الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان در مصاحبه با روزنامه "الدیار" چاپ این کشور گفت: اقدامات آمریکا در لبنان در حال گسترش است. واشنگتن رویکرد استراتژیکی را در پیش گرفته که به گرسنه کردن ملتی یا فروپاشی کشوری منجر می‌شود.

وی گفت: همه گروه‌ها، جریان‌ها و احزاب سیاسی لبنان باید تمامی اقدامات آمریکا را رد کنند چرا که تهدیدی بر همه ملت لبنان است. این کشور باید درباره آنچه پیش رویش قرار دارد موضع متحدی داشته باشد و انقلابی‌ها و برخی احزاب نباید ربط دادن مطالبات مربوط به اصلاحات و فساد را برای دستیابی به کمک‌های مالی در ازای تحویل تسلیحات حزب‌الله قبول کنند.

زاسپکین گفت: آمریکایی‌ها برای دستیابی به اهداف خود به تحریم متوسل می‌شوند. شیوه جلب رضایت آمریکا شیوه نادرستی است زیرا لبنان خط قرمزهایی دارد که تجاوز از آنها به منزله رفتن به سمت فتنه است.

وی ادامه داد: راه حل مقابله با فشارهای آمریکا همبستگی میان لبنانی‌ها و اتخاذ اقدامات اقتصادی از طریق توسعه توانایی‌های ذاتی و تکیه بر آنهاست. همانطور که تقویت شراکت با طرف‌های دیگر در سطح جهان از جمله شرق می‌تواند به لبنان کمک کند.

پیش از این، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد، استقبال لبنان از چین، عراق و ایران به معنی بستن درهای همکاری با غرب نیست. حزب‌الله مانع دریافت کمک لبنان از آمریکا نمی‌شود.

وی در سخنرانی تلویزیونی گفت: توجه به شرق به معنای پشت کردن به غرب نیست، بلکه از تمام جهان به جز اسرائیل استقبال می‌کنیم.

لبنان شاهد بحران اقتصادی بی‌سابقه است و قیمت دلار در این کشور به شدت افزایش یافته است و به همین دلیل کالاهای مصرفی نیز گران شده و همین مساله مردم لبنان را به خشم آورده است.