چگونه «ماسک» بزنیم تا کرونا نگیریم؟

42

1399/4/19

11:53


میزان انتشار ویروس کرونا بگونه ای درحال پیشرفت است که سازمان سلامت جهانی این بیماری را یک بیماری همه گیر معرفی کرده است. این مساله روی انواع ماسک های بازار و میزان استفاده مردم تاثیر گذاشته است.

چگونه «ماسک» بزنیم تا کرونا نگیریم؟

سرویس ترجمه بهداشت نیوز: متاسفانه بخاطر اطلاعات غلط مردم دقیقا نمی دانند که چطور باید از ماسک استفاده کنند. البته از همان ابتدا توصیه های زیادی درباره نوع ماسک و اینکه چه کسانی باید از آن استفاده کنند موجود بوده است. در این مقاله به بررسی انواع ماسک و نحوه استفاده از آنها می پردازیم.

انواع ماسک

می دانیم که کرونا از طریق هوا و تنفس ازطریق دهان و بینی وارد بدن می شود. بنابراین منطقی است که فکر کنیم با استفاده از ماسک می توان از شیوع آن جلوگیری کرد. اما درمورد کرونا و بیماری های این چنینی مانند آنفولانزا هر ماسکی کارایی ندارد. درکل دو نوع ماسک وجود دارد: ماسک های جراحی و فیلتر دارد. البته در این میان سه نوه ماسک دیگر نیز براساس اندازه و میزان فیلترسازی آنها موجود است.

ماسک های جراحی، یکی از رایج‌ترین انواع ماسک ها

این نوع ماسک نوع کلاسیک ماسک بوده و از آنجایی که در اتاق عمل استفاده می شود به آن ماسک جراحی می گویند. کارکرد این ماسک ها جلوگیری از شیوع ویروس نیست، بلکه جلوی پخش شدن مایعات دهان را می گیرد. پزشکان از این ماسک استفاده می کنند که مثلا خون بیمار در حین جراحی وارد دهان و بینی آنها نشود.

این ماسک ها بیشتر یک نوع مانع فیزیکی هستند اما به گفته سازمان بهداشت جهانی مانع از شیوع بیماری نمی شوند. استفاده از این ماسک ها در مکان های عمومی بیشتر نقش تسکین دهنده دارد تا پیشگیرانه.

ماسک فیلتر دار

این ماسک ها پیچیده تر از ماسک های جراحی هستند، زیرا شامل فیلتری در جلوی ماسک هستند که مانع از ورود ذرات به داخل دهان و بینی می شود.

این ماسک ها درجات مختلفی دارد:

درجه 1: این ماسک ها که آن را FFP1 یا P1 می نامند در زمان حفاظت در برابر بیماری های تنفسی کمترین کارایی را دارند. در عمل این ماسک مانع از ورود ذرات ساکن مانند گرد و خاک است.

درجه 2: ماسک FFP2 یا P2 می تواند تا 92 درصد مانع از ورود ذرات محیطی شود. توصیه سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده از ماسکی است که بتواند 95% جلوی شیوع بیماری را بگیرد.

درجه3: ماسک FFP3 تنها اجازه می دهد که 2 درصد از ذرات از آن عبور کنند.

چه کسانی باید از ماسک استفاده کنند؟

کسانی که از مناطقی با بالاترین میزان شیوع بیماری آمده اند: افرادی که علائم بیماری را بروز می دهد، این افراد باید 14 روز از ماسک استفاده کنند.افرادی که در مراکز درمانی مشغول بکارند: هم بیماران و هم پزشکان و پرستارانی که در قرنطینه نیستند باید از ماسک استفاده کنند. همچنین بیمارانی که منتظر مشاوره پزشکی هستند نیز باید ماسک بزنند.در کنار استفاده از ماسک های موثر باید بصورت مدام دست ها را با آب و صابون بشویید، در صورت مشکوک بودن یا تایید پزشک  خودتان را قرنطینه کنید و بهداشت عمومی را رعایت کنید.

چگونه ماسک بزنیم؟

درصورت لزوم حتما باید از ماسک های استاندارد FFP2 یا بالاتر استفاده کنید. بیاد داشته باشید که همه نباید از ماسک استفاده کنند، بلکه فقط افراد مشکوک و آنهایی که به مناطق بحرانی سفر می کنند و پزشکان و پرستاران باید ماسک بزنند. ماسک باید کاملا دهان و بنیی را بپوشاند و وقتی می خواهید ماسک را از روی صورتتان کنار بزنید حتما از کناره ها این کار را انجام دهید، در زمانی که ماسک به صورت دارید هم آن را لمس نکنید. اگر ماسکتان مرطوب شد، بنابراین دیگر قدرت فیلتر کردن ندارد لازم است به این نکته توجه کنید که، "ماسک را یکبار استفاده کنید و آن را دور بیاندازید".

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو