آشنایی با انواع حیوانات سمی عجیب و ترسناک

آشنایی با انواع حیوانات سمی عجیب و ترسناک


منبع: آرگا

227

1399/4/19

16:33


در طبیعت موجودات بسیاری به حیات خود مشغول هستند که می توانند برای سلامتی انسان ها خطر جدی محسوب شوند. در این بخش از مجله آرگا به معرفی انواع حیوانات سمی برای آشنایی شما با این موجودات زهر آگین پرداخته شده است.

دنیا پر از حیوانات و جانداران بسیار خطرناک است که با کوچکترین عمل می توانند به حیات انسان و دیگر موجودات ضعیف تر از خود پایان بدهند. همیشه آن طور ک فکر می کنید، نمی توان حیوانات سمی را شناسایی و یا از آن ها دوری کرد. به طوری که بعضی از آن ها به قدری کوچک هستند که بدون تشخیص به وسیله چشم، به روی بدن می چسبند و موجب آسیب رساندن به سلامتی بدن می شوند.

برای آشنایی با انواع حیوانات سمی در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

معرفی انواع حیوانات سمی

حیوانات سمی و خطرناک برای انسان

هنگامی که صحبت از حیوان و جانداران سمی و خطرناک برای انسان می شود، ناخودآگاه فکر آدمی به سوی انواعی از مار های بزرگ و عنکبوت های زشت و کریه می رود. گفتنی است که برخی حیوانات با استفاده از این سم به مراقبت و محافظت از خود و خانواده شان در مقابل آسیب انسان و دیگر حیوانات ب کار می گیرند. در عصر امروز بسیاری از محققان با کمک سم این موجودات خطرناک، سعی کرده اند تا در مصارف دارویی از آنان کاربرد های فراوانی دریافت کنند. گفتنی است که علم پزشکی تا کنون به نتایجی دست پیدا کرده که هنوز نظر قطعی درباره آنان وجود ندارد.

معرفی انواع حیوانات سمی

در ادامه با انواعی از حیوانات سمی و کشنده که برای سلامتی انسان ها خطر جدی محسوب می شوند، آشنا می شوید.

  • ماهی سنگی

این حیوان از آن دسته موجودات ماهر در استتار می باشد که با همین ویژگی لقب موجودی خطرناک در کشور استرالیا را به خود اختصاص داده است. شاخک های تیز موجود در پشت او دارای سمی به مقدار بسیار زیاد است که در هنگام تماس با آن درد بسیار شدیدی در محل اصابت ایجاد می شود. در ابتدای ورود این سم به بدن، بافت با آسیب جدی مواجه می شود که در ادامه نیز اختلالات تنفسی در فرد به وجود می آورد.

قابل به ذکر است که اگر فرد در زمان مناسب به پزشک نرسد، خیلی سریع با حمله قلبی زندگی خود را از دست می دهد. خوشبختانه و با پیشرفت علم و در سال ۱۹۵۹ پادزهر این سم کشف شد که از آن پس هیچ استرالیایی جان خود را توسط سنگ ماهی از دست نداد.

آشنایی با عقرب های قاتل

  • عقرب قاتل

عقرب قاتل از گونه حیوانات خطرناک متعلق به آمریکا است. نیش این حیوان کشنده در صورت ورود به بدن حتی با میزان بسیار پایین نیز سبب مرگ می شود. قابل به ذکر است که در عصر امروز پزشکی از زهر این عقرب برای کاهش و پیشگیری از بروز انواع تومور استفاده می شود.

  • عروس دریایی

عروس دریایی به وسیله نیش قوی و دردناک خود هر فردی را که مورد اصابت قرار دهد، پس از گذشت زمان خیلی کوتاهی به دام مرگ می کشاند.

  • هشت پای حلقه آبی

هشت پای حلقه آبی از دیگر انواع حیوانات سمی می‌باشد که در استرالیا زندگی می کند. همچنین این حیوان از طریق بزاق دهان خود زهری به نام سر زهر تولید می کند. گفتنی است که این زهر با ورود به بدن و پس از عبور و رسیدن به رشته‌های عصبی و عضلانی بدن به مرور فرد را فلج می کند، طبیعی است که در صورت عدم رسیدن فرد در زمان مناسب به پزشک جان خود را از دست بدهد. به طور معمول این زهر به هنگام ورود به بدن، دردی به همراه ندارد و برخی از افراد هنگامی متوجه آن می شوند که کاری از دست شان بر نمی آید.

  • قورباغه نیزه سمی

این گونه از قورباغه ها را می توان در جز رایج ترین آنان در گروه قورباغه ها معرفی کرد. قورباغه نیزه سمی چربی از گروه آلکالویید ها در زیر پوست خود دارا می باشد که از زهر آن در گذشته افراد متعلق به آمریکایی جنوبی برای سمی کردن نوک نیزه های خود برای شکار استفاده می کردند.

رنگ روشن این قورباغه از ویژگی های بارز او برای نشان دادن سم و خطرناکی اش می باشد.

آشنایی با موش کور اروپایی

  • موش کور اروپایی

شاید کمی غیر معمولی به نظر برسد که موش کور نیز از ویژگی سمی برخوردار باشد. اما در این رابطه گفتنی است که موش کور اروپایی به وسیله بزاق خود سمی ترشح می کند که در نهایت سبب بروز فلج شدن عضلات می شود.

  • ماهی پف کننده

ماهی پف کننده نیز در بین معرفی انواع حیوانات سمی مقام دوم را در بین مهره داران دارا می باشد. این ماهی در زمانی سم خود را بروز می دهد که در شرایطی بسیار سخت و سهمگین از نظر خود قرار بگیرد.

  • پیتو هوی

این پرنده نیز به مانند قورباغه نیزه سمی در زیر پوست خود سمی سهمگین جا به جا می کند.

  • پروانه سمی

پروانه سمی نیز با ترشح سم هر گونه پروانه بزرگ تر از خود را که فکر قصد جانش را کند، از پای در می آورد.

  • پلاتیپوس نر

این حیوان از آن دسته موجودات فریبکار می باشد که ظاهری سمی را دارا نیست. جنس نر این حیوان در پاهای عقبی خود زهری سهمگین حمل می کند که در هنگام برخورد با بدن فرد، دردی شدید را منجر می شود. همچنین ورود این سم به بدن افراد دارای سیستم ایمنی بسیار پایین سبب مرگ حیات می شود. قابل به ذکر است که این حیوان در زمان جفت گیری از زهر خود بسیار استفاده می کند، که بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که پلاتیپوس برای رقابت با حریف ماده خود اقدام به این عمل می کند.

آشنایی با لوریس آهسته

  • لوریس آهسته

لوریس از گونه پستانداران کوچک و بامزه است که ظاهری مشابه با میمون لمور دارد. گاز این حیوان به قدری دردناک است که او را در دسته انواع حیوانات سمی قرار داده است. چرا که با برخورد دندان های این حیوان با پوست بدن به مرور زمان آلرژی های بسیاری در فرد به وجود می آید.

  • حلزون مخروطی

این حلزون نیز در گونه موجودات درنده و پیچیده قرار دارد که اصلاً به ظاهر او لقب حیوانی سهمگین نمی خورد. این حیوان برای شکار های خود دندانی به شکل نیزه که دارای زهری خطرناک است، به سوی طعمه پرتاب می کند. در عصر امروز و طبق بسیاری از تحقیقات انجام شده مشخص شد که زهر حلزون مخروطی دارای مقادیر بالایی از انسولین می باشد که به کاهش قند خون منجر می شود. همچنین با برخورد این نیزه  به بدن ماهی او به شک و دنیای بیهوشی فرو می رود.

  • ماهی پفکی

ماهی پفکی نیز از دیگر موجودات مهره دار و سمی می باشد که لقب دوم را در گروه موجودات سمی به خود اختصاص داده است. این ماهی در اکثر دریا های کره زمین پیدا می‌شود که دارای سم کافی برای کشتن انسان ها است. گفتنی است که کبد و کلیه ماهی پفکی دارای مقادیر بالایی از توکسین عصبی و خطرناک به نام تترودوکسین است.

زهر این ماهی ۱۲۰۰ برابر خطرناک تر از آسیب سیانور به بدن است. اعتقاد بسیاری از محققین نیز بر این باور است که سم او برای کشتن ۳۰ انسان بالغ کافی می‌باشد.

آشنایی با گونه قورباغه های سمی

  • وزغ دارت سمی

وزغ دارت سمی از گونه مهره داران بسیار سمی می باشد که ظاهری رنگارنگ را دار است. این حیوان در جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و غربی زندگی می کند  ۱۰۰ نوع مختلف از آن در تمام دنیا وجود دارد. تنها تفاوت این حیوان با یک دیگر رنگ و ظاهر متفاوت است، و گفتنی می باشد که گونه طلایی رنگ آن از سمی خطرناک تر برخوردار می باشد. تنها یک سم از این حیوان می تواند به زندگی ۱۰ فرد بالغ پایان دهد و قابل  ذکر است که با تغذیه از حشرات و بندپایان سطح این سم را در خود افزایش می دهد.

  • عنکبوت وحشی برزیلی

عنکبوت برزیلی از دیگر انواع حیوانات سمی می باشد که نام آن در کتاب گینس به ثبت رسیده است. نیش این موجود می تواند به حیات آدمی پایان دهد که نکته خوشبختانه آن تولید پاد زهرش می باشد. در مکان های شلوغ برزیل و جنگل های آمازون عنکبوت وحشی به زندگی خود مشغول می باشد و بر خلاف دیگر عنکبوتیان در تارها به دنبال غذای خود نمی گردد.

این حیوان در اکثر مواقع بر سطح زمینی جنگل های آمازون به دنیا تغذیه خود می گردد که اغلب حشرات و دیکر عنکبوت ها را مورد طعمه قرار می دهد. در صورت اصابت نیش عنکبوت برزیلی، درد بسیاری برای فرد به وجود می آید که موجب از دست رفتن تعادل و ایجاد التهاب می شود. در این شرایط فرد قربانی خیلی سریع باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

  • مار تایپان

زهر مار تایپان حدود ۲۰۰ برابر سهمگین تر از مار کبرا معمولی است. زیستگاه این نوع مار مربوط به مرکز استرالیا می باشد، و قابل به ذکر است که این نوع مار بسیار خجالتی است و در تپه‌های شنی و صخره ها به حیات خود می پردازد. تا به امروز هیچ گونه حمله توسط این نوع مار برای انسان ها گزارش نشده است؛ و باور برخی محققان به این صورت است که مار تایپان از رویارویی با انسان دوری می‌کند.

آشنایی با مار پیتان

  • عقرب مرگ آور

این نوع عقرب با سهمگین ترین گونه زهر در جهان، در گروه حیوانات سمی جای گرفته است. این موجود به طرز عجیبی دارای خوی بسیار تهاجمی است که در بیابان و خارستان‌های سراسر خاور میانه و آفریقای شمالی زندگی می کند. سم این عقرب نئوتوروتوکسین است که در صورت ورود به بدن انسان سبب مرگ و پایان یافتن عملکردهای حیاتی سیستم بدنی شخص می شود. قابل به ذکر است که در ابتدای ورود به بدن ابتدا عملکرد قلب را مختل می‌کند و پس از مدت زمان معین با درد و مشکل بسیار به مرگ فرد منجر می شود.

  • مار شاه کبری

 این مار از بلند ترین مار های سمی جهان می باشد که در جنگل های مرتفع آسیا به حیات خود ادامه می دهد. این نوع مار می‌تواند ۱۸ فوت نیز طول داشته باشد، و در یک نیش خود مقادیر بالایی از سرم نوترو توکسین را به بدن فرد انتقال دهد. قدرت این سم به میزانی بالا است که می تواند یک فیل آفریقایی را به راحتی در طی چند ساعت از پای درآورد. گفتنی است که مار شاه کبرا برخلاف دیگر مارهای کبرا پنج برابر سم بیشتر را در یک نیش خود به بدن فرد قربانی وارد می‌کند. همچنین در رابطه با شرح قدرت این سم می توان اینگونه گفت که می تواند ۲۰ مرد درشت هیکل را به راحتی از پای درآورد.
مار شاه کبرا در اکثر مواقع از مکان هایی که در آن انسان حضور داشته باشد، دوری می کند؛ مگر این که از جانب شخصی آزاری ببیند تا خوی وحشی گری خود را بروز دهد. نکته قابل توجه این مار، نیش زدن از فاصله بسیار دور می باشد و گفتنی است که پس از اصابت با بدن قربانی درد وحشتناکی در سراسر بدن او می پیچد. در این شرایط فرد آسیب دیده باید سریعاً به پزشک برای خارج کردن سم از بدن خود مراجعه کند.

آشنایی با ستاره دریایی سمی

  • ستاره دریایی

از دیگر انواع حیوانات سمی می توان به ستاره دریایی اشاره کرد که در نواحی اقیانوس هند و آرام زندگی می کند. در طی سال هزاران مورد از حمله های کشنده ستاره دریایی به انسان گزارش می شود. گفتنی است که شکل ظاهری ستاره دریایی به این صورت است که ۱۶ شاخک در هر سمت بدن دارا است و طول هر یک از این شاخه ها به ۱۰ فوت می‌رسد و عرض آن نیز از ۵۰۰۰ سلول گزنده تشکیل شده است. در ابتدای ورود این سم به بدن سیستم عصبی و قلبی فرد مورد حمله و آسیب قرار می گیرد. گفتنی است که بسیاری از افراد قربانی این موجود سمی قبل از رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو