درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

منبع: اوما

158

1399/4/19

00:20


درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

زگیل تناسلی یکی از بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی است که گاهی می تواند دردناک و اذیت کننده باشد و حتی مانع فعالیت فرد مبتلا شود. روش های مختلفی مانند استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک برای درمان این بیماری وجود دارد. اما یکی از روش خانگی که بسیار تاثیر گذار است درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب می باشد. در این مقاله می خواهیم روش درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب را برای شما عزیزان اومایی توضیح دهیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید. 

چه چیزی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

زگیل های پوستی نسبتا شایع هستند و اکثر مردم حداقل یک بار در زندگی دچار زگیل می شوند. این برآمدگی های بی ضرر، که علاوه بر ناحیه تناسلی می توانند بر روی دست ها و پاها نیز ایجاد شوند، به علت ویروسی به نام  پاپیلوم انسانی (HPV) به وجود می آیند. هیچ درمان قطعی برای از بین بردن ویروس HPV وجود ندارد، بنابراین درمان این بیماری تنها با هدف از بین بردن زگیل انجام می شود (زگیل تناسلی زنان و مردان). درمان های مدرن برای زگیل عبارتند از:

  •  انجماد یا فریز زگیل ها (کرایوتراپی)
  •  کرم موضعی حاوی سالیسیلیک اسید
  •  لیزر درمانی
  •  جراحی 

با اینکه این درمان ها جوابدهی خوبی دارند اما پرهزینه و دردناک هستند و گاهی اوقات به درمان های متعدد نیاز است. حتی پس از درمان موفق زگیل، احتمال بازگشت زگیل و یا گسترش آن در مناطق دیگر بدن وجود دارد. چون همان طور که گفتیم ویروس تولید کننده زگیل را نمی توانیم از بین ببریم و فقط زگیل را می توانیم درمان کنیم.

سرکه سیب چگونه به درمان زگیل تناسلی می پردازد؟

هزاران سال است که از سرکه برای درمان انواع بیماری های مختلف در طب سنتی از درد معده تا مسمومیت و دیابت استفاده می شود. به طور کلی، سرکه سیب یک ماده ضد التهاب و درمان کننده است که به دلایل زیر زگیل را نیز درمان می کند:

  •  سرکه اسید (اسید استیک) است، بنابراین می تواند برخی از انواع باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد.
  •  سرکه پوست را می سوزاند و به آرامی پوست آلوده را از بین می برد و باعث می شود زگیل بیفتد. این ماده شبیه به اسید سالیسیلیک عمل می کند.
  •  تاثیر ناشی از اسید، توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل تحریک کرده و افزایش می دهد. طوری که بدن خودش بتواند آن را درمان کند. 

راهنمای گام به گام استفاده از سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی

هنگام استفاده از سرکه سیب برای درمان زگیل، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1- یک بطری سرکه سیب، پنبه و یک باند کوچک خریداری کنید.

2- پنبه را در سرکه سیب قرار دهید و آن را بر روی منطقه ای که زگیل است، فشار دهید تا سرکه جذب پوست شود. 

3- باند را روی پنبه قرار دهید و بگذارید یک شب بماند. برخی افراد می گذارند پنبه 24 ساعت بماند.

4- هر شب پنبه جدیدی بردارید، در سرکه سیب خیس کنید و روی زگیل قرار دهید. در واقع مسیر قبلی را تکرار کنید.

5- بعد از چند شب زگیل ممکن است ورم کند یا بلرزد. پوست روی زگیل ممکن است در یکی دو روز اول سیاه شود. این سیاه شدن نشانه این است که سلولهای پوستی در زگیل در حال مرگ هستند و بیماری شما رو به بهبودی می باشد.

6- با انجام منظم این روش زگیل در عرض 1 تا 2 هفته از بین می رود. بعد از ناپدید شدن زگیل به مدت چند روز همچنان استفاده از سرکه سیب را ادامه دهید. این کار باعث می شود سلول های پوستی که قبلا باعث تشکیل زگیل می شدند نیز از بین بروند و دوباره در جایی دیگر رشد نکنند تا زگیل دیگری تشکیل دهند. 

درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

عوارض جانبی استفاده از سرکه سیب

درمان های توصیه شده برای زگیل شامل انجماد، اسید سالیسیلیک و چسب نواری هستند. سرکه سیب یک نوع اسید است که معمولا در غلظت 5 درصد اسید استیک موجود است. اگر چه سرکه سیب از اسیدهای دیگر، مانند اسید سولفوریک و هیدروکلریک اسید ضعیف تر است، اما باز هم می تواند باعث سوختگی شیمیایی و آسیب به پوست شود. بنابراین، نباید سرکه سیب را برای از بین بردن زگیل در ناحیه های خیلی حساس مانند مناطقی از اندام تناسلی که پوست نازکی دارد یا صورت استفاده کرد.

سایر درمان های موجود برای زگیل تناسلی

یک درمان احتمالی دیگر برای از بین بردن زگیل استفاده از ماده ای به نام کانتوریدین است. این ماده باعث می شود که پوست زیر زگیل تاول بزند و کم کم زگیل از بین برود. اما این درمان باید در مطب دکتر انجام شود. آکادمی آمریکایی پوست همچنین درمان های زیر را برای زگیل توصیه می کند:

1- اسید سالیسیلیک

محصولات حاوی سالیسیلیک اسید بدون نسخه در دسترس هستند. هنگامی که این مواد به مدت چندین هفته به پوست مرطوب اعمال می شود، اسید می تواند سلول های پوست در زگیل را از بین ببرد. برای استفاده از آن، همیشه طبق دستورالعمل محصول عمل کنید. به طور کلی نیز، مراحل استفاده به صورت زیر می باشد:

  •  زگیل را به مدت 10 دقیقه با استفاده از آب گرم خیس کنید.
  •  زگیل را به آرامی با یک صفحه سنباده یا سنگ پا مالش دهید.
  •  هنگامی که زگیل نرم شد، دستورالعمل های نوشته شده روی بسته را دنبال کنید تا اسید را اعمال کنید. اسید ممکن است باعث خارش ملایم شود.
  •  در نهایت، بعد از چند هفته استفاده مداوم به روش صحیح زگیل می افتد.

2- انجماد یا فریز

زگیل را می توان با استفاده از اسپری انجماد مانند یخ منجمد کرد. این روش را باید در مطب دکتر انجام داد، اما اسپری انجماد بدون نسخه نیز در دسترس می باشد. این اسپری ها باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل می شوند که در نهایت زگیل می افتد. همچنین بعد از انجماد پزشک می تواند زگیل را با لیزر یا چاقوی کالبد شکافی بردارد.

3- چسب نواری 

یکی دیگر از روش های خانگی و راحت برای درمان زگیل چسب نواری است. برای این کار چسب نواری را روی زگیل قرار دهید و هر چند روز آن را عوض کنید. چسب نواری با قدرت چسبندگی و مکش خود پوست زگیل را جذب کرده و باعث شود سلول های پوستی زگیل بریزند وکم کم آن را از بین می برد. 

برای زگیل تناسلی چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر فرد از روش سرکه سیب برای درمان زگیل استفاده کند، باید مراقب پوست اطراف زگیل باشد تا نشانه های سوزش شیمیایی روی پوست ایجاد نشود. نشانه هایی که شخص باید درمان را قطع کند و به پزشک مراجعه کند عبارتند از:

  • خون ریزی
  •  ترک و ایجاد مناطق باز در پوست
  •  درد شدید در محل درمان
  •  تورم شدید

درمان زگیل با سرکه سیب

آیا تحقیقی برای تأیید این ادعاها انجام شده است؟

متاسفانه، شواهد کمی از نظر علمی وجود دارد که سرکه سیب برای درمان زگیل موثر است. مطالعات نشان داده اند که سرکه می تواند در آزمایشگاه پاتوژن های مضر را از بین ببرد. همچنین سرکه گاهی بعنوان یک ماده ضد عفونی کننده خانگی یا به عنوان راهی برای حفظ مواد غذایی در برابر فاسد شدن استفاده می شود. با این حال، محققان استفاده از سرکه را برای مبارزه با عفونت تایید نمی کنند.

آیا استفاده از سرکه سیب بر روی زگیل ایمن است؟

سرکه یک اسید ضعیف است که حاوی 4 تا 8 درصد اسید استیک است. اما حتی اسیدهای ضعیف می توانند گاهی باعث سوختگی های شیمیایی پوست شوند. گزارش هایی وجود دارد که نشان میدهد هنگامی که سرکه سیب به طور مستقیم بر روی پوست اعمال و توسط باند پوشیده می شود باعث سوختگی های شیمیایی می شود.

بنابراین هنگام استفاده مستقیم سرکه سیب بر روی پوست، باید با احتیاط عمل کنید. این احتمال وجود دارد که احساس تحریک پذیری خفیف یا احساس سوزش داشته باشید. اگر درد و سوزش زیاد دارید که در طول زمان بدتر می شود، پنبه را بردارید و محل را با آب بشویید. هنگام استفاده از این روش درمانی، سرکه سیب را با آب رقیق کنید تا از سوختگی جلوگیری شود. نباید سرکه سیب را بر روی زخم های باز و یا صورت و گردن اعمال کنید. بهتر است زگیل های تناسلی در ناحیه تناسلی توسط پزشک درمان شود.  علائم واکنش آلرژیک (آلرژی | علائم، علت و درمان آلرژی ) ممکن از طریق سرکه عبارتند از:

  •  تنفس دشوار
  •  جوش یا کهیر
  •  سرگیجه
  •  ضربان قلب سریع

در صورت مشاهده این علائم درمان با سرکه را قطع کرده و محل زگیل را با آب ولرم به خوبی بشویید. 

سخن آخر

از آنجا که سرکه به طور گسترده در دسترس است و بسیار مقرون به صرفه می باشد، ممکن است بخواهید قبل رفتن به سراغ درمان های گران تر، آن را امتحان کنید. اگر سوزش یا درد دارید، سرکه را رقیق کنید. سرکه سیب را بر روی زخم باز اعمال نکنید. اگر پوست شما می سوزد یا تحریک شده است، آن را با آب کاملا شستشو دهید. اگر علائم واکنش آلرژیک، و یا هر گونه علائم نگران کننده را تجربه کردید، فورا با پزشک تماس بگیرید یا حضورا مراجعه کنید. 

1- Jacquelyn Cafasso. Can You Remove Warts with Apple Cider Vinegar? Updated on April 30, 2019

2- Rachel Nall, RN, MSN, CRNA. Can apple cider vinegar treat warts? on February 27, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو