آشنایی با بید کاغذی یا ماهی نقره ای

آشنایی با بید کاغذی یا ماهی نقره ای


منبع: بیتوته

1,541

1399/4/19

07:52


آشنایی با بید کاغذی یا ماهی نقره ای



 

آشنایی با حشرات موذی بیدکاغذی

 

ماهی نقره ای بر خلاف اسمش هیچ ربطی به ماهی‌ها نداشته و حشره‌ای نقره‌ ای رنگ است که به خاطر حرکت سریع و بدن مخروطی شکلش این اسم را دارد. شکم این جانوران در امتداد باریک شده که به آن ها جلوه ماهی مانند می دهد.

بید کاغذی

بید کاغذ حشره ای است از راسته دم ‌ریشک داران از خانواده لپیسماتیده. اسم دیگر آن نقره ماهی است که از حرکت ماهی مانند و همچنین رنگ آبی-خاکستری این جانور گرفته شده است. بید کاغذ جانوری شب رو با بدنی کشیده و صاف است که معمولاً اندازه ای بین 13 تا 25 میلیمتر دارد. شکم آنها در امتداد باریک و به آنها جلوه ای ماهی مانند می دهد. بر خلاف بقیه اعضای حشرات دم ریشک دار که چشم ندارند، این جانوران دو چشم کوچک مرکبی دارد. فاقد هر گونه بال ولی دارای دو شاخک هستند. به طور میانگین عمر آنها بین 2 تا 8 سال طول می کشد.

 

بید کاغذ از موادی تغذیه می کند که دارای پلی ساکاریدهایی مانند نشاسته یا دکسترین (که در چسب ها پیدا می شود) هستند. با اینکه به خاطر ضرری که به لباس، کاغذ، پرده تزئینی و دیگر اشیای خانگی وارد می کنند به عنوان آفت شناخته شده اند، اما ناقل هیچ گونه بیماری نیستند.

 

هزارپا، گوش خیزک و عنکبوت ها از این بیدکاغذی تغذیه می کنند.

 

از بین بردن ماهی نقره ای

 

تغذیه ی بید کاغذی

نام دیگر ماهی نقره ای بید کاغذی می باشد و علت این نام هم این است که این حشره از دستمال کاغذی، کاغذ و هرنوع ماده دیگری که قند یا نشاسته داشته باشد تغذیه می کند.

 

این حشرات در محیط های تاریک و مرطوب زندگی می کنند و حشراتی مانند هزار پا و عنکبوت از ماهی‌ نقره‌ای تغذیه می کنند.

 

حشره ماهی نقره ای می توانند قسمت های مختلفی از منزل را آلوده کنند، بطور مثال از کتاب ها، لباس ها، وسایل قدیمی و عتیقه و ...  که بیشتر در معرض خطر قرار دارند. رژیم غذایی آن ها بیشتر شامل کاغذ، چسب، ابریشم و کلاً الیاف پارچه ای می باشد و از موادی که داخل آن کربوهیدرات هایی مانند شکر و نشاسته تغذیه می کنند آثاری را به جا می گذارند.

 

آیا حشره ماهی نقره ای انسان را نیش می زند؟

همان طور که اشاره شد تغذیه این حشرات عمدتا کاغذ، فرش، لباس می باشد و این نگرانی نداشته باشید به هیچ وجه سیلور فیش انسان را نیش نمی زند زیرا فاقد اندامک نیش و گزش هستند.

 

آلرژی

ماهی نقره ای با علائمی مانند آسم می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. آنها همچنین حامل باکتری ها هستند. انواع باکتری ها به پای ماهی های نقره ای و ماهی های کاغذی می چسبند و شما به راحتی نمی توانید آن را در خانه خود داشته باشید.

 

حشره ی ماهی نقره ای

 

مکان های مورد علاقه ماهی نقره ای

ماهی های نقره ای، محیط مرطوب را دوست دارند و از راه ترک ها و سوراخ ها به خانه نفوذ پیدا می کنند. آن ها بیشتردر دیوارهای خانه، بین دیوار و عایق مخفی می شوند. زیرا آنجا خوب، گرم و مرطوب است. از آنجا که ماهی های نقره ای در آب و هوای مرطوب به بهترین روش پیشرفت می کنند.

 

تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رطوبت در خانه باید انجام دهید.

 

شما ماهی های نقره ای را اغلب در کف حمام و دستشویی پیدا می کنید. زیرا مناسب ترین محیط برای زندگی ماهی های نقره ای است. حتی می توانید آن ها را داخل وان پیدا کنید، بید کاغذی ها به خوبی نمی توانند روی سطح لغزنده راه بروند. به همین دلیل زمانی که می خواهند از وان بیرون بیایند. بیشتر مواقع به پایین لیز می خورند.

 

پیشگیری از ورود حشره بید کاغذ به خانه

 

روش های جلوگیری از ورود ماهی نقره ای به خانه

راهکارهایی برای جلوگیری از ورود خرخاکی و ماهی نقره ای به خانه وجود دارد.

 

• خانه را خشک نگه دارید.

از آنجایی که این حشرات مکان های مرطوب را دوست دارند و در آنجا رشد می کنند، با استفاده از فن، کولر یا بخاری تمامی رطوبت را از خانه دور کنید و مکان را کاملاً خشک کنید. مطمئن باشید با این کار این حشرات به خانه ی شما راه پیدا نمی کنند.

 

• همه ی شکاف ها و ترک های دیوار و خانه را پر کنید.

همه ی شکاف های اطراف خانه که ممکن است این موجودات به آنجا راه پیدا کنند و تخم گذاری کنند را پر کنید.

اگر شکاف ها در مکان های تاریک، آشپزخانه، حمام، دستشویی و زیرزمین باشند؛ احتمال لانه کردن این موجودات در آن مکان ها بیشتر است.

 

جلوگیری از ورود این حشرات به خانه بسیار بهتر از دفع آنها است، بنابراین بهتر است از عدم ایجاد محیطی دلپذیر برای این حشرات کثیف مطمئن شوید. آنها دوست دارند در زیر کف لمینت و پارکت زندگی کنند و فقط شب ها بیرون بیایند.

 

• رطوبت خانه را کم کنید.

مطمئن شوید که با تهویه مناسب تا حد امکان از ایجاد رطوبت در اتاق جلوگیری می کنید. اجازه بدهید لباس ها کاملا خشک شوند و بعد آن ها را جمع آوری کنید. اگر خانه ی شما هوای مرطوب دارد از تنظیم کننده رطوبت استفاده کنید.

 

• دمای خانه را خنک نگه دارید.

دما را حدود 22 درجه نگه دارید. ماهی های نقره ای به مکان های گرم علاقه دارند.

 

• کاغذهای بدون کاربرد را دور بریزید.

کاغذ های قدیمی را دور بیندازید و به مدت طولانی از آنها نگهداری نکنید. اگر نمی خواهید آن را دور بیندازید، در ظروف بسته بندی شده نگهداری کنید.

 

• برای نگهداری از مواد غذایی دقت کنید.

سیب زمینی و میوه را نیز در جاهای مناسب نگهداری کنید. این دو خوراکی برای این حشره ها بسیار جذاب هستند.

 

• منابع غذایی آن را از بین ببرید.

تلاش کنید همیشه مواد غذایی را درون ظرف های در بسته نگه داری کنید و مرتباً کف منزل را جارو کنید تا هرگونه منابع غذایی این موجودات را از بین برده باشید. لباس های کثیف را مرتباً بشویید و انبار نکنید. بنابراین از انباشتن لباس های کهنه خودداری کنید، زیرا منبعی عالی برای این نوع حشرات می باشد.

 

تغذیه ی ماهی نقره ای

 

روش های ساختن تله برای گرفتن ماهی نقره ای :

• سیب زمینی

سیب زمینی یک ترفند خوب برای به تله انداختن این حشرات است، به این صورت که یک سیب زمینی را نصف کنید و آن را داخل یک کیسه پلاستیکی باز قرار بدهید. ماهی های نقره ای به نشاسته علاقه دارند، بنابراین در کیسه جمع می شوند. کیسه پلاستیکی را ببندید و آن را دور بیندازید.

 

• روشی دیگر برای ساختن تله به این صورت است که از خوراکی مورد علاقه ی آن ها یعنی قند یا نشاسته استفاده کنید. به این صورت که یک شیشه ی مربا یا شیشه ی سس بلند را بردارید و سطح بیرونی آن را با چسب کاغذی بپوشانید.

 

داخل شیشه یک تکه نان شیرین بیندازید و شیشه را در مکانی که حدس می زنید هستند قرار بدهید. ماهی نقره ‌ای به دنبال بوی غذا از چسب کاغذی دور شیشه بالا می رود، و داخل شیشه می افتند و نمی توانند از سطح داخلی شیشه بالا بیایند!

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو