شربت سیپروهپتادین کودک، چه عوارضی را داراست؟

منبع: نی نی بان

129

1399/4/19

14:39


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: عوارض زیاد شربت سیپروهپتادین تجویز شده برای اشتها با طریقه مصرف هرشب ساعت ۹ برای کودک۲ سال و ۷ ماهه
 
 
پاسخ دکتر رامین مظفری، فوق تخصص نوزادان و کودکان و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران:
مادر عزیز مصرف این داروها فقط برای مدت کوتاه موثر است و باعث وزن ‌گیری کودک می‌شود.
 
 
پاسخ دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه:
امروزه وقتی کودک غذا نمی خورد، به راحتی سراغ داروهای اشتهاآور و شربت ها می رویم. ولی حقیقت امر این است که مواد غذایی طبیعی از بهترین محرک های اشتهای کودک به شمار می آیند و در مرحله بعدی مولتی ویتامین ها. در واقع سیپروهپتادین در گروه داروهای آنتی هیستامین و ضدآلرژی قرار دارد و از عوارض آن تغییر اشتها و در برخی موارد افزایش اشتها است. این دارو در کودکان باعث کاهش هشدارهای مغزی شده و بیشتر عوارض آن بر روی دستگاه اعصاب مرکزی است. مصرف زیاد آن در کودکان می تواند باعث توهم، مشکلات قلبی، ریوی و حتی مرگ گردد. بهتر است در کودکان این دارو مصرف نگردد، مگر تحت شرایط خاص و زیر نظر پزشک متخصص.
اصولا غذا دادن به کودکان کم اشتها صبر و حوصله زیادی مطلبد. بهتر است که کودک را در تهیه غذا مشارکت دهید. طعم و رنگ و ظاهر غذا در پذیرش غذای کودک بسیار موثر است. در درجه اول باید غذایی را برای او تهیه کنید که از ترجیح های غذایی کودک باشد.
بهتر است غذاهایی با رنگ های شاد و متنوع برای او آماده کنید. به طور مثال، یک ران مرغ پخته را با سس قرمز، دو تکه هویج، فلفل دلمه ای سبز و زرد و کاهوی ریز شده در یک بشقاب قرار دهید. غذاهای فرم انگشتی، رنگی، جذاب و سرد برای کودکان قابلیت پذیرش بیشتری دارد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو