مهم ترین نکات برق صنعتی که حتما باید بدانید

مهم ترین نکات برق صنعتی که حتما باید بدانید


منبع: ساتین

194

1399/4/19

15:43


در مقوله نکات سیم کشی برق صنعتی باید خاطر نشان نمود که این شاخه از برق با موضوعاتی مانند PLC و تابلو برق صنعتی سروکار دارد. از سوی دیگر، سیم کشی و برق کشی از اصول اجرایی مهم در کارخانجات، کارگاه های صنعتی و ساختمان ها به شمار می رود.

قبل از پرداختن به مبحث نکات برق صنعتی باید عنوان نمود که این نوع سیستم کار، در مصارف ساختمانی و صنعتی کاربردهای فراوانی دارد. همچنین، تکنولوژی برق، سنسورها، کابل کشی و سیم کشی، ارتباط عمیق و تنگاتنگ با برق صنعتی برقرار می کند.

یکی از پیش نیازهای لازم برای آشنایی با نکات سیم کشی برق صنعتی، شناخت داشتن از مفاهیمی مانند طراحی مدارها و سیستم ها، سیستم های توزیع و خطوط انتقال نیرو می باشد.

به عبارت دیگر، اولین اقدام در جهت آشنایی با این نکات شناخت پیدا کردن از اطلاعات و داده های برق پایه مانند اهم، آمپر، ولت و انواع مدارهای کنترل و روشنایی می باشد.

به طور کلی باید گفت شناخت نکات برق صنعتی و به کارگیری آن از جمله موضوعات مهم آموزش برق صنعتی می باشد که می بایست به آن توجه داشت. زیرا بی توجهی به این نکات مشکلات بسیاری را به همراه خواهد آورد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به طور جامع به بررسی نکات سیم کشی برق صنعتی می پردازیم.

مهمترین نکات برای سیم کشی برق صنعتی

بدون تردید، شناخت سیم و اتصالات، ساختار، عیب یابی و انواع کابل از مهمترین نکات برای انجام صحیح سیم کشی برق صنعتی به شمار می رود. بر این اساس، یک یا چند رسانای الکتریکی که نسبت به یکدیگر عایق بوده و به وسیله غلافی حفاظت می گردند، در مفهوم کابل شناخته می شوند.

از سوی دیگر، ساختمان کابل ها شامل غلاف کابل، عایق کابل و هادی کابل می باشد. هادی کابل تحمل و عبور جریان را امکان پذیر می سازد. همچنین هادی کابل ضمن انعطاف پذیر بودن، از متریال آلومینیوم یا مس خالص ساخته و پرداخته می گردد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که کابل ها از لحاظ تعداد رشته به کابل های افشان یا چند رشته و مفتولی یا تک رشته طبقه بندی می شوند. همچنین، از لحاظ سطح مقطع، کابل ها در انواع مثلثی و گرد موجود می باشند.

از دیگر نکات برق صنعتی، شناخت عایق کابل می باشد. به طور معمول، عایق کابل بر روی تجهیزات یا در زیر زمین قرار دارد. همچنین عایق کابل بین زمین و هادی فاقد اتصال الکتریکی است.

شایان ذکر است که به منظور عایق کردن کابل ها، متناسب با ولتاژ و نوع کارایی، از متریالی مانند پلی اتیلن، پی وی سی و کاغذهای آغشته به روغن استفاده می گردد. زره یا غلاف کابل، نوعی محافظ بوده که ضمن محافظت از کابل در برابر نیروهای مکانیکی، از وارد شدن رطوبت به سطح داخلی کابل جلوگیری به عمل می آورد.

سایر نکات برق صنعتی

تجهیزات کنترل مدارها و نحوه عملکرد کلیدها، در کارکرد مناسب تجهیزات برقی موجود در مراکز صنعتی و مراکز تولید نیرو بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد. بر همین اساس، یکی از مهم ترین نکاتی که می بایست هنگام برق کشی صنعتی به آن توجه داشت آشنایی با مدارهای الکتریکی تجهیزات مختلف می باشد.

آموزش پی ال سی و طریقه کار باکلید مغناطیسی یا کنتاکتور از مهمترین موضوعاتی است که هنگام برق کشی صنعتی می بایست به آن توجه داشت. در یک نگاه کلی، توانایی کار با plc، آشنایی با مدارهای کنترل حرارت و روشنایی و شناخت سیستم های کنترل، به همراه آشنایی با سیستم سیم کشی ماشین های ایستگاهی  و تجهیزات الکتریکی، از دیگر قواعد سیم کشی برق صنعتی به شمار می رود.

به طور معمول، برق صنعتی همواره با سیستم های موجود در کارخانه ها و مراکز صنعتی سروکار دارد. بر همین اساس، آشنایی با مبانی اندازه گیری، نحوه استفاده از تجهیزات در مدارهای مختلف و آشنایی با ساختمان تابلو برق و انواع تابلو برق، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت برق صنعتی و بازار کار برق صنعتی

با توجه به رشد و گسترش مراکز صنعتی و کارخانجات به ویژه در سال های اخیر، برق سه فاز به منظور تامین توان مورد نیاز واحدهای صنعتی و برای خاموش و روشن کردن تجهیزات و ملزومات صنعتی جایگزین برق تک فاز گردید و این موضوع نشان از اهمیت برق صنعتی جهت مدیریت فرایندها در این بخش می دهد.

با توجه به اهمیت برق صنعتی به نظر می رسد که برق صنعتی در ردیف گرایش ها و شاخه های پرکاربرد و در عین حال پردرآمد حوزه برق به حساب می آید.

از سوی دیگر، متاثر از رشد چشمگیر واحدهای اقتصادی و صنعتی نیاز این واحدها به استفاده از تجربه برق کاران صنعتی، آینده مناسب و روشنی را برای گرایش برق صنعتی ایجاد نموده است و می توان نتیجه گیری کرد که بازار کار برق صنعتی بسیار عالی و درآمدزا می باشد.

ناگفته نماند که تامین توان مورد نیاز برای عملکرد بهینه تجهیزات صنعتی، حکایت از اهمیت برق صنعتی دارد. بر همین اساس، یادگیری برق صنعتی بیش از پیش مورد توجه واقع می شود.

برای یادگیری برق صنعتی و ورود به بازار کار برق صنعتی راه های متفاوتی می باشد می توانید مدت زمانی را نزد استاد ماهر برق صنعتی سپری کرده و مهارت های لازم را فرا گیرید.

همچنین می توانید در دوره های آموزش برق صنعتی شرکت کرده و در مدت زمان کوتاهی کلیه مهارت های لازم این شغل را فراگیرید. توصیه ما به شما عزیزان برای یادگیری برق صنعتی شرکت در این دوره ها می باشد. زیرا یادگیری برق صنعتی از طریق شاگردی به زمان زیادی نیاز دارد.

آموزشگاه فنی برق بهترین آموزشگاه برق صنعتی

آموزشگاه فنی برق یکی از بهترین آموزشگاه های برگزار کننده دوره های برق و الکترونیک در کشور است که به صورت تخصصی دوره های خود را برگزار می نماید.

این آموزشگاه زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور و به صورت کاملا عملی و تخصصی دوره برق صنعتی را برگزار کرده و در مدت کوتاهی صفر تا صد اصول و نکات برق صنعتی را به کارآموزان آموزش داده و آنها را آماده ورود به بازار کار و پروژه های برق صنعتی می نماید.

آموزشگاه فنی برق علاوه بر دوره های برق صنعتی دوره های متعدد دیگری را برگزار می نماید، آموزش برق ساختمان، دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن، آموزش نصب دوربین مدار بسته، آموزش پی ال سی، آموزش تعمیرات لوازم خانگی، موبایل، لپ تاپ بخش کوچکی از دوره های این آموزشگاه می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های این آموزشگاه می‌توانید به وب سایت فنی برق به آدرس https://fannibargh.com/ مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۶۱۲۱۰۲۹ تماس حاصل نمایید.

 

آدرس آموزشگاه فنی برق: تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، بعد از چهار راه فرصت شیرازی نبش کوچه مستعلی، پلاک 2، طبقه اول

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو