چرا مرد موشکی، ترامپ را پس می‌زند؟

منبع: برترین ها

61

1399/4/19

10:12


چندی پیش شاهد انفجار دفتر همکاری کره جنوبی و کره شمالی در مرز دو کره بودیم که پیونگ‌یانگ مسئولیت آن را به عهده گرفت. برای بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که این حرکت یک اقدام انفعالی به حساب می‌آید که درنهایت همسایة جنوبی نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد و چند روز بعد، همه چیز فراموش می‌شود. این تحلیل و گمانه‌زنی نه تنها درست نبود بلکه واکنش‌هایی که به آن صورت گرفت بیش از حد تعجب‌آور و شاید ترسناک بود.

روزنامه توسعه ایرانی: چندی پیش شاهد انفجار دفتر همکاری کره جنوبی و کره شمالی در مرز دو کره بودیم که پیونگ‌یانگ مسئولیت آن را به عهده گرفت. برای بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که این حرکت یک اقدام انفعالی به حساب می‌آید که درنهایت همسایة جنوبی نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد و چند روز بعد، همه چیز فراموش می‌شود. این تحلیل و گمانه‌زنی نه تنها درست نبود بلکه واکنش‌هایی که به آن صورت گرفت بیش از حد تعجب‌آور و شاید ترسناک بود.

چرا مرد موشکی، ترامپ را پس می‌زند؟

در آن زمان مقامات آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی به خوبی فهمیده بودند که رهبر کره‌شمالی مستقیماً دستور این اقدام را داده است و از این منظر به دنبال آن بوده تا به طرف‌های درگیر با خود بفهماند که آرام آرام در حال خروج از توافق‌هایی است که براساس آن قرار بوده منافع پیونگ‌یانگ تامین شود. آنهایی که با اندیشه کشورهای شرقی به خصوص کره‌شمالی و ریشه‌های کمونیستی آن آشنا هستند به خوبی می‌دانند که این تفکر قبل از آنکه دست به اقدام‌ اصلی بزند، سعی می‌کند تا در ابتدا یک نماد یا شاخص از اقدام خود را به رخ مخالفان یا مخاطبانش بکشد. پیونگ‌یانگ با منفجر کردن دفتر همکاری دو کره که حاصل سه دور مذاکره و دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی بود، عملاً به واشنگتن و متحدان آن در شبه‌جزیره کره اعلام کرده که از وضع موجود و رفتارهای آنها خسته شده است.

مولفه‌های روانشناختی درباره اون به ما نشان می‌دهد که او در حال مخابره یک پیام تهدید برای رقیب اصلی خود یعنی دونالد ترامپ است که دایره این تهدید کره‌جنوبی را در وهله اول و ژاپن را در مرحله دوم دربرمی‌گیرد. به همین جهت است که ما می‌بینیم آمریکایی‌ها مجدداً کانال‌های سیاسی خود را فعال کردند. بر این اساس روز دوشنبه خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد که استفن بیگان، فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی قرار است برای سه سفرِ سه روزه وارد سئول شود. در خبر مخابره شده از سوی این رسانه صریحا اعلام شده بود که فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی قرار است سه‌شنبه به سئول برود تا درباره مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی گفتگوهایی را با مقام‌های سئول داشته باشد.

گفته شده بود الکس وونگ، معاون بیگان نیز قرار است در این سفر وی را همراهی کند و حتی اعلام شد که بیگان در سئول با لی دو هون، فرستاده اتمی کره جنوبی دیدار خواهد کرد. مذاکره با وزیر خارجه کره جنوبی و معاون اول بعلاوه دیدار با مشاور امنیت ملی جدید کره جنوبی از دیگر برنامه‌های بیگان بود و پس از آن قرار بود تا وی به ژاپن سفر کند و در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی رایزنی‌هایی داشته باشد که یکباره همه‌چیز به هم ریخت!

چند ساعت قبل از آنکه فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی برای گفتگو درباره از بین بردن بن‌بست مذاکرات اتمی وارد سئول شود، کره شمالی اعلام کرد که تمایلی به برگزاری گفتگو با آمریکا ندارد. در این راستا کاوون جونگ گان، دبیرکل وزارت خارجه کره شمالی در امور آمریکا اعلام کرد هنوز افرادی هستند که درباره میانجی‌گری مذاکرات بین واشنگتن و کره شمالی صحبت می‌کنند؛ اما ما به صورت واضح اعلام می‌کنیم که پیونگ‌یانگ با آمریکا وارد گفتگو نمی‌شود! همین اظهارنظر کوچک باعث شد تا بار دیگر همه‌چیز واژگون شود. همه احساس خطر کردند؛ تا جایی که همان روز (سه‌شنبه) لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا و تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا فوراً نشست سه‌جانبه مجازی برگزار کردند و از کره‌شمالی خواستند تا به میز مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.

اینکه سخنگوی وزارت خارجه چین در بحبوحه افزایش تنش‌ها و امتناع پیونگ یانگ از بازگشت به مذاکرات اعلام می‌کند که « آمریکا کلید حل بن بست را در اختیار دارد» بدان معنا است که این بازی توسط پکن طراحی شده تا بتواند ترامپ را در آستانه انتخابات 2020 آمریکا به چالش بکشد

توپ در زمین چین است!

درست است که وزرای دفاع استرالیا، آمریکا و ژاپن از با زبانِ بی‌زبانی از پیونگ‌یانگ درخواست کرده‌اند تا آرام باشد و به میز مذاکره بازگردد، اما به نظر می‌رسد که گوشِ کره‌شمالی به این حرف‌ها بدهکار نیست. باید در نظر داشت که کیم جونگ اون اساساً به مذاکره با آمریکا بدبین است و با دیدة شک و تردید با ترامپ دست می‌دهد. او حتی در زمان ملاقات با ترامپ، نگاهش را به دستان او دوخته بود و برخی از پیروان تئوری توطئه معتقد بودند که این اقدام او نوعی ترس از ترور بیولوژیک را به همراه دارد! کره‌شمالی معتقد است در پی سه دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون به رغم آنکه به ظاهر یک توافق برای خلع سلاح کره‌شمالی امضا شد اما عملاً کاری پیش نرفت و اتفاقی رخ نداد. نمونه این وضعیت را در زمان ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون» شاهد بودیم؛ به گونه‌ای در سال ۱۹۹۴ یک توافق میان آمریکا و شش کشور دیگر با کره شمالی امضا شد و قرار بود بر اساس این قرارداد کره‌شمالی اقدامات خود را تعدیل کند و در مقابل آمریکا تامین انرژی نفت و گاز پیونگ‌یانگ را به عهده بگیرد.

در آن موقع هم ایالات متحده به تعهداتش عمل نکرد و در نهایت کره‌شمالی از توافق مذکور خارج شد. مشابه این اقدام در دوره بوشِ پسر اتفاق افتاد؛ اما خروجی آن مطلوب نبود و اتفاق خاصی در حوزه تنش‌زدایی میان آمریکا و کره‌شمالی رخ نداد. حالا هم بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که ترامپ هم نمی‌تواند عملاً کاری از پیش ببرد. نکته اصلی این است که نشست‌های استیون بیگان، معاون وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پس از آن برگزار شد که رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند کیم جونگ اون، از مقبره‌ای در پیونگ‌یانگ برای ادای احترام به «کیم ایل سونگ»، پدربزرگ و بنیان‌گذار دولتش، در سالگرد درگذشت وی، دیدار کرد! این اقدام و نمادپردازی‌ها آن هم به موازات حضور یکی از مهمترین مقامات آمریکا در پرونده کره‌شمالی به خوبی نشان می‌دهد که رهبر کره‌شمالی در حال مخابره پیام است.

درست است مه بیگان گزارش‌ها مبنی بر تلاش وی برای دیدار با مقام‌های کره شمالی را رد کرد اما مساله اینجاست که آژانس خبری رسمی کره شمالی به هیچ اظهارنظری از سوی کیم درباره وضعیت مذاکرات این کشور با آمریکا، که بر سر اختلافات در تبادل تخفیف تحریم‌ها در ازای خلع سلاح دچار وقفه شده، اشاره نکرده است.

رهبر کره‌شمالی مستقیماً دستور انفجار دفتر همکاری‌های دو‌کره را داده بود و از این منظر به دنبال آن بوده تا به طرف‌های درگیر با خود بفهماند که آرام آرام در حال خروج از توافق‌هایی است که براساس آن قرار بوده منافع پیونگ‌یانگ تامین شود

این بدان معناست که باز هم پیونگ‌یانگ تحریک شده است! اینکه روز گذشته (چهارشنبه) سخنگوی وزارت خارجه چین در بحبوحه افزایش تنش‌ها و امتناع پیونگ یانگ از بازگشت به مذاکرات خلع سلاح اتمی با واشنگتن به صراحت اعلام می‌کند که «آمریکا کلید حل بن‌بست در شبه جزیره کره را در اختیار دارد» بدان معنا است که این بازی توسط پکن طراحی شده تا بتواند ترامپ را مجدداً در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا به چالش بکشد تا دموکرات‌ها کارنامه سیاست خارجی جمهوریخواهان را زیر سوال ببرند.

سند این ادعا را هم می‌توان در سخنان روز گذشته (چهارشنبه) ترامپ جستجو کرد. او برای چندمین بار اعلام کرد که «من متوجه شدم آن‌ها (کره‌شمالی) خواهان دیدار هستند و ما به طور حتم این کار را انجام می‌دهیم. اگر بدانم این مساله کمک‌کننده است، آن را انجام می‌دهم». این اظهارات ترامپ به خوبی نشان می‌دهد که چین ابزار کافی برای آزار و اذیت سیاسی ترامپ را در دست دارد و حال درمی‌یابیم که چرا مرد موشکی، ترامپ را پس می‌زند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو