وزارت صنعت: قیمت پراید ۱۰۰درصد رشد کرد

منبع: برترین ها

41

1399/4/19

15:29


معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: قیمت پراید از ١٨ میلیون تومان به ٤٠ میلیون تومان یعنی تقریباً ٢ برابر شد در حالی که قیمت نهاده‌ها ٨٨ درصد رشد داشت.

خبرگزاری مهر: معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: قیمت پراید از ١٨ میلیون تومان به ٤٠ میلیون تومان یعنی تقریباً ٢ برابر شد در حالی که قیمت نهاده‌ها ٨٨ درصد رشد داشت.

مهدی صادقی نیارکی در نشست قطعه سازان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: امسال تعداد خودروهای ناقص با رسیدن به عدد ٩٣ هزار دستگاه ٥٠ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد قیمت نهاده‌ها از سال ٩٧تا ٩٨، ٨٨ درصد بود گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده امسال باید یک میلیون و ٢٣٠ دستگاه خودرو تولید شود که با افزایش عمق ساخت داخل و کاهش زمان تحقق تعهدات عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر صمت در خصوص تغییرات وضعیت تولید و تحویل خودرو در سال ٩٧ و ٩٨ ادامه داد: در ٦ ماه دوم سال ٩٧، ٢٨٨ هزار دستگاه خودرو و در سال ٩٨، ٤٣٠ هزار دستگاه خودرو تحویل داده شد.

صادقی نیارکی گفت: در مقایسه سه ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته علی رغم شیوع کرونا، میزان تحویل خودرو ٥٠درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: قیمت پراید از ١٨ میلیون تومان به ٤٠ میلیون تومان یعنی تقریباً ٢ برابر شد در حالی که قیمت نهاده‌ها ٨٨ درصد رشد داشت، لاستیک از ٩ هزار تومان در سال ٩٧ به ٢٦ هزار تومان، فولاد از ٤ هزار و ٧٠٠ در سال ٩٧ به ١٥ هزار تومان در سال ٩٩ رسیده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به مصوبه واقعی شدن قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار گفت: این موضوع هم اکنون در حال بازنگری است که البته برای حفظ تولید، جلوگیری از خروج ارز و حفظ اشتغال فعلی باید قیمت خودرو منطقی شود.

صادقی نیارکی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های تولید از نرخ ارز تبعیت می‌کند افزود: این در حالی است که این تبعیت در قیمت خودرو لحاظ نمی‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید خودرو در کشور، بیش از ٢ میلیون و٢٠٠ هزار دستگاه است که ٤٥ صنعت را فعال می‌کند و هم اکنون ٦٣٠ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: اگر صنعت خودرو در کشور وجود نداشت باید سالانه ١٥ میلیارد دلار از کشور خارج شود در حالی که این صنعت در حال حاضر ٣ / ٥ میلیارد دلار ارزبری دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو