رای مجلس به اخراج «غلامرضا تاجگردون» نماینده جنجالی گچساران

منبع: روزیاتو

58

1399/4/18

20:50


اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده میلیاردر مردم گچساران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از حرف و حدیث های فراوان سیاسی و اقتصادی، امروز ۴شنبه ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۹۹ با وجود تصویب در کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی، با ۱۲۰ رای مخالف نمایندگان، مورد تایید قرار نگرفت و با این حساب، غلامرضا تاجگردون از کسوت نمایندگی مجلس خارج شد.

این برای نخستین بار است که یکی از نمایندگان منتخب ۴ دوره اخیر مجلس که سابقه نمایندگی و ریاست کمیسیون های مجلس در ادوار پیشین را نیز در کارنامه دارد، با رای نمایندگان مبنی بر رد اعتبارنامه مواجه می شود. در پی رای منفی مجلس شورای اسلامی به رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، ایشان با انتشار پستی در اینستاگرامش به این موضوع واکنش نشان داد. تنها در مجالس اول تا ششم شاهد رد اعتبارنامه ۲۰ منتخب بودیم.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش‌ به ابهامات درباره ریخت و پاش های میلیونی در ساخت ویدیوی تبلیغاتی اش در زمستان ۹۸ گفته  که ثروتمند است و از کودکی املاک زیادی به نامش بوده است، اما باز هم این سؤال مطرح می‌شد که آیا چنین هزینه‌کردهایی برای او صرفه اقتصادی دارد و در دوره نمایندگی قرار است این هزینه‌ها را از چه محلی جبران ‌کند و ارزش یک صندلی مجلس چقدر است که او حاضر است این همه  برای تصاحبش خرج کند!

آقای تاجگردون که روز چهارشنبه پیش از اعلام رسمی نتایج آرا صحن مجلس را ترک کرده بود، پس از رد اعتبارنامه‌اش در اینستاگرام از هوادارانش خواست تا «خونسردی» خود را حفظ کنند. مخالفان غلامرضا تاجگردون که اکنون باید کرسی پارلمان را ترک کند، از زمان تبلیغات جنجالی‌اش پیش از انتخابات او را به دست داشتن در پرونده‌های فساد مالی و رانت‌خواری متهم کرده بودند.

نمایندگان گزارش کمیسیون تحقیق را نپذیرفتند و اعتبارنامه منتخب مردم گچساران توسط مجلس رد شد. با ادامه اعتراض دکتر زاکانی و معترضین بررسی گزارش کمیسیون تحقیق که اعتبارنامه تاجگردون را تایید کرده بود به رای گذاشته شد و با ١٠٢موافق، ١٢٨مخالف و ٢١رای ممتنع نهایتا اعتبارنامه رد شد.

غلامرضا تاجگردون که محبوبیت زیادی در حوزه انتخابیه خود دارد، پس‌از رد اعتبارنامه‌اش توسط مجلس، در پیامی که نشان می‌دهد از قبل آماده کرده بود به رأی‌دهندگان خود اعلام کرد: آن‌چه حجت بود گفته شد و از مردم خواسته خون‌سردی‌شان را حفظ کنند.

متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به رد اعتبارنامه تاجگردون در صحن مجلس گفت که پس از بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس و مخالفت وکلای ملت با اعتبار نامه او، تاجگردون دیگر نماینده مجلس نیست.

معترضان به اعتبارنامه تاجگردون می‌گویند او، در مقام رئيس‌ کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس قبل، ردیف‌بودجه‌ها را برای منافع خویش جابه‌جا می‌کرده و به نهادهای خاص، بودجه‌های خاص می‌داد.

چند هفته پیش، عضو کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم گفته بود که براساس استعلامات محلی و میدانی که صورت گرفته است، تقریباً همه موارد مورد اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس درباره اعتبارنامه تاجگردون برای ما محرز شد.

دکتر احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و یکی از افرادی که اعتبارنامه اش در مجلس هشتم مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته بود،در نامه ای، موضوعاتی درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون مطرح  کرده بود.

آقای تاجگردون طرح آب‌رسانی امامزاده جعفر را از سال ۱۳۹۲ به پیوست بودجه اضافه می‌کند. این طرح در هیئت دولت مصوب نشده بود و توسط وی به بودجه اضافه شده بود. اعتبارات آن هم با کاهش اعتبارات سه طرح آب‌رسانی دیگر از شهرهای محروم‌تر استان (تنگ سرخ یاسوج، دهدشت غربی، لیلک بهمئی) که اولویت قانونی داشتند، انجام می‌شد.هدف اصلی وی کاملاً شخصی و برای آبرسانی به ۴۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی خود و خانواده‌اش بود.

🔸وی در این مسیر، مواد ۳۲ برنامه چهارم و ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه زیرپا گذاشت تا متقلبانه طرح امامزاده جعفر را بدون تصویب هیئت وزیران، در پیوست بودجه بگنجاند.

🔸متاسفانه، برای هیچ کدام از جدول‌ها در قانون بودجه رأی‌گیری نمی‌شود، بلکه تنها در کمیسیون تلفیق روی ارقام بزرگ بحث و رأی گرفته می‌شود. در شب‌های آخر بررسی بودجه که نمایندگان سرشان به تبصره‌ها و تغییر عبارات آنها گرم بوده، همه ارقام جدول‌ها با نظر شخص آقای تاجگردون، پس از تغییرات دلبخواه، تائید می‌شد و پای تک تک جدول‌ها را امضا می‌کرد.

🔸ماجرای اعمال‌نفوذ برای انعقاد قرارداد شرکت پتروامید آسیا در سال ۱۳۸۹ با شرکت ملی نفت ایران جهت احداث و اجاره مخازن نفت خام با ظرفیت حدود ۱۰ میلیون بشکه در گناوه به براورد دیوان محاسبات که نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به وزارت نفت وارد کرده است.
🔸وی پیش از این مدعی بوده است که مدرک دکترای مدیریت اقتصادی خود را طی سال‌های ۲۰۰۵ تا۲۰۰۸ به شکل ترددی از مؤسسه گلوبال بیزینس آکادمی بروکسل بلژیک اخذ کرده است. موسسه‌ای که به این عنوان دکترا بدهد اصلاً وجود ندارد. وزارت علوم مدرک وی را بی‌اعتبار شناخته است.

اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون

تصویر پست اینستاگرامی غلامرضا تاجگردون منتخب اخراجی گچساران از مجلس یازدهم

🔸غلامرضا تاجگردون یکجا مدعی است دکترای مدیریت اقتصادی دارد. در جای دیگر، دکتری برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی و در جای سوم دکتری اقتصاد گرفته است. آقای تاجگردون در سایت مجلس، دکتری تخصصی دارد (۱۳۹۴)، در فرم دیوان محاسبات، دکتری اقتصاد (۱۳۹۵)، در فرم مرکز پژوهش‌های مجلس، دکتری اقتصاد (۱۳۹۸)، در فرم مؤسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی دارای دکتری برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه تهران! که سال فارغ‌التحصیلی ۱۳۹۲ ذکر شده است!

🔸غلامرضا تاجگردون در کیفرخواست و دادنامه پرونده فساد بانک سرمایه به عنوان فردی که از موقعیت خود برای متهمان ردیف اول سوء استفاده کرده است آمده است.

اعضا، کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون

میرتاج الدینی، فیروزی، کاظمی، احمدی و یکی از اعضای هیات رییسه کمیسیون تحقیق اعضای کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون هستند. قرار بود اعضای این کمیته با اعضای شورای نگهبان و ریاست مجلس ملاقات ‌کنند ضمن اینکه از قائم مقام یا معاون وزیر اطلاعات هم برای شرکت در جلسه کمیته دعوت شده بود. بعد از گزارش این کمیته به کمیسیون تحقیق، رای‌گیری مخفی در مجلس انجام شد و چون اعتبارنامه منتخب با رای اکثریت تایید شد گزارش نهایی آن برای تصمیم‌گیری به صحن مجلس ارائه شد که مجلس هم اعتبارنامه را رد کرد.

کمیسیون تحقیق گفته بود که بجز موضوع مدرک دکترای تاجگردون و معرفی فردی برای خرید و ساخت سینمای دوگنبدان، بقیه مدارک و اسناد بررسی شده است. این کمیسیون در ادامه بیانیه خود اعلام کرده بود: در مورد مدرک دکتری، بررسی‌های کمیته به اینجا رسید که مدرک ایشان که از کشور بلژیک گرفته، فاقد ارزشیابی است و خود ایشان نیز آن را قبول دارند ولی آقای تاجگردون با مدرک فوق لیسانس در انتخابات ثبت نام کرده و در تبلیغات انتخاباتی شخصا از عنوان دکتری استفاده نکرده اند هرچند طرفداران‌شان از آن استفاده کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در زمستان ۹۸ گفته بود که صلاحیت بسیاری از نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی که نامزد انتخابات یازدهم بودند، به دلیل مسائل اخلاقی و اقتصادی رد شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو