عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟


منبع: زیبامون

213

1399/4/19

16:48


در این بخش از زیبامون با تمام عوارضی که ممکن هست بعد از لیزر موهای زائد صورت و بدن با اون مواجه بشید اشاره کردیم. با ما همراه باشید.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

تصور کنید که هرگز هیچگونه دغدغه و نگرانی در رابطه با پر مو بودن دست و پاهاتون و یا اینکه استرسی برای تحمل درد اپیلاسیون نداشته باشید! چنین شرایطی مطمئنا برای همه افراد و به ویژه خانم‌ها جز شرایط رویایی و ایده آل محسوب میشه. اما نگران نباشید! شما میتونید با لیرز موهای زائد این شرایط رو به واقعیت تبدیل کنید و از داشتن پوستی بدن مو، نرم، صاف و لطیف لذت ببرید و نسبت به از بین بردن موهای اضافی و زائد بدن تا حد زیادی بدون دغدغه و استرس باشید!

اما صبر کنید! قبل از اینکه تصمیم نهایی خودتون رو در رابطه با لیزر موهای زائد بدن و صورت بگیرید، لازمه که با تمام جوانب مثبت و منفی این روش و همچنین عوارض لیزر موهای کردن زائد به خوبی آشنا بشید و اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید و در آخر تصمیم خودتون رو برای انجام لیزر موهای زائد بدن و صورت بگیرید!

ما در این بخش از زیبامون دات کام به طور اختصاصی به عوارض لیزر موهای زائد اشاره کردیم. این مقاله رو حتما مطالعه کنید و اطلاعات کامل و مفیدی در این رابطه کسب کنید.

 

لیزر موهای زائد و اضافی بدن چیست؟

لیزر موهای زائد، یک روش غیرتهاجمی هست که در اون از لیزر برای از بین بردن و کاهش رشد موهای بدن و صورت استفاده میشه. این روش یکی از رایج‌ترین و و پرطرفدارترین روش‌های زیبایی برای رها شدن همه افراد از شَر موهای اضافی صورت و بدن هست.

در روش لیزر موهای اضافی، یک پرتوی متمرکز از نور به سمت ملانین موها (نوعی رنگدانه) تابیده میشه. بعد از تبدیل شدن این نور به گرما، کیسه‌های موجود در فولیکول مو که مسوول تولید مو در بدن یا صورت هستند، آسیب می‌بینند و در نهایت باعث میشه تا رشد موها مهار شده و یا به تاخیر می‌اندازد.

شما میتونید از لیزر موهای زائد برای تمام بخش‌های بدن استفاده کنید. اما در حالت کلی مناطق  هدف اصلی برای لیزر موهای زائد عبارتند از:

 

لیزر موی بدن آقایان

 

  • شانه‌ها و کتف
  • بالای لب
  • چانه
  • گردن
  • پشت بدن
  • سینه
  • پاها
  • بازوها
  • بیکینی
  • زیر بغل

 

برای انجام لیزر موهای زائد باید کلینیک‌ها و مراکز تخصصی لیزر مراجعه کنید و این خدمات رو زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام بدید تا از بی خطر و اصولی بودن این روش مطمئن باشید. یکی از اصلی ترین فوایدی که لیزر موهای زائد داره این هست که در حین از بین بردن موهای اضافی بدن و صورت، هیچگونه آسیبی به پوست وارد نمیکنه و جز روش‌های سریع محسوب میشه اما ممکنه برخی از افراد بعد از انجام لیزر موهای زائئد، دچار عوارض جانبی بشن!

 

عوارض لیزر بدن

همه روش‌های زیبایی و آرایشی که این روزها مورد استفاده قرار میگیره کاملا ایمن و بی خطر نیستند و ممکنه برای برخی از افراد ایجاد مشکل کنه و عوارض جانبی به همراه داشته باشه. لیزر موهای زائد هم از این موضوع مستثنی نیست و با عوارض و خطرات احتمالی جانبی همراه هست که در زیر به برخی از عوارض جانبی لیزر موهای اضافی اشاره کردیم:

 

  • پوسته پوسته شدن پوست از عوارض لیزر کردن موهای بدن

گاهی اوقات ممکنه برخی از افرد بعد از لیزر کردن موهای بدن، متوجه ایجاد پوسته پوسته در قسمت‌های لیزر شده شوند. این موضوع به طور معمول یک مشکل جزئی محسوب میشه اما میتونه ناخوشایند هم باشه.

پوسته پوسته شدن پوست بعد از لیرز گاهی اوقات میتونه منجر به ایجاد زخم هم بشه که در این مواقع لازمه مراقبت بهتر و موثرتری رو از پوست لیزر شده داشته باشید و حتما از مرطوب کننده استفاده کنید تا از بروز هرگونه مشکل دیگری جلوگیری بشه.

 

  • آسیب دیدگی چشم از عوارض لیزر کردن موهای اضافی بدن

از بین بردن موهای اضافی صورت و بدن با لیزر با استفاده از لیزرهای قدرتمند انجام میگیره. این موضوع میتونه باعث آسیب دیدگی چشم‌ها هم بشه؛ به ویژه زمانی که این کار بر روی صورت انجام می‌گیره. به همین دلیل هست که هم شخص در حال دریافت خدمات لیزر و هم پزشک معالج باید از عینک و پوشش مخصوص برای چشم‌ها استفاده کنند تا در حین انجام این عمل، از آسیب دیدگی چشم‌ها جلوگیری بشه.

 

  • احتمال عفونت پوست بعد از لیزر کردن موهای اضافی

آسیب فولیکول‌های مو در حین لیزر کردن موهای اضافی بدن و صورت میتونه احتمال عفونت پوست رو افزایش بده. بنابراین اگر بعد از مشاهده آثار عفونت در فولیکول‌ها مو روی پوست لازمه که حتما این موضوع رو به پزشک اطلاع بدید تا داروها یا کرم‌ها آنتی بیوتیکی براتون تجویز بشه.

 

لیزر صورت

 

  • قرمزی و تحریک شدن پوست از عوارض لیزر موهای زائد

قرمزی و تحریک پوست یکی از عوارض جانبی بسیار رایج بعد از لیزر موهای زائد محسوب میشه و اگر لیزر برای قسمت‌های حساس بدن استفاده بشه، ممکنه این عوارض بیشتر هم باشه. علاوه بر این ممکنه در کنار قرمزی و سوزشی که برای پوست ایجاد شده متوجه مقداری تورم در پوست هم بشید.

این عوارض جانبی دقیقا مشابه با شرایطی هست که بعد از اپیلاسیون یا هر روش دیگری که برای از بین بردن موهای اضافی بدن استفاده می‌کنید، برای پوست ایجاد میشه. سوزش و تحریک پوست تقریبا یک ساعت بعد از لیزر موهای زائد بدن از بین میره و برای اینکه این شرایط سریع‌تر بهبود پیدا کنه میتونید از کیسه یخ روی پوست استفاده کنید.

 

  • تغییر در رنگدانه‌های پوست از عوارض بعد از لیزر موهای بدن

ممکنه بعد از لیزر موهای زائد بدن متوجه تغییر رنگ در پوست هم بشید. به عنوان مثال، اگر رنگ پوست روشنی داشته باشید ممکنه متوجه ایجاد لکه‌های تیره روی پوست بشید و اگر پوستتون کمی تیره و یا سبزه باشه، ممکنه لکه‌های روشنی روی پوست به وجود بیاد. البته نگران نباشید چراکه معمولا این تغییرات موقتی هست اما اگر احساس کردید این تغییر رنگ خیلی محسوسه و از بین هم نمیره لازمه که حتما این موضوع با پزشکتون در میون بگذارید.

 

حتما بخوانید: از بین بردن دایمی موها برای آقایان

 

عوارض لیزر موهای بدن و صورت که به ندرت ایجاد می‌شوند

 

  • تغییر در بافت پوست، که اگر به تازگی برنزه شده باشید ممکنه با این مشکل مواجه بشید.

 

  • ایجاد اسکار یا جای زخم، ممکنه زخم ناشی از لیزر موهای زائد رو تجربه کنید.

 

  • رشد بیش از حد مو، این مشکل بسیار نادر هست اما ممکنه در برخی از افراد بعد از لیزر کردن مو با رشد بیش از حد موها در قسمت لیزر شده مواجه بشن.

 

  • تاول زدن پوست، اگر بلافاصله بعد از لیزر کردن موهای صورت و بدن در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید ممکنه با تاول زدن پوست مواجه بشید.

 

از آنجایی که عوارض جانبی و مضرات لیزر موهای بدن و صورت بسیار جدی هست، توصیه میشه که حتما این کار رو در مراکز تخصصی و زیر نظر متخصصان معتبر انجام بدید تا هیچگونه عارضه‌ای رو بعد از لیزر کردن مشاهده نکنید.

 

 

لیزر پشت بدن آقایان

 

حتما بخوانید: لیزر درمانی - مراقبت‌ های بعد از لیزر موهای زاید

 

عوارض لیزر صورت

لیزر صورت به هیچ عنوان رفع دائمی موهای اضافی رو تضمین نمیکنه. زیرا برخی از موها میتونن در مقابل لیزر مقاوم باشند و یا بعد از درمان، مجددا رشد کنند. اما با این حال موهای جدیدی که بعد از لیزر صورت رشد می‌کنند معمولا نازک‌تر و کمرنگ تر خواهند بود.

از جمله عوارضی که ممکنه بعد از لیزر موهای صورت با اون مواجه بشید عبارتند از:

  • تورم ملایم در اطراف فولیکول‌ها مو (محل رویش مو بر روی پوست)
  • تغییر در رنگدانه‌های پوست که ممکنه در افرادی که دارای رنگ پوست تیره هستند مشاهده بشه. این تغییر موقتی هست.
  • قرمز شدن پوست صورت بعد از لیزر
  • سوزش، پوسته پوسته شدن، ایجاد زخم و یا تغییر در بافت صورت

به طور کلی افرادی که دارای رنگ پوست تیره هستند، باید مراقبت ویژه‌ای در مقابل آسیب دیدگی پوست انجام دهند و یا از لیزر با شدت کم برای انها استفاده بشه.

 

لیزر موهای دست

 

عوارض لیزر بیکینی

همونطور که در بالا اشاره شد لیزر موهای بدن میتونه با عوارضی همچون سوزش و قرمزی، تغییر رنگ پوست، ایجاد جای زخم و اسکار و مواردی از این دست همراه باشه. اما لیزر قسمت‌هایی از بدن مانند ناحیه بیکینی که معمولا پوشش داده میشن و از نور خورشید محافظت میشن معمولا ضرر کمتری خواهند داشت. به بیان بهتر، تا زمانی که پوست بدن از نور خورشید محافظت بشه و کمتر در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرید، ضرر لیزر موهای زائد بدن هم کمتر خواهد بود.

البته شایعاتی در رابطه با عوارض لیزر کردن موهای زائد بیکینی یا لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی وجود داره که گفته میشه دارای عوارض جانبی خطرناکی مانند ناباروری هست، اما باید گفت که این موضوع فقط یک شایع هست زیرا پرتوهای لیزر کمتر از یک میلی متر به پوست نفوذ می‌کنند و نمیتونن آسیب‌های جدی و زیادی رو به واژن و تخمدان وارد کنند.

 

حتما بخوانید: کلینیک لیزر، نکات مهم برای انتخاب مرکز لیزر و زیبایی

 

مضرات لیزر موهای زائد بدن در دوران بارداری

به طور کلی متخصصان و پزشکان لیزر موهای زائد در دوران بارداری رو به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند. این موضوع هم به خاطر این هست که دانشمندان و پزشکان تا کنون هیچ مطالعه بالینی در رابطه با عوارض جانبی و یا ایمن بودن لیزر موهای زائد بر روی خانم‌ها باردار انجام نداده‌اند!

در واقع بارداری باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن میشه و همین موضوع میتونه رشد موهای اضافی و زائد در بدن رو افزایش بده و باعث ایجاد نگرانی یا خجالت در خانم‌های باردار بشه. به هر حال توصیه میشه در دوران بارداری به هیچ عنوان از بین بردن موهای اضافی بدن به سراغ لیزر کردن نروید و تا چند هفته بعد از زایمان صبر کنید و بعد از مشورت با پزشک این کار رو انجام بدید.

 

لیزر موهای صورت

 

عوارض لیزر موهای زائد و سرطان

شایعه‌ای در رابطه با لیزر موهای زائد و سرطان وجود داره که باید گفت جز شایعه‌های بی اساس هست. لیزرهای مخصوص از بین بردن موهای اضافی صورت و بدن به گونه‌ای طراحی شدند که به مقدار جزئی از سلول‌های پوست عبور کنند و فقط فولیکول‌های مو رو مورد هدف قرار دهند و به هیچ عنوان پرتوهای ای لیزر به اعماق پوست نمیرسه.

از طرف دیگر لیزرهای مورد استفاده برای از بین بردن موهای بدن و صورت در دسته بندی لیزرهای ضعیف با اشعه کم قرار دارند و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر درمانی موهای زائد باعث ایجاد سرطان پوست میشه، وجود نداره.

 

حتما بخوانید: لیزر موهای زاید برای چه کسانی مناسب است

 

سخن آخر

به طور کلی لیزر کردن موهای اضافی صورت و بدن مانند هر روش درمانی و زیبایی دیگری ممکنه با عوارض و خطراتی همراه باشه اما این موضوع دلیلی بر این نیست که به هیچ عنوان به سراغ استفاده از این روش‌ها نروید. بهتره قبل از هر اقدامی اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید، مراکز تخصصی و حرفه‌ای برای لیزر کردن رو پیدا کنید و بعد از مشورت با پزشکان متخصص بهترین تصمیم رو برای خودتون بگیرید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو