یکمرتبه گیاه را هرس نمایید و بعد از تازه و شاداب شدن از آن در منزل نگهداری کنید. همچنین قبل از انتقال گیاه در فصل رشد به بیرون از منزل نیز مجددا گیاه را هرس کنید و ساقه های مرده و شاخ و برگ های اضافه آن را جدا کنید تا ظاهر بهتری داشته باشد.

تعویض گلدان

گیاه رز صحرایی رشد آرامی دارد به همین دلیل نباید بیشتر از یک مرتبه در سال گلدان آن را تعویض کنید، بعلاوه بهتر است اینکار را هر سه سال یکبار انجام دهید. نباید برای گل خود از گلدان خیلی بزرگ استفاده نمایید، در زمان تعویض گلدان از خاک قدیمی آن استفاده نکنید و خاک کاملا تمیز و مقوی استفاده نمایید. برای کاشت گل رز صحرایی بهترین و مناسب ترین گلدان، گلدان سرامیکی و گلدانی است که کف آن زهکشی شده باشد.

راه های مراقبت از رز صحرایی

مراقبت از رز صحرایی بالغ

برای نگهداری از گل رز صحرایی بالغ موارد زیر را رعایت کنید:

  • آبیاری و کوددهی به گیاهتان را وقتی که به اندازه دلخواه رسید، کمتر کنید.
  • گل رز صحرایی با ۲ مرتبه آبیاری در ماه زنده می ماند.
  • وقتی که گیاه در شرایط تنش به رشد خود ادامه بدهد، در برابر آفات و مشکلات بعدی مقاوم خواهد شد.
  • گیاه بعد از بالغ شدن نسبت به قبل از رشد کمتری برخوردار می شود.

رز صحرایی و مراقبت از آن

قلمه زدن گیاه

گیاه رز صحرایی پس از قلمه زدن ضخامت اولیه خود را ندارد و مدت زمانی طول خواهد کشید تا مجددا زیر خاک رشد نماید.

مشکلات تغذیه

گل های رز صحرایی یا آدنیوم ها به تغذیه متوسطی نیاز دارند و زمانی که کود دهی درستی نداشته باشند خیلی زود از بین خواهند رفت. با توجه به شرایط زیر از کودهای مختلفی برای گیاه خود استفاده کنید.

  • کود نیتروژن: زمانی که برگ های پایینی گل زرد شده اند و برگ ها ریزش داشته یاشند، وقتی که اندازه برگ ها و گل ها کوچک باشد، زمانیکه ساقه گیاه باریک شود، استفاده از نیتروژن همراه با فسفر باعث کنترل رشد آدنیوم می شود.
  • کود پتاسیم: به منظور تامین پتاسیک گیاه خود از پتاسیم نیترات در سطوح بزرگ استفاده نمایید، سوختگی حاشیه برگ های پایینی و ریزش برگ های گیاه به خاطر کمبود پتاسیم در گیاه اشت.
  • کود فسفر: کمبود فسفر باعث کاهش رشد گیاه می شود و همچنین باعث قرمز شدن برگ های پایینی گل می شود.

روش های نگهداری از رز صحرایی

آفت های رز صحرایی

آفاتی مانند تریپس ها و پسیل ها باعث از بین رفتن برگ های جدید می شوند. به منظور کنترل این آفت ها و نگهداری از رز صحرایی از سم های سیستماتیک استفاده نمایید. دیگر آفت های این گیاه شپشک آرد آلود، کنه تار عنکبوتی، شته و مگس سفید هستند. مراقب باشید زیرا این گیاه به بعضی از حشرهکش ها حساس است، باید برای از بین بردن آفات آن از صابون ها ی حشره کش و دیازیون استفاده نمایید.

بیماری های گیاه

گیاه رز صحرایی بیشتر از هر چیزی در معرض ابتلا به پوسیدگی ریشه قرار دارد به همین دلیل نباید بیش از اندازه آن را آبیاری کرد چون باعث پوسیدگی خواهد شد. رز صحرایی مدت زمان زیادی آب را در ریشه های ضخیمش نگهداری می کند و حشره هایی مثل آلفیدها، عنکبوت ها و دیگر حشرات به گیاه آسیب می زنند. همچنین ریشه رز صحرایی به پوسیدگی های ناشی از رطوبت به خصوص فیتوفترا و پتیوم حساس می باشد. برای دور کردن حشرات از روغن های مخصوص این کار استفاده کنید، اینکار همچنین باعث می شود تا شیوع عفونت های قارچی در گیاه نیز کمتر شود.

نگهداری از رز صحرایی

اتیوله شدن بیش از اندازه رز صحرایی

دلایل ضعیف شدن و رشد باریک تنه یا همان اتیوله شدن رز صحرایی شامل موارد زیر می شود:

  • آبیاری بیش از اندازه
  • کوددهی نامناسب
  • نور نامناسب
  • تهویه نامناسب

دلایل رایج زرد شدن برگ های گیاه

برگ های رز صحرایی به دلایل زیر زرد می شوند:

  • کمبود نیتروژن
  • استرس و تنش در گیاه
  • آبیاری زیاد یا خیلی کم
  • نور ناکافی برای گیاه
  • دمای نامناسب گرما یا سرمای بیش از حد

راه های پرورش و مراقبت از رز صحرایی

دلایل ریزش برگ های آدنیوم

دلایل مهم ریزش برگ های رز صحرایی شامل موارد زیر می شود:

  • شرایط نامناسب نگهداری از رز صحرایی
  • قرار دادن گلدان در مکان های خیلی سرد یا خیلی گرم
  • نگهداری گلدان درر مکان خیلی خشک یا خیلی خیس
  • فقر در خاک گل

دلایل نرم شدن تنه گل رز صحرایی

رز صحرایی به دلایل زیر دارای تنه ای نرم می شود:

  • پوسیدگی قارچی و آلودگی های قارچی در گیاه
  • آبیاری نادرست و کمبود آب

نگهداری و پرورش رز صحرایی

تکثیر به روش کاشت دانه گیاه

برای کاشت دانه گیاه باید در فصول رشد یک دانه از آن را در گلدان یا باغچه بکارید، مکان قرار دادن دانه باید در معرض نور مستقیم خورشید باشد و مکان باید دمایی بین ۸۰ تا ۸۵ درجه سانتیگراد داشته باشد. دانه پس از سه تا هفت روز جوانه می زند، در طول این مدت هر دو روز یک مرتبه به دانه آب بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو