گلوله گمشده (Lost Bullet)

در دهه های گذشته فرانسوی ها صنعت سینمایی اکشن بسیار قوی داشتند. و البته این اکشن در یک نام چون لوک بسون نیز خلاصه نمی شد، هرچند شخص لوک بسون و بدلکار های فرانسوی بودند که در سالیان اخیر پارکور را اختراع کردند (بسون فیلم های منطقه ۱۳ را با همین سبک پارکور تهیه و تولید کرد). سینمای فرانسه در قرن ۲۱ آثار اکشن خوبی چون شب بی خوابی، رودخانه سرخ، برادری گرگ و خیلی های دیگر را داشته است. حالا باید فیلم Lost Bullet را نیز به صادرات اکشن این کشور بیفزایید، و شخص Guillaume Pierret را به عنوان یک اکشن ساز خوب جدید در این کشور دنبال کنید. این نخستین فیلم بلند این کارگردان فرانسوی است که در آن بازیگرانی چون آلبان لنویر، نیکلاس دوواچل، رمزی بدیا و استفی سلما در آن بازی می کنند. کاملاً مشهود است که پیرت به عنوان یک فیلمساز عاشق و هوادار فیلمهای اکشن است، زیرا ژانر فیلم او یعنی گلوله گمشده (Lost Bullet) ترکیبی از آثار سرعتی و خشن سینمای اکشن است. خیلی ساده باید بگویم اگر مجموعه فیلم تاکسی را دوست داشتید، یک فرصت خوب است که از این فیلم نیز لذت ببرید.

داستان این فیلم بسیار ساده است، شخصیت لینو با بازی آلبان لنویر نوعی مکانیک نابغه است که در ساخت و قوی کردن ماشین ها عالی است. این فیلم در حالی آغاز می شود که لینو و دوستش کوئنتین (Rod Paradot) با ماشین وی، با سرعت عجیبی وارد مغازه جواهراتی می شوند. اما مشکل کمربند ایمنی باعث می شود لینو گرفتار پلیس شود. کمی بعد رئیس واحد گشت پلیس با دیدن پتانسیل های لینو به او پیشنهاد می دهد که به عنوان مکانیک پلیس در این نیرو فعالیت کند. به نظر می رسد همه چیز به خوبی برای لینو پیش می رود زیرا رئیس پلیس پس از نه ماه کار در اداره، به او آزادی می دهد. با این حال، به دنبال یک حادثه مرگبار، لینو به اشتباه متهم به قتل می شود و حالا باید بی گناهی خود را اثبات کند. تنها راه نجاتی که وی در اختیار دارد گلوله ناشی از جرمی است که در یک ماشین مفقود شده قرار گرفته است. او بیست و چهار ساعت برای پیدا کردن ماشین با گلوله گمشده برای ادعای بی گناهی خود زمان دارد. اگرچه این طرح قابل پیش بینی است، و فیلمنامه کاملاً از تعلیق مورد نیاز ژانر تهی است، اما اکثر آثار اکشن به چنین داستانی متکی هستند که بیننده با آن بسیار آشنا باشد، و گلوله گمشده نیز از این امر مستثنی نیست. در واقع این بدان معنی است که Lost Bullet قادر است تنها بر روی اکشن تمرکز کند بدون اینکه به پس زمینه کاراکترها بپردازد.‌ بنابراین انگیزه هر شخصیت بدون نیاز به توضیحی بیشتر خیلی ساده پیش می رود.

 

گلوله گمشده (Lost Bullet)

همانطور که گفتم فرانسه دارای سابقه طولانی در فیلمهای اکشن است، سرآمد و نقطه اوج سینمای اکشن فرانسه در دهه ۱۹۷۰ بود که توسط بازیگران مشهوری چون ژان-پل بلموندو و آلن دلون بیشتر دیده و محبوب شد. (خود من عاشق بلمومندو و آلن بودم هم سن های من بدون شک با دستگاه ویدئو که یه زمانی قاچاق بود آثار زیادی از این دو ستاره سینمای فرانسه دیدن، یادش گرامی!) با این حال به نظر الهام بخش فیلم اکشن گلوله گمشده، آثار آمریکایی از قبیل سریع و خشن، جک ریچر و سریال the shield است. لازم به ذکر است که ستاره این فیلم یعنی آلبان لنویر قبل از شروع بازیگری به صورت حرفه ای، به عنوان یک بدلکار کار بلد در سینما مشغول بوده است. تقریباً لنویر هم مانند بلموندو بسیار از بدلکاری ها و اقدامات سخت فیلم هایش را خودش انجام می دهد. برخی از سکانس های اکشن عالی در این فیلم وجود دارد که مهمترین آنها صحنه ای در پاسگاه پلیس است، هنگامی که لینو با یک دوجین پلیس می جنگد. این صحنه مبارزه به لطف بدلکاری حرفه ای به شدت فیزیکی، طبیعی و جذاب از آب در آمده است. همچنین صحنه های تعقیب نهایی اتومبیل ها در فیلم نیز کاملاً دیدنی است. گلوله گمشده بدون هیچ حرف درشتی به عنوان یک فیلم اکشن، دقیقاً همان چیزی را که انتظار دارید به شما می دهد. تعقیب و گریز خودرو ها، پلیس های فاسد، دعواهای خوش منظره بین یک مرد و یک دوجین آدم دیگر و همچنین مبارزه های وحشیانه یک به یک بین افراد. به این معنا، این یک فیلم اکشن قابل قبول با داستانی واضح و خطی است.

من با چنین فیلم های معمولی و سرگرم کننده ای مشکل ندارم، چرا که اساساً این آثار خودشان می دانند خیلی جدی نیستند. گلوله گمشده نیز حاوی داستانی کلاسیک از یک مرد بی گناه است که سعی در پاک کردن نام خود از میان چهره های فاسد دارد. کارگردانی پیرت در صحنه های اکشن و تعقیب و گریز به لطف ثبت تصاویر رنگارنگ در چشم انداز های فرانسه دیدنی شده است. تعقیب و گریز ها ممکن است چیزی شبیه به فیلم های سریع و خشن باشد، اما منطق در این فیلم زیر سوال نمی رود. اوج این اثر را می توان مَد مکس در جنوب فرانسه نامید. چرا که این صحنه ها هم از هیجان خوبی برخوردار است و هم قهرمان دیوانه ای چون لینو در مرکز آن قرار دارد. پیرت مطمئناً می تواند فیلمی از مجموعه سریع و خشمگین را کارگردانی کند، اما به شرط این که پیشنهادش به او داده شود که دست ما نیست. قهرمان فیلم به عنوان یک ستاره اکشن، در گروه افراد ساکت و دلسوز قرار می گیرد. از این جنس قهرمانان اخلاقی در سینمای کلاسیک اکشن زیاد یافت می شد، اما امروزه این تیپ قهرمان را کلیشه ای و تکراری می خوانند. در بخشِ شرور فیلم شاهد افراد به شدت معمولی هستیم که حتی در ظاهر به تیپ هم تبدیل نمی شوند چه برسد به شخصیت. در ظاهر شرور کار پلیس های فاسدی هستند که عدم پرداخت، آنها را در اندازه مورچه هایی برای له شدن توسط قهرمان فیلم پایین آورده است.

 

گلوله گمشده (Lost Bullet)

در مجموع چیزی که گلوله گمشده را به وادی افتضاح نکشانده است، عدم دنباله روی از اکشن های شدید چون آثار اخیر مایکل بی است. گلوله گمشده در عوض بمباران اکشن، سعی کرده مسیری منطقی با اکشنی درست را هدف قرار دهد. در همین راستا صحنه های اکشن محدود آن همه دارای اهمیت است و به طور هدفمند در طول زمان فیلم قرار داده شده است. به دلیل محدود بودن زمان فیلم، خیلی از شخصیت ها واقعاً فرصتی برای درخشش ندارند. با این حال، بازیگر پیشکسوت، آلبان لنویر توانسته عدالت را در نقش یک بعدی خود بروز دهد و از شخصیتی غیرقابل تصور به کسی که شما برایش احترام می گذارید تبدیل شود. به طور کلی، "گلوله گمشده" به وضوح یک درام اکشن خوب نیست. اما می توان با آن سرگرم شد و از اکشن درست آن لذت برد. با این حال، برای من، شخصاً رویکرد ناب و بدون فیلتر فیلم به ژانر اکشن سنتی - جامع و کاملاً با طراوت بود.

منتقد : امیر پریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید