درمان نابینایی با تزریق نانوذرات

منبع: برترین ها

84

1399/4/19

20:01


مطالعات یک گروه بین‌المللی از محققان نشان می‌دهد تزریق نانوذرات‌ مهندسی‌شده راهکار موثری برای درمان نابینایی ناشی از انحطاط شبکیه است.

ایرنا: مطالعات یک گروه بین‌المللی از محققان نشان می‌دهد تزریق نانوذرات‌ مهندسی‌شده راهکار موثری برای درمان نابینایی ناشی از انحطاط شبکیه است.

به گزارش روز پنج‌شنبه پایگاه خبری هلث، دژنراسیون ماکولا یا انحطاط ماکولا (بخشی از شبکیه)،یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که باعث می‌شود فرد با افزایش سن، دید متمرکز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت‌هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممکن شود. ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می‌شود و باعث می‌شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد. تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علایم انحطاط ماکولای مرتبط یا افزایش سن (AMD) محسوب می‌شوند.

درمان نابینایی با تزریق نانوذرات

معمولا روش‌هایی که برای ترمیم شبکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل کاشت حسگر یا الکترود در چشم است که بسیار تهاجمی هستند. یک گروه بین‌المللی از محققان به روشی دست یافتند که قادر به بازیابی بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولا است. این روش بر مبنای تزریق نانوذرات قرار دارد. این نانوذرات مهندشی‌شده حساس به نور هستند و (P۳HT-NP) نام دارند. این لایه در فضای زیر شبکیه قرار می‌گیرد و عملکردی شبیه به شبکیه مصنوعی دارد.

نتایج این مطالعه در جوندگان موفقیت‌آمیز گزارش شده و در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده و امید است در آینده‌ای نزدیک وارد آزمایش‌های بالینی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو