در خواباندن کودک این اشتباهات را مرتکب نشوید

در خواباندن کودک این اشتباهات را مرتکب نشوید


منبع: آرگا

119

1399/4/19

19:54


روش های مختلفی برای خواباندن کودک وجود دارد، اما ممکن است برخی از والدین در انجام این موضوع دچار مشکل شوند و اشتباهات مختلفی را انجام دهند، برای آشنایی با این مشکلات و بررسی آنها در این مطلب همراه ما باشید.

خواباندن کودکان زیر ۴ سال بدون سرو صدا یک چالش برای والدین است. در برخی موارد این والدین هستند که در این مورد مشکلاتی را ایجاد می کنند. در این مطلب می خواهیم یکسری از رفتارهای اشتباه والدین در رابطه با خواباندن کودک را معرفی نماییم.

 اشتباهات والدین در خواباندن کودکان

هر شخص ترفندهای خاص خود را برای خواباندن نوزاد یا کودک خود دارد، این موضوع ممکن است باورهای اشتباهی را به همراه داشته باشد. برخی از والدین در زمان خواباندن نوزاد یا کودک خود رفتارها و کارهایی را انجام می دهند که کاملا اشتباه بوده و از باورهای غلط انها در این زمینه می باشد. برای اینکه بتوان فرزند خود را به آرامی خواباند، باید نکات و ترفندهای درست این موضوع را دانست و از اشتباهات مربوط به این موضوع دوری کرد. اگر کودک شما با خوابیدن مشکل دارد باید در وحله اول ببینید که کجای کارتان مشکل دارد و بعد از حل مشکل یک روانشناس می تواند کمک بیشتری در این مورد بنماید. در این مطلب با اشتباهات مختلف در رابطه در خواباندن کودک آشنا می شویم.

اشتباهات رایج در خواباندن کودک

فرق نگذاشتن بین شب و روز

یکی از رایجترین اشتباهات والدین در رابطه با خواب فرزندانشان این موضوع است که با انجام رفتارهای باعث می شوند تا تفاوت بین ساعت های شبانه روز از بین برود. برخی والدین عادت دارند که اتاق نوزاد یا کودکشان را همیشه تاریک نگه دارند و یا برعکس همواره چراغی در اتاق روشن بگذارند، این موضوع باعث می شود تا ساعت بیولوژیکی فرزندان دچار مشکل شود. بدن ما به گونه ای تنظیم شده که با تاریک شدن هوا و فرا رسیدن شب هورمون خواب را ترشح نماید و در زمان صبح و روشنایی بیدار شود. با روشن گذاشتن چراغ اتاق خواب در زمان خواب یا کشیدن رده اتاق در طول روز و تاریک نگه داشتن آنجا در واقع ریتم طبیعی بدن را دچار مشکل کرده و به هم می ریزید و باعث می شوید تا ساعت بیداری و خواب کودک با هم عوض شود و شما را دچار مشکل نماید.

اشتباهات مختلف خواباندن کودک

انتخاب رنگ سرویس خواب تند

بیشتر والدین از مسائل روانشناسی مربوط به اتاق و لوازم کودک بی اطلاع هستند و در زمان انتخاب لوازمات کودک اشتباهاتی را انجام می دهند. یکی از مهمترین مسائل در این مورد این است که نباید به دلیل قیمت خوب به سمت هر نوع و یا مدلی کشیده شوید. مسئله مهم در انتخاب وسائل ضروری نوزاد دوری از رنگ های تند و وسائل لبه تیز است. رنگ سرویس خواب نوزاد یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در روح و روان فرزند شما می باشد. رنگ سرویس خواب می تواند باعث آرامش و یا نا آرامی کودک شود. بهتر است در زمان انتخاب سرویس خواب به سراغ رنگ های ملایم و آرامش بخش رفته و از رنگ های تند دوری نمایید.

اشتباهات والدین در خواباندن کودک

والدینی که اجازه نمی دهند کودکشان خسته شود

والدینی که در ساعات بیداری کودکشان دائما سعی در خواباندن او نمایند و اجازه ندهند که کودکشان به اندازه کافی خسته شود، باعث می شوند تا در خواباندن کودک دچار دردسر شوند. والدین باید اجازه دهند تا کودک در طول روز فعالیت های مختلفی داشته باشد تا دز زمان شب به دلیل خستگی خودش به خواب رود و خواب آرامی را تجربه کند. منظور از فعالیت کار کشیدن از کودکان نیست بلکه راهی برای تخلیه انرژی آنهاست. همچنین والدین نباید اجازه دهند تا کودکشان مدت های طولانی تلویزیون ببیند و یا با تبلت بازی کند.

اشتباه های خواباندن کودک

نداشتن مراسم خواب

شاید این موضوع کمی عجیب باشد اما همانطور که می دانیم کودکان خیلی زود بعضی چیزها را یاد خواهند گرفت و بیش از انچه که فکر کنید به اطراف خود توجه دارند. اگر می خواهید نوزاد خود را به خوابیدن در یک ساعت خاص عادت دهید بهتر است یک مراسم خواب روتین و دائمی را امتحان کنید. با رسیدن وقت خواب کودک می توان کارهایی مثل کم کردن نور، کم کردن صدای تلویزیون، تعویض پوشک و یا آهسته صحبت کردن با کودک را انجام داد. با انجام این امور کودک بعد از مدتی متوجه خواهد شد که زمان خواب فرا رسیده و می تواند راحت بخوابد.

خطاهای خواباندن کودک

عادت دادن کودک به تکان دادن

یکی از اشتباهات مهم والدین در خواباندن کودک تکان دادن او برای خوابیدن است. این موضوع که در زمان خواب برای کودکتان مراسم خواب برپا نمایید با این موضوع که بخواهید او را به چیزی عادت بدهید کاملا متفاوت می باشد. نباید کودکتان را به منظور خوابیدن به مدت طولانی تکان بدهید، زیرا کودک به این موضوع عادت کرده و اگر زمانی تکان داده نشود در خوابیدن دچار مشکل می شود. موسیقی قبل از خواب هم موضوع درستی نیست و نباید کودک را به آن عادت داد، زیرا در برخی موارد موسیقی باعث حواس پرتی شده و کودک را بهانه گیر می گند. برای تشخیص عادات خوب از بد و تعادل برقرار کردن بین آنها بهتر است که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اشتباهات خواباندن بچه ها

خوابیدن در کنار نوزاد

از دیگر اشتباهات والدین در خواباندن کودک این است که او را در کنار خود می خوابانند. خوابیدن در کنار نوزاد باعث می شود تا او به آغوش والدین عادت نماید و همچنین این موضوع می تواند خطرناک باشد. ممکن است نوزاد در آغوش دچار خفگی شود، مسئله دیگر این است که در زمان خواب الودگی به نوزاد خود شیر ندهید زیرا این موضوع نیز می تواند باعث خفگی او شود. کودک خود را به جای خوابش عادت دهید تا بتواند در آینده به راحتی در جای خود بخوابد.

اشتباهات خواباندن بچه

خوابیدن کودک در صندلی اتومبیل

یکی دیگر از اشتباهات پدرو مادرها خواباندن کودک در صندلی ماشین است. اغلب والدین از خطرناک بودن صندلی ماشین برای کودکشان بی اطلاع هستند، بله درست است صندلی ماشین در برخی موارد ممکن است خطراتی را برای کودک به همراه داشته باشد. کودک ممکن است در طول مسیر خوابش بگیرد و در صندلی ماشین بخوابد، در برخی موارد گردن کودک روی سینه می افتد و باعث می شود تا مسیر تنفسی او بسته شود، به همین دلیل باید مسائل ایمنی در این مورد را رعایت نمود، مثلا می توانید زاویه صندلی را بیشتر کرده و تخت نمایید تا کودک حالت دراز کشیده داشته باشد، هیچوقت صندلی را بدن نظارت رها ننمایید و اگر برایتان امکان دارد در زمان خوای کودک را در طول مسیر در آغوش بگیرید.

خطاهای خواباندن نوزاد

اجازه ندادن به کودک برای آرام کردن خود

بعضی از روانشناس ها می گویند که نوزادان در ماه های اول زندگی بلافاصله بعد از اولین گریه باید در آغوش گرفته شده و آرام شوند و برخی دیگر بر این باورند که والدین باید مانع اینکار شوند تا فرزندشان بیاموزد که چطور به تنهایی به خواب برود. این روانشاسان بر این عقیده هستند که اگر نوزادتان در طول شب بیدار شد و گریه کرد، اگر شکل خاصی نداد مثلا گرسنه نیست و یا خیس نکرده است، مدتی به او فرصت دهید تا خود به خود ساکت شود اما اگر گریه ادامه دار بود به سراق او بروید. این موضوع به این معنی نیست که از به آغوش کشیدن کودکتان جلوگیری کنید زیرا برخی از ناهنجاری هایی که ممکن است در آینده کودک دچار شود به این دلیل باشد.

اشتباهات خواباندن بچه و نوزاد

اجازه دادن به بیدار ماندن کودک تا دیر وقت

یکی دیگر از اشتباهات والدین در خواباندن کودک اجازه دادن به او برای بیدار ماندن تا دیر وقت است. برخی از والدین عادت دارند زمانی که کارشان تمام شد کودک را به رخت خواب ببرند که شاید این موضوع تا دیر وقت ادامه داشته باشد. دیر خوابیدن کودکان باعث خستگی بیشتر و بدخلقی در آنها می شود و باعث خواهد شد تا کودک از خوابیدن اجتناب نماید. به همین دلیل باید زمان خواب کودک را تنظیم نمایید . نسبت به آن اسرار داشته باشید.

اشتباهات خواباندن کودک و نوزاد

قرار دادن کودک با شیشه شیر در رختخواب

بطری شیر باعث می شود تا کودک خواب آرامی داشته باشد اما این موضوع می تواند خطرناک باشد و یا اینکه کودک به این موضوع عادت کند و نتوانید به راحتی او را شیشه شیر جدا کنید. کودک ممکن است در زمان شیر خوردن با شیشه خوابش ببرد و دچار خفگی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو